Näkemyksiä | Blogi 19.09.2018

Ymmärrystä ja toimintaa analytiikan avulla

Me elämme maailmassa, joka on täynnä dataa ja sen herättämiä kysymyksiä. Missä asiakkaamme löytävät meidät? Millainen on myynnin kehitys ja miltä sen trendit näyttävät? Miten vertaudumme kilpailijoihimme?

Tiedolla johtaminen on keskeinen menestystekijä markkinoinnin tuloksellisuuden kannalta ja sen kysymyksiin analytiikan tulee tarjota vastauksia. Usein keskeiseksi kysymykseksi kuitenkin jää, miten analytiikkaa kannattaa lähteä rakentamaan, jotta se johtaa toimintaan? Tällaisessa ympäristössä tulee unohtaa datan tarjoaminen ja tarjota informaatiota.

Näkemys, jolla on toiminnallista arvoa

Analytiikan tehtävä ei ole kaataa dataa syliin vaan luoda ymmärrystä. Yksi tehokas ratkaisu valtavien datamäärien hallintaan ovat dashboardit. Dashboardit ovat dataa tiivistäviä mittaristoja, joihin visualisoidaan keskeisimmät liiketoiminnan tavoitteista johdetut huomionkohteet. Tällöin markkinoinnin seurantaan saadaan yksi keskitetty ikkuna, joka sisältää onnistumisen kannalta keskeisimmät mittarit.

Dashboardit mahdollistavat nopean ymmärryksen markkinoinnin vaikuttavuudesta ja tekevät keskeisestä liiketoimintadatasta helposti ymmärrettävää. Hyvin visualisoiduilla, tärkeimmät mittarit sisältävillä ja oikean kontekstin tarjoavilla dashboardeilla kerrotaan näkemys, jolla on toiminnallista arvoa. Näin rakennettuna päätöksentekohetkellä ei analysoida enää dataa, vaan hyödynnetään yhdestä näkymästä analyysin tarjoamaa ymmärrystä. Tällöin markkinointi ei ole uskolla vaan aidosti tiedolla johdettua.

Dashboardit voidaan myös luoda eri organisaation tasoille, jotta mittareilla tuetaan niin strategista kuin operatiivistakin päätöksentekoa. Samoin eri yrityksen osille pystytään luomaan omat dashboardinsa, jotka sisältävät niiden toiminnalle keskeisen ymmärryksen. Oikein rakennetuilla dashboardeilla mahdollistetaan, että oikea data saavuttaa oikean henkilön oikeaan aikaan.

Dashboardit ovat myös vahva keino kommunikoida niin yrityksen sisällä kuin sen ulkopuolelle. Raportoinnista saadaan niiden avulla reaaliaikaista, mukautuvaa ja sujuvaa. Reaaliaikaisen raportoinnin avulla tietoa keskeisten mittarien kehittymisestä pystytään jakamaan koko organisaation kesken. Informaation helppo jakaminen ja tehokas viestintä nopeuttaa näin koko organisaation työskentelyä yhteisen tavoitteen puolesta.

Syvempää ymmärrystä

Kun keskeisten tavoitteiden seuranta on otettu haltuun, voidaan analytiikalla yhä syvemmin tuottaa tietoa omasta toiminnasta. Analytiikka on vahva työkalu esimerkiksi kilpailijoihin vertaamiseen, jotta parannusta vaativat kohteet voidaan havaita ja uudistaa. Samoin omia kanavia päästään analysoimaan ja etsimään liiketoiminnan pullonkauloja. Tämä syvempi ymmärrys yhdistettynä jatkuvaan tilanteen tasalla pysymiseen tuo ketteryyttä päätöksentekoon ja auttaa olemaan tehokas nopeassa liiketoimintaympäristössä.

Analytiikan haltuun ottamisesta ei siis tarvitse tehdä monimutkaista – päinvastoin – analytiikan tulee tehdä monimutkaisesta yksinkertaista. Liiketoiminnan keskeisten tavoitteiden pohjalta rakentamamme dashboard tarjoaa tehokkaan näkökulman markkinoinnin onnistumisen seurantaan. Dashboard on ratkaisu, jolla analytiikka saadaan tuottamaan tekoja heti lähtökuopasta ponnistaessa.

Jaakko

AVAINSANAT: data, analytiikka, tiedolla johtaminen, dashboard

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 26.03.2019

Tulokset esiin sisältömarkkinoinnin mittaamisella

Viime viikolla sisältöstrategimme Aino kirjoitti, kuinka sisältö on markkinoinnissa kuningas. Loistavien sisältöjen rinnalle kannattaa tuoda mitattavuus, jotta sisältömarkkinoinnin tuloksellisuus voidaan todentaa ja kehittää omaa toimintaa. Sisältömarkkinoinnin mittaaminen vaihtelee aina tapauskohtaisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.01.2019

Dashboard tekee mainonnan tuloksellisuuden seurannasta tehokasta

Markkinoinnin ja mainonnan tuloksellisuuden seuranta on helppoa ja nopeaa, kun sen voi tehdä yhdestä ikkunasta. Tähän paras ratkaisu on dashboard, mistä näkyy markkinoinnin toimenpiteiden tulokset. Tällöin vältetään useista eri lähteistä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.01.2019

UTM-linkki: keino seurata mainonnan tuloksellisuutta

Kaikkien markkinoinnin toimenpiteiden tulee olla mitattavia ja niin myös verkossa tapahtuvan mainonnan. Usein kuitenkin kuulee, kuinka mainosten vaikutuksia ei tunneta näkyvyyttä ja klikkejä tarkemmin. Tällaiselta pohjalta on heppoista perustella mainonnan [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.05.2019

Antti Pohja Näkemystehdas MBE:n osakkaaksi

Näkemystehdas MBE:n omistuspohja on laajentunut. Vuonna 2018 MBE:llä viestintästrategina aloittanut Antti Pohja on nyt yhtiön kolmas osakas. Yrityksen pääomistaja, Merja-Leena Alenius jatkaa hallituksen puheenjohtajana. Yhtiön kolmas omistaja on toimitusjohtaja Minttu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.05.2019

On Facebook-arvonnan aika, Facebook-arvontalaulu raikaa!

Teemme usein asiakkaidemme kanssa esimerkiksi Facebook-arvontoja. Tehtävänämme on huolehtia, että arvonta tavoittaa mahdollisimman hyvän joukon ihmisiä ja arvonnat sujuvat sutjakkaasti sekä kaikkien sääntöjen mukaisesti. Niitä muuten riittääkin, joten kokosimme niistä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.05.2019

KEHITY TAI KUIHDU: Vinkit strategisen muutoksen läpiviemiseen

Yltiöoptimistiminen luonteeni ei kaihda haasteita. Niinpä vastasinkin kyllä, kun minulta kysyttiin pari vuotta sitten, että haluaisinko ryhtyä MBE:n toimariksi. Tiesin, että haasteita ei tulisi puuttumaan, MBE:llä oli taustalla monta tappiovuotta [...] Lue lisää