Näkemyksiä | Blogi 01.06.2021

Vinkkejä parempaan aivotyöhön osa 2

Aiheena työhyvinvointi on loppupelissä aivan valtavan laaja kokonaisuus. Siihen liittyy monia osa-alueita (ajanhallinta, työstä irtautuminen ja palautuminen sekä työyhteisötaidot), jotka ovat onneksi nousseet myös keskusteluun viime aikoina. Etätyön yleistyttyä vastuu omasta tekemisestä on monella kasvanut, mutta samalla vapautta ja joustavuutta työn tekemiseen on myös saatu. Erilaisia haasteita, kuormitusta, uusien toimintatapojen opiskelua ja stressiäkin on mahdollisesti sinunkin uudessa arjessa tullut vastaan.

Erilaisista webinaareista oppia ja vinkkejä

Muun muassa Työterveyslaitoksen ja Kirsi Luokkalan järjestämät ajatuksia herättelevät aivotyöwebinaarit ovat antaneet monta hyvää vinkkiä, jotka voivat auttaa ja parantaa meidän aivotyötä tekevien arkea ja jaksamista. Tuskin kukaan on superhenkilö, joka onnistuisi kuormittumisen täysin välttämään. Olennaisinta onkin, että tunnistaa kuormituksen oireet ja tietää miten sitä voi hallita ja näin myös parantaa omaa työhyvinvointia ja jaksamista.

Kolme vinkkiä keveämpään työarkeen

1. Minimoi keskeytykset

Liiallinen määrä keskeytyksiä tutkitusti kuormittaa ja aiheuttaa etenkin pitkällä aikajaksolla stressiä. Lisäksi keskeytykset ovat melkoinen aikasyöppö. Keskeytyksen jälkeen voi mennä jopa 20 minuuttia, että ajatus palaa takaisin tehokkaasti kesken jääneeseen tehtävään. Pahimmassa tapauksessa koko työn joutuu aloittamaan uudelleen.

Tee näin

  • Varaa kalenteriin keskeytyksetöntä työaikaa, kun esimerkiksi isompi projekti tai työtehtävä sitä vaatii. Tässä auttaa, että työyhteisössä työntekijöiden kalenterinäkymät on jaettu kaikkien kesken ja varaus näkyy muillekin.
  • Poista notifikaatiot sovelluksista sen ajaksi, kun haluat keskittyä tiettyyn projektiin. Näin ajatuksesi eikä työ keskeydy esimerkiksi tulevan sähköpostin vuoksi ja pystyt keskittymään työn alla olevaan tehtävään.
  • Sopikaa yhdessä ajankohdat, milloin ollaan tavoitettavissa, missä kanavassa ja missäkin asiassa.

2. Täsmentäkää palaverikäytännöt

Palaverit ovat myös helposti turha aikasyöppö ja kuormittava tekijä, mikäli palavereja on paljon. Onkin hyvä sopia yhteisistä käytännöistä palaverien suhteen ja miettiä voisiko joku päivä olla palaveriton päivä, jolloin voi keskittyä paremmin työn alla oleviin projekteihin ilman keskeytyksiä.

Tee näin

  • Mieti ensin, tarvitaanko palaveria. Onko siis jokin muu tapa, esim. puhelu, jolla asia saadaan nopeasti ja kaikkien kannalta nopeammin hoidettua.
  • Valmistele palaveri. Ennalta tehty ja informatiivinen asialista on hyvä vinkki. Näin kaikki palaveriin tulevat tietävät jo etukäteen mitä asioita käsitellään, mikä on palaverin luonne ja mitä palaverin aikana halutaan saada aikaan.
  • Kutsu vain olennaiset henkilöt palaveriin. Mieti siis, mikä on kunkin osallistujan läsnäolon peruste. Ja kenen ajankäyttö palaveriin on perusteltua.

3. Huolehdi omasta palautumisesta

Kuormittuminen on itse asiassa sinällään ok, mutta pidempiaikainen huono palautuminen voi aiheuttaa monia haasteita omassa hyvinvoinnissa ja jopa terveydessä. Suhteellisen hyvänä mittarina toimii, millainen fiilis on aamulla herätessä työpäivään ja yhtä lailla millainen olo on ennen nukkumaanmenoa. Eli jos heräät aamulla virkeänä ja valmiina uuteen päivään, uni on ilmeisimmin ollut riittävän laadukasta ja palauttavaa. Ja kun illalla nukkumaan mennessä työasiat eivät enää pyöri mielessä ja olo on muutoinkin rauhallinen, uni tulee varmasti paremmin.

Tee näin

  • Tauota työpäivää riittävästi. Jo pienet mikrotauot ovat hyvästä. Jos on mahdollisuus, ota pieni happihyppy kesken päivän.
  • Nuku riittävästi. Toisilla helpommin sanottu kuin tehty, mutta tällä on myös tutkitusti suuri merkitys palautumiseen, mistä jopa 95% tapahtuu unen aikana.
  • Muut terveet elintavat, liikkuminen ja hyvä ruokavalio jeesaa myös paljon.
  • Keksi jokin hyvä tapa erottaa työ ja vapaa-aika toisistaan. Esimerkiksi etätyötä tekeville ”taiottu” työmatka korttelin ympäri aamulla ja työpäivän jälkeen voi auttaa.
  • Pidä huoli omasta jaksamisesta myös vapaa-ajalla. Jos esimerkiksi joku ehdottaa kyläilyä ja omat voimavarat ei siihen hetkeen kanna, uskalla sanoa EI ja ehdota uutta aikaa. Ja TV:n katselu on myös oikein ok, jos se rentouttaa ja auttaa viemään ajatukset pois töistä.
  • Hae omaan arkeen sopivasti jotakin omien taitojen kehittämistä ja sopivasti sosiaalisia kontakteja. Toisten auttaminen ja sosiaalisuus tuo mielihyvää ja sitä myötä vie ajatuksia pois työasioista.
  • Tavoitettavuus vapaa-ajalla ei ole työhön sitoutumisen mittari.

Ekstravinkit lisäksi

  • Tee todo-listoja. Muistilista on laadun tae.
  • Anna palautetta. Palautetta kaivataan niin esihenkilöltä, mutta yhtä lailla palautetta voi antaa työntekijöiden välillä. Se voi parhaimmillaan antaa energiaa ja kannustaa kehittymään.
  • Jakakaa onnistumisia työyhteisössä. Näin voidaan nostaa ammattiylpeyttä ja työstä tulee merkityksellisempää.
  • Ollaan ystävällisiä toisillemme. Etenkin sähköisesti viestittäessä, kun eleet ja äänensävy puuttuvat, niin tähän kannattaa kiinnittää huomiota. Kaikille jää näin varmastikin parempi mieli.

Nappaahan listalta sopivat vinkit kokeiluun ja toivottavasti myös niiden myötä päästään kohti keveämpää työarkea!

Lue tästä lisää vinkkejä työhyvinvoinnista.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 08.06.2021

Ympäristövastuullisuus tulee, oletko valmis?

Joko teidän yrityksessänne ollaan ympäristövastuullisia? Olisi ehkä syytä olla, tai ainakin kannattaisi jo omata suunnitelmat hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Jos tässä globaalin koronapandemian myllerryksessä on sattunut unohtumaan, niin meillähän leijuu ilmassa myös [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.03.2021

Hyvä kumppaniverkosto leventää asiantuntemustasi

Sisältöstrategimme Senni kirjoitti blogissaan juuri siitä, mitä markkinointiviestinnän toimenpiteitä olisi syytä tehdä in-house ja mitä mahdollisesti ulkoistaa. Samaan tapaan monella markkinointiviestinnän toimijalla on laaja kumppaniverkosto tuotantotahoja ja tekijöitä materiaaleille, joihin [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 16.03.2021

Hyvä kumppaniverkosto leventää asiantuntemustasi

Sisältöstrategimme Senni kirjoitti blogissaan juuri siitä, mitä markkinointiviestinnän toimenpiteitä olisi syytä tehdä in-house ja mitä mahdollisesti ulkoistaa. Samaan tapaan monella markkinointiviestinnän toimijalla on laaja kumppaniverkosto tuotantotahoja ja tekijöitä materiaaleille, joihin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.01.2021

Pienillä muutoksilla kohti terveellisempää työarkea

Pääsimme viime vuonna mukaan asiantuntijatyön työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittämishankkeeseen (ATK-hanke). Kun teemme työtämme pääosin aivoilla ajatellen ja pääasiassa istumme tietokoneen ääressä, herätti hankkeeseen osallistuminen paljon ajatuksia tuoden mukanaan monia käyttökelpoisia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.10.2020

Hyvä suunnitelma, parempi toteutus

Jokainen yritys on omanlaisensa ja samoin on niiden markkinointi- ja viestintäsuunnitelmat. Vuosi alkaa olla jo siinä vaiheessa, että suunnitelman tekeminen vuodelle 2021 on pian ajankohtaista. Tässä maailmantilanteessa voi tulevan suunnitteleminen [...] Lue lisää