Näkemyksiä | Blogi 19.09.2018

Ymmärrystä ja toimintaa analytiikan avulla

Me elämme maailmassa, joka on täynnä dataa ja sen herättämiä kysymyksiä. Missä asiakkaamme löytävät meidät? Millainen on myynnin kehitys ja miltä sen trendit näyttävät? Miten vertaudumme kilpailijoihimme?

Tiedolla johtaminen on keskeinen menestystekijä markkinoinnin tuloksellisuuden kannalta ja sen kysymyksiin analytiikan tulee tarjota vastauksia. Usein keskeiseksi kysymykseksi kuitenkin jää, miten analytiikkaa kannattaa lähteä rakentamaan, jotta se johtaa toimintaan? Tällaisessa ympäristössä tulee unohtaa datan tarjoaminen ja tarjota informaatiota.

Näkemys, jolla on toiminnallista arvoa

Analytiikan tehtävä ei ole kaataa dataa syliin vaan luoda ymmärrystä. Yksi tehokas ratkaisu valtavien datamäärien hallintaan ovat dashboardit. Dashboardit ovat dataa tiivistäviä mittaristoja, joihin visualisoidaan keskeisimmät liiketoiminnan tavoitteista johdetut huomionkohteet. Tällöin markkinoinnin seurantaan saadaan yksi keskitetty ikkuna, joka sisältää onnistumisen kannalta keskeisimmät mittarit.

Dashboardit mahdollistavat nopean ymmärryksen markkinoinnin vaikuttavuudesta ja tekevät keskeisestä liiketoimintadatasta helposti ymmärrettävää. Hyvin visualisoiduilla, tärkeimmät mittarit sisältävillä ja oikean kontekstin tarjoavilla dashboardeilla kerrotaan näkemys, jolla on toiminnallista arvoa. Näin rakennettuna päätöksentekohetkellä ei analysoida enää dataa, vaan hyödynnetään yhdestä näkymästä analyysin tarjoamaa ymmärrystä. Tällöin markkinointi ei ole uskolla vaan aidosti tiedolla johdettua.

Dashboardit voidaan myös luoda eri organisaation tasoille, jotta mittareilla tuetaan niin strategista kuin operatiivistakin päätöksentekoa. Samoin eri yrityksen osille pystytään luomaan omat dashboardinsa, jotka sisältävät niiden toiminnalle keskeisen ymmärryksen. Oikein rakennetuilla dashboardeilla mahdollistetaan, että oikea data saavuttaa oikean henkilön oikeaan aikaan.

Dashboardit ovat myös vahva keino kommunikoida niin yrityksen sisällä kuin sen ulkopuolelle. Raportoinnista saadaan niiden avulla reaaliaikaista, mukautuvaa ja sujuvaa. Reaaliaikaisen raportoinnin avulla tietoa keskeisten mittarien kehittymisestä pystytään jakamaan koko organisaation kesken. Informaation helppo jakaminen ja tehokas viestintä nopeuttaa näin koko organisaation työskentelyä yhteisen tavoitteen puolesta.

Syvempää ymmärrystä

Kun keskeisten tavoitteiden seuranta on otettu haltuun, voidaan analytiikalla yhä syvemmin tuottaa tietoa omasta toiminnasta. Analytiikka on vahva työkalu esimerkiksi kilpailijoihin vertaamiseen, jotta parannusta vaativat kohteet voidaan havaita ja uudistaa. Samoin omia kanavia päästään analysoimaan ja etsimään liiketoiminnan pullonkauloja. Tämä syvempi ymmärrys yhdistettynä jatkuvaan tilanteen tasalla pysymiseen tuo ketteryyttä päätöksentekoon ja auttaa olemaan tehokas nopeassa liiketoimintaympäristössä.

Analytiikan haltuun ottamisesta ei siis tarvitse tehdä monimutkaista – päinvastoin – analytiikan tulee tehdä monimutkaisesta yksinkertaista. Liiketoiminnan keskeisten tavoitteiden pohjalta rakentamamme dashboard tarjoaa tehokkaan näkökulman markkinoinnin onnistumisen seurantaan. Dashboard on ratkaisu, jolla analytiikka saadaan tuottamaan tekoja heti lähtökuopasta ponnistaessa.

Tutustu myös B2B-markkinoinnin mittaamisen webinaariimme.

AVAINSANAT: data, analytiikka, tiedolla johtaminen, dashboard

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 20.04.2021

Saat mitä mittaat

Liiketoiminnan mittareiden tehtävä on kertoa, miten yrityksellä menee. Samalla ne myös ohjaavat tekemistä tiettyyn suuntaan ja niiden olemassaolo auttaa niiden tulosten parantamisessa. Kun tavoitteet on asetettu, käyttäytymistä ohjaa ajatus kyseisten [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.06.2020

Teot ennen tulosta

Markkinoinnin tuloksellisuus on asia, jota tulee optimoida jatkuvasti. Tuloksellisuuden laskeminen ei ole tähtitiedettä, mutkat suoraksi vedettynä tuotto lasketaan katteesta. Onkin tärkeää pureutua siihen, millä teoilla tulosta tehdään, koska harvoin on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.01.2020

Miten kasvattaa verkkosivun liikennettä?

Vuodesta toiseen sama haaste on kärjessä, kun markkinoijilta kysytään suurimpia markkinoinnin haasteita omassa yrityksessään: miten saada lisää liikennettä verkkosivuille ja tuottaa enemmän liidejä. Digitaalisen markkinoinnin ollessa yritysten markkinoinnin keskiössä, näiden [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 20.04.2021

Saat mitä mittaat

Liiketoiminnan mittareiden tehtävä on kertoa, miten yrityksellä menee. Samalla ne myös ohjaavat tekemistä tiettyyn suuntaan ja niiden olemassaolo auttaa niiden tulosten parantamisessa. Kun tavoitteet on asetettu, käyttäytymistä ohjaa ajatus kyseisten [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.01.2021

Mikä muuttuu Luotaimen myötä?

Lanseerasimme toissa viikolla Luotaimen. Palvelun avulla tuomme B2B-myyntiin vahvemmin luottamuksen rakentamisen ja teemme tavoitteellisesta verkostoitumisesta helpompaa. Mikä palvelun avulla sitten oikeasti muuttuu verkostojen rakentamisessa ja myyntityössä? 1. Vaikuttajien tunnistaminen Luotain [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.11.2020

Suosituksen voima

”Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta” on varmasti jokaiselle sijoituksia tehneelle tuttu lause. Yhtä lailla voisi todeta, että ”yrityksen menneet projektit eivät ole tae tulevasta.” Kun tutkimme B2B-yrityksissä toimivien ostajien [...] Lue lisää