Näkemyksiä | Blogi 14.10.2021

Voittavan markkinointistrategian laatiminen

Suunnittelupalavereita vai tuloksellista tekemistä? Meistä jokainen varmasti ottaisi konkreettiset tulokset palavereissa istumisen sijaan. Voidaanko asetettuihin tavoitteisiin päästä ilman huolellista ja laadukasta pohjatyötä? 

Markkinointistrategiat B2B-yrityksille tai markkinointisuunnitelmat eivät ole sanahelinää tai yli-innokkaan markkinointipäällikön pröystäilyä. Nyt puhumme siitä, että miten, missä ja milloin saavutamme asiakkaamme kaikista tehokkaimmin ja tuloksellisimmin. 

Markkinointistrategia on kaiken tekemisen perusta ja sen pohjalta tehdään konkreettinen markkinointisuunnitelma. Tässä kirjoituksessa avaan, mikä on voittavan markkinointistrategian sisältö. Eli mitä meidän pitää ymmärtää ennen kuin voimme ottaa ensimmäiset askeleet tuloksellisen markkinoinnin tiellä?  

Saavuta ymmärrys siitä, missä ollaan nyt

Tehdään analyysi lähtötilanteesta, eli selvitetään missä ollaan nyt. Kirkastetaan yrityksen tavoitteet ja toiveet. Mitä olemme nyt ja missä haluaisimme olla, jos kaikki menisi niin kuin olemme haaveilleet? 

Hyvän markkinointistrategian laatiminen alkaa siis perustan kuntotarkastuksella. Täytyyhän meidän ymmärtää, millaisella koneistolla olemme nyt yrittäneet pärjätä markkinoilla. Kun ymmärrämme ja hyväksymme aidosti tilanteen missä olemme nyt, jää meille enemmän tilaa tarkastella ja löytää uusia tehokkaampia keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi. 

Tunne, ketkä muut kosiskelevat asiakkaitasi 

Ensimmäisessä vaiheessa saavutimme ymmärryksen omasta toiminnastamme. Siitä, mikä toimii nyt ja missä voisi olla parantamisen varaa. On aika laajentaa ymmärrystä aidan toiselle puolen, eli kilpailijoihin. 

Ensin meidän täytyy tunnistaa kilpailijamme, keitä he ovat? Seuraavaksi lähdemme selvittämään sitä, että miten kilpailijamme näkyvät, kuuluvat ja tavoittavat asiakkaat. Asiakkaat, jotka me myös haluamme saavuttaa. 

Tunnista, keitä asiakkaasi nyt oikeasti ovatkaan 

Puhumme usein asiakkaista hyvin laajana käsitteenä. Asiakkailla tarkoitamme ihmisiä, jotka ostavat tuotteita tai palveluitamme. Mutta mitä muuta löydämme, kun kurkkaamme pintaa syvemmälle? 

Ostopäätöksen takaa löydämme erilaisia henkilöitä, joita yhdistäviä ja erottavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi ikä, sukupuoli, sijainti, kiinnostuksen kohteet, käytetyt sosiaalisen median kanavat tai kokemukset. Pystymmekö tekemään johtopäätöksiä ja jopa luokittelemaan erilaisia kohderyhmiä näiden tietojen valossa? Tämän kohdan tarkoituksena on tunnistaa erilaiset kohderyhmät ja löytää keinot puhutella heitä oikealla viestillä, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. 

Tarkista, mitä tulikaan luvattua 

Kun olemme saavuttaneet ymmärryksen omasta yrityksestämme, toimialalla vallitsevasta kilpailusta sekä asiakkaistamme, on hyvä hetki tarkistaa minkälaisilla lupauksilla ja arvoilla toimimme markkinassa. Toteutuvatko arvot ja lupaukset? Vastaavatko ne aidosti yrityksemme toimintaa ja asiakkaidemme toiveita? 

Päivitetään ja kirkastetaan arvolupaukset tehostamaan tuloksellista toimintaa. Tämä onnistuu vain kerätyn tiedon ja saavutetun ymmärryksen kautta.  

Mitä voittava markkinointistrategia B2B-yritykselle tarkoittaa? 

Voittava markkinointistrategia oivaltaa ja tunnistaa asioita, joita emme ole aikaisemmin pystyneet jäsentämään osaksi myynnin ja markkinoinnin toimenpiteitä. Tietoon perustuva markkinointistrategia ohjaa yrityksemme toimintaa kohti tuloksia. 

Markkinointistrategiaa ei laadita tekemisen ilosta tai siksi, että kaikki muutkin tekevät niin. Markkinointistrategia tehdään siksi, että voimme aidosti oppia ja ymmärtää yritystämme, asiakkaitamme sekä toimialaamme paremmin. Ja vain näin voimme löytää ratkaisun siihen, kuinka loistaa markkinoilla muita kirkkaammin. 

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.11.2022

Vaikka kaikki muu muuttuu, yksi asia ei poistu muodista

Markkinoinnin tapoja ja kanavia on tarjolla huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Samaan aikaan asiakaskunnasta niin kuluttaja- kuin yrityspuolella on tullut valikoivampaa ja nirsompaa, koska vaihtoehtoja ja osaajia on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.10.2022

Huomioi nämä asiat markkinointibudjetin muodostamisessa

Puhutaanko rahasta? 😊 Vuoden loppupuolella monessa yrityksessä perataan kuluvan vuoden budjettia ja peilataan sitä kautta raameja tulevalle vuodelle. Käydään läpi, mitä tänä vuonna on investoitu markkinointiin ja mitä tuloksia se [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.09.2022

Vastuullisuustyö on jatkuvaa kehittämistä ja kehittymistä

Vastuullisuus on sana, johon törmää nykyisin kaikessa yritystoimintaan liittyvässä, ja toki siihen liittymättömässäkin keskustelussa. On ollut hienoa huomata, että vastuullisuuskeskustelun määrän rinnalle on noussut myös syvyyttä ja laatua, ja näihin [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 20.10.2022

Huomioi nämä asiat markkinointibudjetin muodostamisessa

Puhutaanko rahasta? 😊 Vuoden loppupuolella monessa yrityksessä perataan kuluvan vuoden budjettia ja peilataan sitä kautta raameja tulevalle vuodelle. Käydään läpi, mitä tänä vuonna on investoitu markkinointiin ja mitä tuloksia se [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2022

Tuo yrityksen osaaminen esiin referenssien kautta

Referenssit ovat yleinen sisältömuoto etenkin B2B-markkinoinnissa. Parhaimmillaan asiakastarinat herättävät luottamusta potentiaalisten asiakkaidenne keskuudessa siitä, että juuri te pystytte vastaamaan heidän tarpeisiin. Ne antavat selkeän ja inspiroivan kuvauksen yrityksenne kautta saatavasta [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 25.01.2022

Näin saat markkinoinnin kehitysprojektin onnistumaan

Markkinoinnin kehitysprojektilla tavoitellaan konkreettisia tuloksia, jotka vahvistavat yrityksen asemaa markkinoilla. Oli tavoitteena esimerkiksi liidimäärien kasvattaminen, markkinoinnin automaation tehostaminen tai brändimielikuvan parantaminen, tarvitaan suunnitelmallisuutta, pitkäjänteisyyttä sekä tuloshakuisuutta. Markkinoinnin kehitysprojekti onnistumiseen vaaditaan [...] Lue lisää