Näkemyksiä | Blogi 24.09.2019

Voisitko toistaa?

Olen toiston ystävä, työssä ja vapaa-ajalla. Se on lajini myös huumorissa. Sille löytyy muutama harva kannattaja ja huomattavasti enemmän lamaantuneita huokailijoita. Ei siinä mitään. Mutta toisto toimii myös yleisemmällä tasolla, siitä minulla on hyviä kokemuksia.

Minulla on kaksi pientä lasta.

Sanon molemmille joka ilta ennen nukkumaanmenoa: ”Olet hieno poika/tyttö, olen susta tosi ylpeä.”

Viime aikoina vanhempi 4-vuotias on alkanut jo vastata: ”Mä tiedän sen jo, ei sun tarvii sanoa sitä joka ilta.”

Toisto auttaa sisäistämään

Eihän minun tarvitsisi sitä joka ilta sanoa, mutta haluan. Se tuntuu itsekkäästi hyvältä, sanoa ääneen mitä rakkaasta lapsestaan ajattelee. Se tuntuu epäitsekkäästi hyvältä, kun tietää viestin tekevän hyvää lapselle. Toisto auttaa sisäistämään asian. Säännöllinen muistuttaminen tuo tuloksia.

Toisto siis selvästi toimii, viestini on mennyt perille. Pari pientä lausetta; yksi tiivis virke. Siinä on oikeastaan kaikki. Päivän voi nitoa yhteen sängynlaidalla. Itkujen ja naurujen jälkeen kaikki kiteytyy lopulta siihen tärkeimpään: isä on ylpeä lapsistaan. Ja sen he haluavat kuulla, vaikka eivät sitä joka ilta arvostaisikaan.

Ihmiset haluavat tietää

Toisto toimii myös työelämässä. Esimerkiksi yrityksen sisäinen viestintä on taitolaji, mutta se on ennen kaikkea myös toistolaji. Ihmiset siinäkin puhuvat ihmisille. Ja ihmiset keskimäärin pitävät siitä, että heille kertoo asioita. Oli viestit sitten hyviä ja huonoja uutisia, on parempi kertoa kuin jättää kertomatta. Ja jälleen kerran: se on itsekkäästikin ajateltuna tärkeää olla informatiivinen henkilöstölleen. Se antaa mielenrauhan ja sopivan turvallisen tunteen, että he tietävät sen, mikä pitääkin tietää.

Eikä sisäisen viestinnän toistojen ja viestien tarvitse olla mitään ihmeellistä ja elämää mullistavaa. Pienet ja tavalliset asiat ovat aivan yhtä tärkeitä. Toisto ratkaisee. Riittävän taaja toistaminen varmistaa myös työelämässä, että kohderyhmäsi sisäistää asian.

Ota siis sinäkin töissäsi tavoitteeksi, että sisäisen viestintäsi kohderyhmistä alkaa kuulua: ”Mä tiedän sen jo, ei sun tarvii sanoa sitä joka päivä.” Silloin ollaan jo aika hyvällä mallilla.

PS. Meiltä on ilmestynyt yritysviestinnän taskukirja, josta löydät myös vinkkejä sisäiseen viestintään!

AVAINSANAT: viestintä, sisäinen viestintä

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä. Saksalaisen lääkeyhtiö [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.04.2019

Onnea, suomi!

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivänä on syytä kirjoittaa blogi Mikael Agricolasta ja suomen kielestä. Valitsin kieleksi suomen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Maailmassa on kieliä noin 6 000, laskentatapa vaikuttaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.01.2019

Mitä on luovuus?

Luovuus yhdistetään moneen ammattiin. Itse törmäsin siihen säännöllisesti entisessä ammatissani jalkapalloilijana. Luova pelaaja oli termi, jota viljeltiin taajaan. Toiset sanoivat, että luovuutta ei ole olemassakaan, ainakaan se ei olisi mitään [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 15.10.2019

Projektikoordinaattorin toivomuslista

Projektikoordinaattorin toivomuslistassa muutama vinkki, joiden avulla toimenpiteitä päästään suunnittelemaan suoraviivaisesti ja kustannustehokkaasti. 1. Lähetäthän kuvat muussa kuin Word- tai PowerPoint-muodossa. Emme tee niillä oikeastaan mitään, paitsi, jos olemme tekemässä postimerkkiä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2019

Millainen on hyvä yritysblogi?

Teemme paljon erilaista sisällöntuotantoa B2B-asiakkaillemme. Yksi suosituimmista sisällöntuotannon muodoista on ollut jo pidempään yritysblogipostaukset. Tämä ei tietenkään ole ihan sattumaa, sillä yritysblogilla on kiistattomat hyödyt esimerkiksi hakukoneliikenteen kasvattamisessa, kuten Jaakko [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.10.2019

Irti kaaoksesta – näillä kolmella vinkillä pääset alkuun

Markkinointi ja viestintä ovat nostaneet vahvasti suosiotaan myös suomalaisten B2B-yrityksien keskuudessa. Kun jokin asia nousee hitiksi, voi seurata kaaos, mikäli työkalupakki asioiden hoitamiseen ei ole kunnossa. Tein simppelin listauksen siitä, [...] Lue lisää