Näkemyksiä | Blogi 24.09.2019

Voisitko toistaa?

Olen toiston ystävä, työssä ja vapaa-ajalla. Se on lajini myös huumorissa. Sille löytyy muutama harva kannattaja ja huomattavasti enemmän lamaantuneita huokailijoita. Ei siinä mitään. Mutta toisto toimii myös yleisemmällä tasolla, siitä minulla on hyviä kokemuksia.

Minulla on kaksi pientä lasta.

Sanon molemmille joka ilta ennen nukkumaanmenoa: ”Olet hieno poika/tyttö, olen susta tosi ylpeä.”

Viime aikoina vanhempi 4-vuotias on alkanut jo vastata: ”Mä tiedän sen jo, ei sun tarvii sanoa sitä joka ilta.”

Toisto auttaa sisäistämään

Eihän minun tarvitsisi sitä joka ilta sanoa, mutta haluan. Se tuntuu itsekkäästi hyvältä, sanoa ääneen mitä rakkaasta lapsestaan ajattelee. Se tuntuu epäitsekkäästi hyvältä, kun tietää viestin tekevän hyvää lapselle. Toisto auttaa sisäistämään asian. Säännöllinen muistuttaminen tuo tuloksia.

Toisto siis selvästi toimii, viestini on mennyt perille. Pari pientä lausetta; yksi tiivis virke. Siinä on oikeastaan kaikki. Päivän voi nitoa yhteen sängynlaidalla. Itkujen ja naurujen jälkeen kaikki kiteytyy lopulta siihen tärkeimpään: isä on ylpeä lapsistaan. Ja sen he haluavat kuulla, vaikka eivät sitä joka ilta arvostaisikaan.

Ihmiset haluavat tietää

Toisto toimii myös työelämässä. Esimerkiksi yrityksen sisäinen viestintä on taitolaji, mutta se on ennen kaikkea myös toistolaji. Ihmiset siinäkin puhuvat ihmisille. Ja ihmiset keskimäärin pitävät siitä, että heille kertoo asioita. Oli viestit sitten hyviä ja huonoja uutisia, on parempi kertoa kuin jättää kertomatta. Ja jälleen kerran: se on itsekkäästikin ajateltuna tärkeää olla informatiivinen henkilöstölleen. Se antaa mielenrauhan ja sopivan turvallisen tunteen, että he tietävät sen, mikä pitääkin tietää.

Eikä sisäisen viestinnän toistojen ja viestien tarvitse olla mitään ihmeellistä ja elämää mullistavaa. Pienet ja tavalliset asiat ovat aivan yhtä tärkeitä. Toisto ratkaisee. Riittävän taaja toistaminen varmistaa myös työelämässä, että kohderyhmäsi sisäistää asian.

Ota siis sinäkin töissäsi tavoitteeksi, että sisäisen viestintäsi kohderyhmistä alkaa kuulua: ”Mä tiedän sen jo, ei sun tarvii sanoa sitä joka päivä.” Silloin ollaan jo aika hyvällä mallilla.

PS. Meiltä on ilmestynyt yritysviestinnän taskukirja, josta löydät myös vinkkejä sisäiseen viestintään!

AVAINSANAT: viestintä, sisäinen viestintä

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä. Saksalaisen lääkeyhtiö [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.04.2019

Onnea, suomi!

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivänä on syytä kirjoittaa blogi Mikael Agricolasta ja suomen kielestä. Valitsin kieleksi suomen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Maailmassa on kieliä noin 6 000, laskentatapa vaikuttaa [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää