Näkemyksiä | Blogi 17.03.2020

Yhteisöllä on eteenpäin vievä voima

Minulla tulee pian 4 kuukautta täyteen siitä, kun urani Näkemystehtaalla alkoi. Aika on mennyt varsin nopeasti, sillä monipuolisia työtehtäviä on riittänyt ihan urakaksi asti. Välillä on pieni epäuskokin ehtinyt hiipimään puseroon, kun pöytä ja todo ovat täyttyneet. Aina on kuitenkin löytynyt se ylimääräinen vääntö ja toimistolta auttavia käsiä, jotta hommat on saatu maaliin ja asiakkaalle tuotettua priimaa. Homma on periaatteessa ollut tuttua aiemmista työsuhteista ja ajaltani yrittäjänä. Työyhteisö ja sen tavat toimia taas ovat olleet mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta, ja ovat sitä yhä edelleen.

Työyhteisö opettaa, työyhteisö oppii

Vaikka olisit kuinka kivenkova ammattilainen tahansa, on uusi työyhteisö aina hyppy tuntemattomaan. Saattaa olla, että olet kuullut muiden työntekijöiden kokemuksia, tai sinulla voi olla työpaikasta omia ennakko-odotuksia. Lopulta huomaat kuitenkin saapuneesi porukkaan, joka on ihan erilainen millaiseksi sen olet kuvitellut. Edellytyksenä uuden ympäristön ja työtapojen omaksumiseen toimivat motivaatio ja mielenkiinto oppimista kohtaan. Pitää myös olla nöyrä ja osata luopua uuden edessä vanhoista käytännöistään, jotta saataisiin symbioosiin hyvää polttoainetta. Ne hyvät rutiinit ja maneerit kannattaa pitää itsellään ja sulauttaa ne ympäristöön. Palasten loksahtaessa kohdalleen myös yhteisö saa uudelta jäseneltään raikkaita ajatuksia ja prosessi rikastuttaa lopulta kaikkia.

Luovia ratkaisuja syntyy luovassa ympäristössä

Motivaation ja mielenkiinnon yhtenä tärkeänä kulmakivenä on työympäristö. Minulla on kokemuksia tiimistä, jossa leijat ammuttiin alas ennen kuin ne pääsivät korkeuksiinsa. Ei varmasti tule yllätyksenä, että tuloskin jäi usein matalalennoksi ja motivaatio kärsi. Luova työ vaatii luovia ratkaisuja ja hedelmällistä maaperää. Välillä pitää räiskiä todella ylös, jotta koneet saadaan käyntiin. Totuus löytyy usein jostain sieltä välistä. Epäilemättä siitä on kuitenkin hyötyä, että käy korkealla kurkkaamassa. Ylhäältä näkee paremmin ja se auttaa hahmottamaan myös parhaiten kokonaiskuvaa hyödyttävät ratkaisut.

Etenevän liikkeen laki

Milloin sitten olen valmis? En luultavasti koskaan. Eikä ole työyhteisökään. Täydellistä ei nimittäin ole olemassa, vaikka siihen voi ja ehkä tuleekin pyrkiä. Kehitystä tapahtuu koko ajan kaikissa työyhteisön jäsenissä ja se pitää myös yrityksen jatkuvassa liikkeessä. Jokainen asiakastyö ja uusi projekti ovat tiimin kehittymisen kannalta uusia mahdollisuuksia. Kehitys taas mahdollistaa uusien luovien ratkaisujen löytämisen asiakkaan hyödyksi. Aika kivan ja hedelmällisen kuuloinen jatkumo, eikö?

Yhteisö se on etäyhteisökin

Kiitos hyvästä startista ja eteenpäin vievästä ilmapiiristä kuuluu työkavereille. Korkeuksiin on kannustettu odottamatta kuitenkaan heti mahdottomuuksia. Olen myös saanut tuntea pääseväni yhteisön jäseneksi ilman, että minua on yritetty väkisin sovittaa johonkin totuttuun kaavaan. Olen siis saanut olla oma itseni, sekin on tärkeää.

Nyt työyhteisö on lähinnä etänä langan päässä, mutta se on silti yhteisö. Homma toimii, kun viesti kulkee. Maailmassa myllertää ja Suomikin on poikkeustilassa. Kukaan ei oikein uskalla edes arvailla, millaiselta maailma näyttää pölyn laskeutuessa. Veikkaisin kuitenkin, että yhteisöllisyydellä ja luovuuteen kannustavalla positiivisella ilmapiirillä on sijansa varsinkin sitten, kun tätä vyyhtiä ruvetaan lopulta purkamaan. Yhdessä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 28.01.2020

Yksinkertainen on tehokasta

Nykyään on olemassa valtava määrä erilaisia kanavia, joissa kaikissa on paljon erilaista ja eritasoista tekstisisältöä. Miten tästä massasta pystyy nousemaan esiin ja erottumaan edukseen? Aihe on tietysti yksi tekijä, joka [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää