Näkemyksiä | Blogi 14.10.2021

Voittavan markkinointistrategian laatiminen

Suunnittelupalavereita vai tuloksellista tekemistä? Meistä jokainen varmasti ottaisi konkreettiset tulokset palavereissa istumisen sijaan. Voidaanko asetettuihin tavoitteisiin päästä ilman huolellista ja laadukasta pohjatyötä? 

Markkinointistrategiat B2B-yrityksille tai markkinointisuunnitelmat eivät ole sanahelinää tai yli-innokkaan markkinointipäällikön pröystäilyä. Nyt puhumme siitä, että miten, missä ja milloin saavutamme asiakkaamme kaikista tehokkaimmin ja tuloksellisimmin. 

Markkinointistrategia on kaiken tekemisen perusta ja sen pohjalta tehdään konkreettinen markkinointisuunnitelma. Tässä kirjoituksessa avaan, mikä on voittavan markkinointistrategian sisältö. Eli mitä meidän pitää ymmärtää ennen kuin voimme ottaa ensimmäiset askeleet tuloksellisen markkinoinnin tiellä?  

Saavuta ymmärrys siitä, missä ollaan nyt

Tehdään analyysi lähtötilanteesta, eli selvitetään missä ollaan nyt. Kirkastetaan yrityksen tavoitteet ja toiveet. Mitä olemme nyt ja missä haluaisimme olla, jos kaikki menisi niin kuin olemme haaveilleet? 

Hyvän markkinointistrategian laatiminen alkaa siis perustan kuntotarkastuksella. Täytyyhän meidän ymmärtää, millaisella koneistolla olemme nyt yrittäneet pärjätä markkinoilla. Kun ymmärrämme ja hyväksymme aidosti tilanteen missä olemme nyt, jää meille enemmän tilaa tarkastella ja löytää uusia tehokkaampia keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi. 

Tunne, ketkä muut kosiskelevat asiakkaitasi 

Ensimmäisessä vaiheessa saavutimme ymmärryksen omasta toiminnastamme. Siitä, mikä toimii nyt ja missä voisi olla parantamisen varaa. On aika laajentaa ymmärrystä aidan toiselle puolen, eli kilpailijoihin. 

Ensin meidän täytyy tunnistaa kilpailijamme, keitä he ovat? Seuraavaksi lähdemme selvittämään sitä, että miten kilpailijamme näkyvät, kuuluvat ja tavoittavat asiakkaat. Asiakkaat, jotka me myös haluamme saavuttaa. 

Tunnista, keitä asiakkaasi nyt oikeasti ovatkaan 

Puhumme usein asiakkaista hyvin laajana käsitteenä. Asiakkailla tarkoitamme ihmisiä, jotka ostavat tuotteita tai palveluitamme. Mutta mitä muuta löydämme, kun kurkkaamme pintaa syvemmälle? 

Ostopäätöksen takaa löydämme erilaisia henkilöitä, joita yhdistäviä ja erottavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi ikä, sukupuoli, sijainti, kiinnostuksen kohteet, käytetyt sosiaalisen median kanavat tai kokemukset. Pystymmekö tekemään johtopäätöksiä ja jopa luokittelemaan erilaisia kohderyhmiä näiden tietojen valossa? Tämän kohdan tarkoituksena on tunnistaa erilaiset kohderyhmät ja löytää keinot puhutella heitä oikealla viestillä, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. 

Tarkista, mitä tulikaan luvattua 

Kun olemme saavuttaneet ymmärryksen omasta yrityksestämme, toimialalla vallitsevasta kilpailusta sekä asiakkaistamme, on hyvä hetki tarkistaa minkälaisilla lupauksilla ja arvoilla toimimme markkinassa. Toteutuvatko arvot ja lupaukset? Vastaavatko ne aidosti yrityksemme toimintaa ja asiakkaidemme toiveita? 

Päivitetään ja kirkastetaan arvolupaukset tehostamaan tuloksellista toimintaa. Tämä onnistuu vain kerätyn tiedon ja saavutetun ymmärryksen kautta.  

Mitä voittava markkinointistrategia B2B-yritykselle tarkoittaa? 

Voittava markkinointistrategia oivaltaa ja tunnistaa asioita, joita emme ole aikaisemmin pystyneet jäsentämään osaksi myynnin ja markkinoinnin toimenpiteitä. Tietoon perustuva markkinointistrategia ohjaa yrityksemme toimintaa kohti tuloksia. 

Markkinointistrategiaa ei laadita tekemisen ilosta tai siksi, että kaikki muutkin tekevät niin. Markkinointistrategia tehdään siksi, että voimme aidosti oppia ja ymmärtää yritystämme, asiakkaitamme sekä toimialaamme paremmin. Ja vain näin voimme löytää ratkaisun siihen, kuinka loistaa markkinoilla muita kirkkaammin. 

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 25.11.2021

Markkinoinnin kehittäminen – oikeilla kysymyksillä tuloksiin

Oletko kuullut sanottavan “Markkinoinnin kehittäminen vahvistaa yrityksen kilpailuetua”? Kyseinen fraasi pitää kyllä täysin paikkansa, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Mitä tehdään ja miksi?  Kehittää on sanana hyvin laaja ja jopa hieman raskaasti latautunut. Voimme kehittää niin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.11.2021

Vahva brändi tarjoaa yrityksellesi kilpailuetua

Kun kilpailu toimialalla on tiukkaa, kannattaa huolehtia, että yrityksesi markkinoinnissa koko potentiaali on valjastettu käyttöön. Brändityö ja brändistrategia ovat tärkeitä palikoita määrätietoiseen menestykseen pyrkivän yrityksen markkinoinnissa. Brändin tuleekin kulkea samaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.09.2021

B2B-markkinointi: 5 tärkeintä asiaa

B2B-markkinoinnin tärkein tehtävä on rakentaa tunnettuutta ja hyvä pohja luottamuksen syntymiselle potentiaalisen asiakkaan ja myyjän välille. Näin myynti voi keskittyä omaan tehtäväänsä ja saada parhaat onnistumisen edellytykset. Ensimmäisenä ei kuitenkaan [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 03.08.2021

Kohti tuloksellisempaa markkinointia

Tuloksellinen markkinointi tarvitsee pohjan, josta kaikki tekeminen ponnistaa. Pohjan tulee antaa vastauksia haastaviinkin tilanteisiin ja ohjata oikeaan suuntaan. Haluathan edetä mahdollisimman suoraviivaisesti kohti tavoitteitasi? Perusta kuntoon Ennen kuin hypätään kohti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.05.2021

Muutos mahdollistajana

Kun halutaan kehittyä, on hyvä selvittää lähtötilanne tarkastelemalla yrityksen toimintaa eri osa-alueilla, esimerkiksi haasteiden ja mahdollisuuksien kautta. Tärkein kysymys onkin, että johdetaanko toimintaa kohti määriteltyä strategiaa, vai onko suunnan päivittäminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää