Näkemyksiä | Blogi 28.01.2020

Yksinkertainen on tehokasta

Nykyään on olemassa valtava määrä erilaisia kanavia, joissa kaikissa on paljon erilaista ja eritasoista tekstisisältöä. Miten tästä massasta pystyy nousemaan esiin ja erottumaan edukseen?

Aihe on tietysti yksi tekijä, joka jo lähtökohtaisesti tuo tekstillesi kohderyhmää. Tärkeää on myös se, kuinka mielenkiintoisesti osaat nostaa asiasi esille. Loppujen lopuksi sisältö kuitenkin puhuu omaa kieltään. Mielenkiintoisia tekstejä pitkäjänteisesti tuottavat tahot menestyvät. Toin esiin muutaman asian, joilla voit vaikuttaa keskeisesti tekstisi kiinnostavuuteen. Loppuun listasin myös omia vinkkejäni laadukkaan tekstisisällön tuottamiseen.

Otsikoi ajatuksella

Otsikolla on tärkeä rooli. Varsinkin nykyään, kun suuri osa sisällöstä on sähköisessä muodossa, saattavat otsikko ja esikatselukuva olla ainoat sisältösi elementit, jotka potentiaalinen lukija näkee. Niiden perusteella hän tekee päätöksensä tekstisi tarkemmasta silmäilystä. Otsikoi kiinnostavasti, mutta varo liian huomiohakuisuuden sudenkuoppaa.  Moni sisältökanava hakee nollasisällöilleen klikkejä otsikoiden suurella huomioarvolla ja sisällönkuluttaja alkaa olemaan melko valveutunut niiden suhteen. Liikaa huomiota herättävä otsikko nostaa varautuneisuuden lähtötasoa. Sähköisesti julkaistessa otsikoilla on myös merkityksensä löytyvyyden kannalta.

Aloita rytinällä, tai ainakin informatiivisesti

Tekstin alku on ratkaiseva. Tekstejä on paljon ja kaikkea on jo kokeiltu. Samalla tekstinnälkäisen kuluttajan rima on noussut varsin korkealle. Mikäli et anna heti alussa vihiä tekstisi ytimestä, karkaa lukija kiinnostavampien sisältöjen pariin. Toimiva ingressi tai lupaava alku on siis tärkeässä asemassa, jotta saat pidettyä lukijan mukana klikkausta pidemmälle. Älä kuitenkaan lupaa alussa liikoja. Jos lukija kokee lopussa tulleensa huijatuksi, hän tuskin palaa sisältöjesi ääreen uudelleen.

Älä kikkaile

Kun olet tekemässä tekstisisältöä, on sinulla varmasti jotain sanottavaa. Etsi sanomastasi sen kärjet ja kerro niistä. Karsi ympäriltä mahdollisimman paljon tarpeetonta sälää siten, että sanomasi ydin tulee hyvin ja selkeästi esille. Vaikka monesti tekstejä rakentaessa tekee mieli kikkailla ja käyttää (omasta mielestä) hienoja korulauseita, koita hillitä itsesi. Kikkailu hautaa usein ytimen alleen. Kannattaa muistaa, että esimerkiksi proosateksti on usein myös hyvin pelkistettyä, vaikka se olisikin rakennettu upeaksi kokonaisuudeksi.

Maine kulkee yksittäisen tekstin edellä

Ei ole sattumaa, että tietyt blogit tai muut sisältökanavat ovat suosittuja. Ihmiset palaavat sinne, missä mielenkiintoisen sisällön odotusarvo on suurin. Kirjoita säännöllisesti mielenkiintoisia ja tasapainoisia sisältöjä, äläkä lupaa liikoja. Ole pitkäjänteinen. Kohderyhmä löytää kyllä lopulta mielenkiintoisten tekstien pariin myös  ilman taikatemppuja.

Vinkit sujuvaan tekstisisältöön

Lopuksi kerron muutaman hyödyllisen keinon, joita itse käytän tuottamani tekstisisällön sujuvana ja ytimekkäänä pitämiseen.

1. Suunnittele sisältösi huolella

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tai ehkä kääntäisin asetelman toisin päin: huonosti suunniteltu jää monesti puolitiehen. Mitä haluat viestiä ja kenelle? Mikä on tavoitteesi? Nämä kysymykset voivat toimia pohdinnan alkulähteenä. Unohda ajatus kynttilän valossa sulkakynällä tuotetusta tajunnanvirrasta ja suunnittele tekstisi huolella. Tee ensin runko valmiiksi. Sitten voi vähän jumppailla ja antaa räiskyä.

2. Pyydä palautetta ja opettele käyttämään sitä sisältösi hyödyksi

Omalle sisällölle tulee helposti sokeaksi. Jos olet itse ainoa kriitikkosi, kasvaa vaara tuottaa sisältöä, jota teet vain itsellesi. Pyydä sisältöihin palautetta laatikon ulkopuolelta ja ota palaute vastaan avoimin mielin. Tee korjauksia ja käy sisältö läpi uudessa valossa. Tekstisisältö kannattaa lukea myös ääneen. Se saattaa paljastaa muuten huomaamatta jääneitä kankeuksia. Joskus tekstiä pitää tuottaa nopeasti, eikä palautekierroksille ole aikaa. Palauteprosessin opetteleminen opettaa sinua kuitenkin myös suhtautumaan kriittisemmin omaan tekstiisi.

3. Höylää huolella, viilaa vähän

Yksinkertainen on kaunista ja ennen kaikkea tehokasta. Vähemmän todellakin on enemmän, mitä tekstisisältöihin tulee. Viilaa pois turhia sanoja, toistoa ja epäoleellisia osia tekstistäsi. Tämä saattaa hieman kirpaista. Olet keksinyt mielestäsi hyvän ja nokkelan jutun ja se on muka turha? Ei se ole välttämättä turha. Mieti kuitenkin tukeeko se ydinsanomaasi, vai hautaako se ennemminkin voisilmää puuron alle?

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.04.2020

Moderni markkinointi on merkityksellistä

Mitä on moderni markkinointi? Tätä kysytään meiltä usein. Monille markkinoinnin ammattilaisille termi kuulostaa jo kulutetulta, mutta kun asiakkaitamme kuuntelee, se ei ole sitä. Päinvastoin. Moni ehkä jo hahmottaa, että sillä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 26.05.2020

Kun päässä on ruuhkaa

Kirjoittaminen ja sisällöntuotanto on ihanaa, tai sielua raa’asti riipivää. Parhaat fiilikset syntyvät siitä, kun kynä luistaa ja tuntee itsekin saavansa hyvää ja toimivaa sisältöä aikaiseksi. Joskus taas kaikki haraa onnistumista [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.03.2020

Yhteisöllä on eteenpäin vievä voima

Minulla tulee pian 4 kuukautta täyteen siitä, kun urani Näkemystehtaalla alkoi. Aika on mennyt varsin nopeasti, sillä monipuolisia työtehtäviä on riittänyt ihan urakaksi asti. Välillä on pieni epäuskokin ehtinyt hiipimään [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää