Näkemyksiä | Blogi 08.08.2017

Visuaalisuus – strategisen viestinnän ohituskaista

Visuaalisuudesta on tullut viestinnän ykköstrendi, eikä turhaan. Visuaalisuus on strategisen viestinnän ohituskaista: se tukee ja tehostaa viestiä, kiinnittää huomiota ja auttaa erottautumaan. Keskeisen informaation esittäminen tai huomion suuntaaminen visuaalisin keinoin ovat erinomaisia työkaluja viestinnässä, sillä näin monimutkainenkin informaatio muuntuu helposti ymmärrettävää muotoon. Myös absurdilta vaikuttava visuaalinen esitys on osaavan suunnittelijan käsissä kokonaisuus, joka on tehokas ja tarkoituksenmukainen.

Kotikutoisuus ei riitä

Visuaalisessa viestinnässä kotitekoisuus on ollut pitkään trendi. Kertakäyttökuvat ja niiden tuottama kuvatulva ovat visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden työmaa. Kuvia tuotetaan paljon ja kuka tahansa voi tehdä kuvia erilaisten kuvankäsittelyohjelmien avulla. Sosiaalisessa mediassa kuka tahansa voi olla toimija ja viestijä. Jakamalla kuvia Facebookissa olet tekemisissä visuaalisten viestien kanssa ja teet päätöksiä siitä, mitä viestit ja milloin.

Syvä ymmärrys visuaalisesta viestinnästä löytyy kuitenkin visuaalisen viestinnän asiantuntijoilta. Asiantuntijuus syntyy kuvallisten viestien analyysistä ja rakenteen ymmärtämisestä. Suunnittelija ymmärtää, mikä on keskeistä visuaalisen viestinnän tekemisessä ja mitä tapahtuu vastaanottajan puolella. Miten viestimme tavoittaa yleisön, on asia, johon voidaan vaikuttaa visuaalisin keinoin.

Mistä hyvä visuaalinen viestintä rakentuu?

Visuaalisuudella välitetään informaatiota, erotutaan sekä vahvistetaan identiteettiä ja viestejä. Niin sanotulla hiljaisella tiedolla on suuri merkitys, kun tehdään hyvää visuaalista viestintää. Yksi keskeisimmistä visuaalisen viestinnän osa-alueista on sosiokulttuurinen konteksti, sillä eri kulttuureissa ja sosiaalisissa ryhmissä kuvia luetaan hyvin eri tavalla. Ottamalla huomioon kulttuuriset ja sosiaaliset merkitykset voidaan luoda kestävää visuaalista viestintää, joka saavuttaa yleisön. Ymmärrys visuaalisesta kulttuurista, historiasta, periaatteista ja visuaalisten elementtien tuottamista merkityksistä myös sosiokulttuurisessa kontekstissa luo pohjan toimijuudelle suunnittelijana.

Strateginen viestintä kaipaa visuaalisuutta

Visuaalisuudella tuetaan brändi-identiteettiä ja visualisoidaan informaatiota ja arvoja konkreettiseen muotoon. Visuaalisena suunnittelijana tuntuu oudolta ajatella viestintää ilman visuaalisuutta, sillä se on erottamaton osa strategista viestintää. Suunnittelijana haluan luoda vahvaa visuaalista viestintää joka kestää aikaa. Tavoitteeni visuaalisena suunnittelijana on viestin yksinkertaistaminen visuaalisin keinoin, jolloin yleisö vastaanottaa viestin parhaalla mahdollisella tavalla.

Visuaalisuus on erinomainen keino nostaa esille kiinnostavaa sisältöä ja elävöittää brändiä. Erottautuminen ja informaation esittäminen kuvin, nopeasti ja ymmärrettävässä muodossa, on erityisen keskeistä kertakäyttökuvien ja valtavan kuvatulvan keskellä. Visuaalisuudella voidaan luoda nopeasti julkaisuja, jotka kiinnittävät huomion, mutta todelliset saavutukset toteutetaan pitkäjänteisellä panostuksella visuaaliseen viestintään.

Mikä nostaa sinun brändisi esille? Entä löytyykö yritykseltäsi siihen tarvittavaa visuaalista asiantuntijuutta?

Minn

AVAINSANAT: Brändi, graafinen suunnittelu, visuaalinen viestintä, visuaalisuus

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 20.09.2022

Opi tekemään havainnollistavia kaavioita oikein

Infografiikalla pyritään esittämään tietoja mahdollisimman tarkasti ja helposti ymmärrettävästi niin, että lukija ymmärtää tiedot oikein. Tietoja voidaan esittää taulukoissa, joissa numero- ja tekstitiedot esitetään riveissä ja sarakkeissa. Taulukosta saadaan tarkasti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.09.2022

Typografia brändi-ilmeen kulmakivenä

Typografia on keskeinen elementti kaikessa visuaalisessa suunnittelussa. Hyvin mietitty typografia on brändi-ilmeen kulmakivi, joka parhaassa tapauksessa ilmentää brändin arvoja ja äänensävyä viestinnässä yhtä paljon kuin itse tekstin sisältö. Typografian valinta [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.03.2022

Visuaalisuuden merkitys pakkauksissa

Pakkauksella on yllättävän suuri merkitys tuotteen erottumisessa kilpailijoista ja siinä, kuinka todennäköisesti ihminen ostaa tuotteen. Ensisijaisesti pakkauksen tehtävänä voi ajatella olevan tuotteen suojaus, mutta pakkauksen visuaalisella ilmeellä on aivan yhtä [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 24.10.2022

Pärjäämmekö yhdellä LinkedIn-tilillä vai kannattaako luoda maakohtaiset tilit?

Monet asiakkaistamme myyvät palveluitaan myös ulkomaille. Erityisesti kansainvälistymisen alkuvaiheessa herää paljon kysymyksiä liittyen markkinointiin sekä sisältöihin.  Mitä kieltä kannattaa käyttää? Tarvitaanko joka maalle oma LinkedIn-sivu? Haittaako, jos englanninkieliset postaukset näkyvät suomalaisille? Pystyykö [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.06.2022

Brändistrategian keskiössä asiakaskokemus

Miksi brändistrategia kannattaa luoda? Mitä hyötyä brändistrategian määrittelystä on? Miten me voidaan vaikuttaa meidän brändiin? Miksi koko yrityksen henkilöstön pitäisi olla kiinnostunut brändiin liittyvistä asioista? Miten meidän arvot ja kulttuuri [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.12.2021

Sydänemojista Pauli Hanhiniemeen

Vuoristoradan viimeinen ylösalaisin oleva mutka, kiljun ja en tiedä uskallanko pitää silmiä auki. Mahanpohjasta kouraisee, silleen jännästi ja taas tekee mieli kiljua. Juna pysähtyy, selvisin. Ja niin selvisivät kaikki muutkin. Toisia naurattaa, [...] Lue lisää