Näkemyksiä | Blogi 24.09.2019

Voisitko toistaa?

Olen toiston ystävä, työssä ja vapaa-ajalla. Se on lajini myös huumorissa. Sille löytyy muutama harva kannattaja ja huomattavasti enemmän lamaantuneita huokailijoita. Ei siinä mitään. Mutta toisto toimii myös yleisemmällä tasolla, siitä minulla on hyviä kokemuksia.

Minulla on kaksi pientä lasta.

Sanon molemmille joka ilta ennen nukkumaanmenoa: ”Olet hieno poika/tyttö, olen susta tosi ylpeä.”

Viime aikoina vanhempi 4-vuotias on alkanut jo vastata: ”Mä tiedän sen jo, ei sun tarvii sanoa sitä joka ilta.”

Toisto auttaa sisäistämään

Eihän minun tarvitsisi sitä joka ilta sanoa, mutta haluan. Se tuntuu itsekkäästi hyvältä, sanoa ääneen mitä rakkaasta lapsestaan ajattelee. Se tuntuu epäitsekkäästi hyvältä, kun tietää viestin tekevän hyvää lapselle. Toisto auttaa sisäistämään asian. Säännöllinen muistuttaminen tuo tuloksia.

Toisto siis selvästi toimii, viestini on mennyt perille. Pari pientä lausetta; yksi tiivis virke. Siinä on oikeastaan kaikki. Päivän voi nitoa yhteen sängynlaidalla. Itkujen ja naurujen jälkeen kaikki kiteytyy lopulta siihen tärkeimpään: isä on ylpeä lapsistaan. Ja sen he haluavat kuulla, vaikka eivät sitä joka ilta arvostaisikaan.

Ihmiset haluavat tietää

Toisto toimii myös työelämässä. Esimerkiksi yrityksen sisäinen viestintä on taitolaji, mutta se on ennen kaikkea myös toistolaji. Ihmiset siinäkin puhuvat ihmisille. Ja ihmiset keskimäärin pitävät siitä, että heille kertoo asioita. Oli viestit sitten hyviä ja huonoja uutisia, on parempi kertoa kuin jättää kertomatta. Ja jälleen kerran: se on itsekkäästikin ajateltuna tärkeää olla informatiivinen henkilöstölleen. Se antaa mielenrauhan ja sopivan turvallisen tunteen, että he tietävät sen, mikä pitääkin tietää.

Eikä sisäisen viestinnän toistojen ja viestien tarvitse olla mitään ihmeellistä ja elämää mullistavaa. Pienet ja tavalliset asiat ovat aivan yhtä tärkeitä. Toisto ratkaisee. Riittävän taaja toistaminen varmistaa myös työelämässä, että kohderyhmäsi sisäistää asian.

Ota siis sinäkin töissäsi tavoitteeksi, että sisäisen viestintäsi kohderyhmistä alkaa kuulua: ”Mä tiedän sen jo, ei sun tarvii sanoa sitä joka päivä.” Silloin ollaan jo aika hyvällä mallilla.

PS. Meiltä on ilmestynyt yritysviestinnän taskukirja, josta löydät myös vinkkejä sisäiseen viestintään!

AVAINSANAT: viestintä, sisäinen viestintä

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.06.2020

Tiimihengen anatomia

Tehostamistoimenpiteillä on toisinaan kehno klangi. Yritykset leikkaavat, supistavat ja maksimoivat henkilöstönsä hengiltä tai ainakin henkihieveriin. On tehostamiselle usein aivan täydet perusteensakin. Digitalisaation myötä monet asiat voidaan tehdä toisin kuin ennen. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.04.2020

Onko teidän firmanne viestintäkunnossa?

Aikaisemmassa työssäni jalkapalloilijana ehdin 15 vuodessa nähdä ja kuulla kaikenlaista tarinaa ja tutustua erilaisiin ihmisiin, kulttuureihin ja aikakausiin ympäri maailmaa. Olen aina pitänyt tätä globaalisti suosituinta urheilulajia, jalkapalloa, maailman peilinä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 25.02.2020

Yritys: 2 + 1 tapaa ylittää uutiskynnys mediassa

Mediaviestintä on kuin pallopeli, jossa on selvät säännöt. Media on tuomari, median kuluttaja pelikaveri, jonka kanssa yrityksen on syytä pelata reilun pelin säännöillä. Kusettaakin voi, mutta ei sillä mestaruuksia voiteta. [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 30.06.2020

Tiimihengen anatomia

Tehostamistoimenpiteillä on toisinaan kehno klangi. Yritykset leikkaavat, supistavat ja maksimoivat henkilöstönsä hengiltä tai ainakin henkihieveriin. On tehostamiselle usein aivan täydet perusteensakin. Digitalisaation myötä monet asiat voidaan tehdä toisin kuin ennen. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.04.2020

Onko teidän firmanne viestintäkunnossa?

Aikaisemmassa työssäni jalkapalloilijana ehdin 15 vuodessa nähdä ja kuulla kaikenlaista tarinaa ja tutustua erilaisiin ihmisiin, kulttuureihin ja aikakausiin ympäri maailmaa. Olen aina pitänyt tätä globaalisti suosituinta urheilulajia, jalkapalloa, maailman peilinä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 25.02.2020

Yritys: 2 + 1 tapaa ylittää uutiskynnys mediassa

Mediaviestintä on kuin pallopeli, jossa on selvät säännöt. Media on tuomari, median kuluttaja pelikaveri, jonka kanssa yrityksen on syytä pelata reilun pelin säännöillä. Kusettaakin voi, mutta ei sillä mestaruuksia voiteta. [...] Lue lisää