Kesä tuli ja meni, ja samaa voisi sanoa menneestä vuodesta, sillä se on mennyt vauhdilla! On nimittäin kulunut jo vuosi siitä, kun astuin Näkemystehdas MBE:n palvelukseen ja sisältöstrategin saappaisiin.
Ennen koronaa en ollut osannut edes ajatella, että tulisin joskus työskentelemään lahtelaisessa yrityksessä Jyväskylästä käsin. On mukava kuitenkin huomata, että asiat tuntuvat etenevän omalla painollaan ja oma paikka voi löytyä jostain muualta kuin alun perin on ehkä suunnitellut.
Moni on kysynyt, että miten tähän tilanteeseen päädyin. Vastaukseksi annan aina kiitokset toimitusjohtajallemme Mintulle ja hänen LinkedIn-postaukselleen, jossa etsittiin juurikin minun näköistä vahvistusta Näkemystehtaan tiimiin. Mintun kanssa juttelun jälkeen, olin myytyä naista ja innoissani hyppäämässä mukaan uuteen rooliin (ja uuteen ilmansuuntaan!).
Sisältöjen tekeminen vain pieni osa sisältöstrategin työnkuvaa
Sisältöjä ja strategiaa. Vaikka painotus on sanassa sisältö, niin käytäntö on opettanut, että strategia ei ole vain sanahelinää tässä tittelissä. Olen nauttinut meillä erityisesti siitä mentaliteetista, että eri toimenpiteitä tehdään nimenomaan asiakkaan tavoitteet ja liiketoiminnan erityispiirteet huomioiden. On myös helpompaa toteuttaa tuloksellisia markkinoinnin ja viestinnän toimenpiteitä, kun perusta on kunnossa.
Työn monipuolisuutta kuvastaa hyvin se, että roolini vaihtelee asiakkuudesta ja projektista riippuen. Toimin asiakkuusvastaavana osalle jatkuvista asiakkuuksistamme, kun taas toisissa asiakkuuksissa olen puolestaan tukena tarvittaessa. Mukavaa lisämaustetta päiviin tuovat nyt viime aikoina suosiossa olleet brändistrategiat, joissa päästään sukeltamaan yrityksen ytimeen, eli siihen mitä halutaan olla ja miten näitä asioita pystytään ilmentämään kestävän brändin avulla.
Tärkeimpänä tehtävänä kuitenkin kaikissa projekteissa on kuunnella ja tunnistaa asiakkaiden oikeat tarpeet. Mitkä ovat yrityksen tavoitteet? Mitkä ovat niitä toimenpiteitä, jotka vievät kohti näitä tavoitteita? Ja lopuksi tietenkin näiden toimenpiteiden toteuttaminen Näkemystehtaan osaavan tiimin voimin.
Pienen yrityksen suuret edut
Näkemystehdas ei ole markkinoiden suurin viestintä- ja markkinointitoimisto, mutta sen olen kokenut vain eduksi niin asiakkaiden kuin työntekijöiden näkökulmasta. Henkilökohtaiset asiakassuhteet sekä aito tahtotila löytää parhaimmat ratkaisut antavat tilaa joustavalle ja innostuneelle ilmapiirille.
Yrittäjähenkiselle luonteelleni sopii erinomaisesti se, että työnantaja antaa tilaa kehittää työnkuvaa omien mielenkiinnon kohteiden mukaisesti. Joustavuutta kuvastaa hyvin myös se, että asun itse siis Jyväskylässä ja Näkemystehtaan toimisto sijaitsee puolestaan Lahdessa (on muuten aivan ihastuttava tiilirakennus, joka remontoitiin juuri!). Normiarki sujuu erittäin jouhevasti etäyhteyksiä pitkin, mutta olen ottanut säännölliseksi tavaksi pakata laukkuni ja pistäytyä Lahdessa tapaamassa niin työkavereita kuin asiakkaita kasvotusten.
Hyvillä mielin kohti syksyä
Kuten ehkä teksti jo paljastaa, olen viihtynyt Näkemystehtaalla erittäin hyvin. Monipuolinen työnkuva innostaa, mutta haastaa samaan aikaan. Erityisesti olen nauttinut siitä, että kaikkea ei tarvitse osata tai edes ehtiä tekemään yksin. Kiitos vielä näin blogitekstin välityksellä kaikille työkavereille ja asiakkaille! Jatketaan harjoituksia, kuten usein tapaan sanoa palaverien päätteeksi.