Näkemyksiä | Blogi 08.08.2017

Visuaalisuus – strategisen viestinnän ohituskaista

Visuaalisuudesta on tullut viestinnän ykköstrendi, eikä turhaan. Visuaalisuus on strategisen viestinnän ohituskaista: se tukee ja tehostaa viestiä, kiinnittää huomiota ja auttaa erottautumaan. Keskeisen informaation esittäminen tai huomion suuntaaminen visuaalisin keinoin ovat erinomaisia työkaluja viestinnässä, sillä näin monimutkainenkin informaatio muuntuu helposti ymmärrettävää muotoon. Myös absurdilta vaikuttava visuaalinen esitys on osaavan suunnittelijan käsissä kokonaisuus, joka on tehokas ja tarkoituksenmukainen.

Kotikutoisuus ei riitä

Visuaalisessa viestinnässä kotitekoisuus on ollut pitkään trendi. Kertakäyttökuvat ja niiden tuottama kuvatulva ovat visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden työmaa. Kuvia tuotetaan paljon ja kuka tahansa voi tehdä kuvia erilaisten kuvankäsittelyohjelmien avulla. Sosiaalisessa mediassa kuka tahansa voi olla toimija ja viestijä. Jakamalla kuvia Facebookissa olet tekemisissä visuaalisten viestien kanssa ja teet päätöksiä siitä, mitä viestit ja milloin.

Syvä ymmärrys visuaalisesta viestinnästä löytyy kuitenkin visuaalisen viestinnän asiantuntijoilta. Asiantuntijuus syntyy kuvallisten viestien analyysistä ja rakenteen ymmärtämisestä. Suunnittelija ymmärtää, mikä on keskeistä visuaalisen viestinnän tekemisessä ja mitä tapahtuu vastaanottajan puolella. Miten viestimme tavoittaa yleisön, on asia, johon voidaan vaikuttaa visuaalisin keinoin.

Mistä hyvä visuaalinen viestintä rakentuu?

Visuaalisuudella välitetään informaatiota, erotutaan sekä vahvistetaan identiteettiä ja viestejä. Niin sanotulla hiljaisella tiedolla on suuri merkitys, kun tehdään hyvää visuaalista viestintää. Yksi keskeisimmistä visuaalisen viestinnän osa-alueista on sosiokulttuurinen konteksti, sillä eri kulttuureissa ja sosiaalisissa ryhmissä kuvia luetaan hyvin eri tavalla. Ottamalla huomioon kulttuuriset ja sosiaaliset merkitykset voidaan luoda kestävää visuaalista viestintää, joka saavuttaa yleisön. Ymmärrys visuaalisesta kulttuurista, historiasta, periaatteista ja visuaalisten elementtien tuottamista merkityksistä myös sosiokulttuurisessa kontekstissa luo pohjan toimijuudelle suunnittelijana.

Strateginen viestintä kaipaa visuaalisuutta

Visuaalisuudella tuetaan brändi-identiteettiä ja visualisoidaan informaatiota ja arvoja konkreettiseen muotoon. Visuaalisena suunnittelijana tuntuu oudolta ajatella viestintää ilman visuaalisuutta, sillä se on erottamaton osa strategista viestintää. Suunnittelijana haluan luoda vahvaa visuaalista viestintää joka kestää aikaa. Tavoitteeni visuaalisena suunnittelijana on viestin yksinkertaistaminen visuaalisin keinoin, jolloin yleisö vastaanottaa viestin parhaalla mahdollisella tavalla.

Visuaalisuus on erinomainen keino nostaa esille kiinnostavaa sisältöä ja elävöittää brändiä. Erottautuminen ja informaation esittäminen kuvin, nopeasti ja ymmärrettävässä muodossa, on erityisen keskeistä kertakäyttökuvien ja valtavan kuvatulvan keskellä. Visuaalisuudella voidaan luoda nopeasti julkaisuja, jotka kiinnittävät huomion, mutta todelliset saavutukset toteutetaan pitkäjänteisellä panostuksella visuaaliseen viestintään.

Mikä nostaa sinun brändisi esille? Entä löytyykö yritykseltäsi siihen tarvittavaa visuaalista asiantuntijuutta?

Minn

AVAINSANAT: Brändi, graafinen suunnittelu, visuaalinen viestintä, visuaalisuus

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.02.2021

Ohjaavaa suunnittelua

Graafinen suunnittelu mielletään usein visuaaliseksi kikkailuksi, jolla saadaan esitettävä asia näyttämään paremmalta ja pystytään kiinnittämään katsojan huomio. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että hyvä graafinen suunnittelu myös helpottaa lukemista, asioiden ymmärtämistä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.01.2021

Myynnissä: väri - mistä väritrendit tulevat?

Pantonen värijärjestelmä on muodostunut painoteollisuuden spottivärien standardiksi ympäri maailmaa. Spottivärillä voidaan painaa tarkasti tietty värisävy. Pantone tekee värijärjestelmänsä lisäksi bisnestä myös väriennusteilla, joita Pantonen lisäksi myyvät myös muut tahot. Muun [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.12.2020

Oletko jo unelma-asiakkaasi kanssa samassa kuplassa?

Meillä ihmisillä on taipumus viihtyä parhaiten ympäristössä, jossa meitä ymmärretään ja joissa voimme kokea olevamme tärkeä osa kokonaisuutta. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olemme jatkuvasti ystäviemme ja verkoston ympäröimänä ja jaamme heidän [...] Lue lisää