Näkemyksiä | Blogi 17.10.2018

Visuaalisuudella vaikuttavuutta

Matkapuhelin on nykyisin suosituin laite netin käytössä ja on muuttanut samalla visuaalisuuden ja käyttöliittymän suunnittelua monella tapaa. Sivuja skrollataan alaspäin ja sen vuoksi kaiken etusivun sisällön ei tarvitse olla enää myöskään tietokoneella heti aloitusnäkymässä esillä. Pudotusvalikot puolestaan eivät ole aina mobiiliympäristössä miellyttäviä käyttää. Käyttäjästä on helpompaa, jos jo etusivulla on kiinnostavaa sisältöä ja sieltä on selkeä ohjaus alasivuille.

Sivustolle kannattaa miettiä selkeä rakenne, jotta käyttäjä hahmottaa aina missä kulkee. Nettisivuilla tulee ensisijaisesti olla jokin tarkoitus ja sen käyttäjille merkityksellistä sisältöä. Hyvä visuaalinen ilme tukee sisältöä ja antaa sille lisäarvoa, auttaa käyttäjää löytämään etsimänsä ja houkuttelee tutustumaan sivuihin syvemmin.

Litteydestä tuli trendi

Verkkosivut suunnitellaan usein responsiiviseksi, jotta sisältö skaalautuu automaattisesti sopivaan näkymään kaikenkokoisilla päätelaitteilla. Sivujen pitää myös latautua nopeammin minkä vuoksi raskaita efektejä ja kolmiulotteisisia elementeistä on tällä vuosikymmenellä luovuttu. Värit ovat selkeinä tasaisina pintoina ja elementit suorakulmaisia ja grideissä eli tiettyyn ruudukkoon sopivia. Tätä kutsutaan flat designiksi, litteäksi tyyliksi.

Tyylisuunnan edelläkävijä oli Microsoft, joka otti yksinkertaiset ikonit ja suorakulmaiset tasaiset väripinnat käyttöön käyttöjärjestelmissään. Typografia suunniteltiin helposti luettavaksi ja neutraaliksi, samalla tavalla kuin opasteiden pitää olla mahdollisimman selkeitä aistiärsykkeitä täynnä olevilla lentokentillä. Visuaalisilla elementeillä oli siis selvä funktio, käyttökokemuksen pitää olla helppoa ja nopeaa.

Skandinaaviseen muotoiluun tottuneelle litteä tyyli nimestään huolimatta tuntuu parhaimmillaan tyylikkäältä eikä ole missään nimessä tylsää. Ei ole varmastikaan sattumaa, että pelkistetympi tyylisuunta näkyy vahvasti myös printtimaailman ja muotoilun puolella. Netin kirkkaiden värien vuoksi yrityksetkin uskaltavat olla entistä värikkäämpiä. Logot ja symbolit ovat kaksiulotteisia ja ikonimaisia. Typografiassa puolestaan vallitsee geometrinen trendi.

Panosta houkuttelevaan ulkoasuun

Verkkosivut kehittyvät koko ajan ja samalla ymmärretään paremmin käyttäjän tarpeita. Visuaalista suunnittelua edeltää aina hyvin mietitty käyttöliittymän suunnittelu. Sivuilla navigoinnin ja ostoon tai kontaktiin johtavan polun tulee olla vaivaton ja looginen. Tämä vaatii myös elementeiltä kontrastia ja tunnistettavuutta: kirkkaita värejä, isoja ja pieniä kirjasimia, selkeitä symboleita ja muotoja, jotka opastavat sivuston selaajaa miellyttävällä tavalla. Panosta erottuviin kuviin, otsikoihin ja nostoihin, sillä sivuja silmäillään nopeasti. Erilaisia elementtejä ei kannata olla liikaa, sillä informaatiotulva on netissä liikuttaessa valtava.

Nettisivuilla on alettu yhä selvemmin tuoda litteiden elementtien rinnalle elävämpiä elementtejä: realistisia 3D-kuvia ja heittovarjoja, vinoja ja pyöreitä muotoja, liukuvärejä kirkkaissa väreissä ja liikkuvaa kuvaa. Tekstit, kuvat, värialueet ja muut elementit saadaan liikkumaan pysty-, vaaka- ja syvyyssuunnassa. Gridejä rikotaan ja elementtejä asetellaan epäsymmetrisesti. Erilaisten efektien hyödyntämisessä pitää olla kuitenkin varovainen, jotta käyttökokemus ei heikenny.

Tukeeko nettisivusi yrityksesi brändi-ilmettä?

Silloin kun suunnittelen yritykselle uusia nettisivuja, otan yrityksen muun visuaalisen ilmeen tarkasti huomioon. Jos yrityksen muutkin materiaalit ovat myös päivityksen tarpeessa, kannattaa nekin freesata kuntoon samassa yhteydessä, jotta kokonaisuus säilyy yhtenäisenä ja yhtä tuoreena. Nettisivuilla huomio kiinnittyy ensimmäisenä valokuviin. Niillä on suuri merkitys yrityskuvan luomisessa.

Ihmistä puolestaan kiinnostaa eniten aina toisen ihmisen valokuva. Rohkaisenkin tuomaan sivuille henkilökuvia, sillä B2B-puolellakin ja raskaan teollisuuden saralla kauppaa käyvät aina ihmiset. Vielä henkilökohtaisemman fiiliksen tekevät yrityksen oikeat työntekijät taitavan valokuvaajan kuvaamina.

Essi

AVAINSANAT: nettisivut, visuaalinen viestintä, visuaalisuus

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.05.2019

Kuusi yleistä mokaa graafikon silmin

Jokaisen yrityksen kannattaa panostaa hyvännäköiseen sisältöön. Hyvin suunniteltu ulkoasu herättää katsojan mielenkiinnon ja tukee viestiäsi. Tässä kuitenkin 6 mokaa, joita kannattaa välttää.   1. Tyhjän tilan kammo Älä pelkää tyhjää [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.08.2019

Mitä tehdä, kun löydät itsesi markkinoinnin myrskynsilmästä?

Virhe, vahingossa väärin mennyt tai tehty asia, erehdys. Voi tarkoittaa myös kirjoitusvirhettä, mittavirhettä, ohjelmointivirhettä tai virkavirhettä. Markkinointiviestintä alana on vauhdikas, jossa sattuu ja tapahtuu päivittäin, myös silloin tällöin niitä virheitä [...] Lue lisää