Näkemyksiä | Blogi 19.09.2018

Ymmärrystä ja toimintaa analytiikan avulla

Me elämme maailmassa, joka on täynnä dataa ja sen herättämiä kysymyksiä. Missä asiakkaamme löytävät meidät? Millainen on myynnin kehitys ja miltä sen trendit näyttävät? Miten vertaudumme kilpailijoihimme?

Tiedolla johtaminen on keskeinen menestystekijä markkinoinnin tuloksellisuuden kannalta ja sen kysymyksiin analytiikan tulee tarjota vastauksia. Usein keskeiseksi kysymykseksi kuitenkin jää, miten analytiikkaa kannattaa lähteä rakentamaan, jotta se johtaa toimintaan? Tällaisessa ympäristössä tulee unohtaa datan tarjoaminen ja tarjota informaatiota.

Näkemys, jolla on toiminnallista arvoa

Analytiikan tehtävä ei ole kaataa dataa syliin vaan luoda ymmärrystä. Yksi tehokas ratkaisu valtavien datamäärien hallintaan ovat dashboardit. Dashboardit ovat dataa tiivistäviä mittaristoja, joihin visualisoidaan keskeisimmät liiketoiminnan tavoitteista johdetut huomionkohteet. Tällöin markkinoinnin seurantaan saadaan yksi keskitetty ikkuna, joka sisältää onnistumisen kannalta keskeisimmät mittarit.

Dashboardit mahdollistavat nopean ymmärryksen markkinoinnin vaikuttavuudesta ja tekevät keskeisestä liiketoimintadatasta helposti ymmärrettävää. Hyvin visualisoiduilla, tärkeimmät mittarit sisältävillä ja oikean kontekstin tarjoavilla dashboardeilla kerrotaan näkemys, jolla on toiminnallista arvoa. Näin rakennettuna päätöksentekohetkellä ei analysoida enää dataa, vaan hyödynnetään yhdestä näkymästä analyysin tarjoamaa ymmärrystä. Tällöin markkinointi ei ole uskolla vaan aidosti tiedolla johdettua.

Dashboardit voidaan myös luoda eri organisaation tasoille, jotta mittareilla tuetaan niin strategista kuin operatiivistakin päätöksentekoa. Samoin eri yrityksen osille pystytään luomaan omat dashboardinsa, jotka sisältävät niiden toiminnalle keskeisen ymmärryksen. Oikein rakennetuilla dashboardeilla mahdollistetaan, että oikea data saavuttaa oikean henkilön oikeaan aikaan.

Dashboardit ovat myös vahva keino kommunikoida niin yrityksen sisällä kuin sen ulkopuolelle. Raportoinnista saadaan niiden avulla reaaliaikaista, mukautuvaa ja sujuvaa. Reaaliaikaisen raportoinnin avulla tietoa keskeisten mittarien kehittymisestä pystytään jakamaan koko organisaation kesken. Informaation helppo jakaminen ja tehokas viestintä nopeuttaa näin koko organisaation työskentelyä yhteisen tavoitteen puolesta.

Syvempää ymmärrystä

Kun keskeisten tavoitteiden seuranta on otettu haltuun, voidaan analytiikalla yhä syvemmin tuottaa tietoa omasta toiminnasta. Analytiikka on vahva työkalu esimerkiksi kilpailijoihin vertaamiseen, jotta parannusta vaativat kohteet voidaan havaita ja uudistaa. Samoin omia kanavia päästään analysoimaan ja etsimään liiketoiminnan pullonkauloja. Tämä syvempi ymmärrys yhdistettynä jatkuvaan tilanteen tasalla pysymiseen tuo ketteryyttä päätöksentekoon ja auttaa olemaan tehokas nopeassa liiketoimintaympäristössä.

Analytiikan haltuun ottamisesta ei siis tarvitse tehdä monimutkaista – päinvastoin – analytiikan tulee tehdä monimutkaisesta yksinkertaista. Liiketoiminnan keskeisten tavoitteiden pohjalta rakentamamme dashboard tarjoaa tehokkaan näkökulman markkinoinnin onnistumisen seurantaan. Dashboard on ratkaisu, jolla analytiikka saadaan tuottamaan tekoja heti lähtökuopasta ponnistaessa.

Jaakko

AVAINSANAT: data, analytiikka, tiedolla johtaminen, dashboard

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 26.10.2018

Konkretiaa: Mitä hyötyä markkinoinnin ja viestinnän analytiikasta on bisnekselle?

Markkinoinnin analytiikka saadaan usein kuulostamaan vaikeaselkoiselta ja hämmentävältä pöhinäsanojen surinalta. Ehkä se on joidenkin tarkoituskin. Silloin voi tosin jäädä hämärän peittoon, mitä hyötyä analytiikasta todella on – varsinkin, jos yrityksessä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.09.2018

Mikä on verkkosivunne tavoite ja miten mittaatte sen toteutumista?

Toivottavasti olet miettinyt vastaukset edellisiin kysymyksiin. Itsestään verkkosivunne eivät ala tukemaan markkinointianne. Yrityksen verkkosivut ovat aina olemassa toteuttaakseen jonkin tavoitteen. Ne toimivat keskeisenä osana myyntisuppiloa, alustana asiakashankintaa tukevalle sisältömarkkinoinnille tai [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.11.2018

Loistava pohja tulevaisuudelle

Kohta on kulunut tasan neljä kuukautta, kun aloitin työharjoitteluni MBE:llä. Perjantaina on siis viimeinen päiväni täällä. Neljään kuukauteen on mahtunut monia tapahtumia ja projekteja, joista olen oppinut paljon. Ensisijaisesti olen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.11.2018

Brändin kehittämisen muistilista

Eikö brändi tunnu enää omalta? Tai kaipaisiko se freesausta? Brändin kehittäminen lähtee usein liikkeelle päivitetystä strategiasta ja ehkäpä muuttuneesta kilpailutilanteesta. Se ei tarkoita välttämättä logon muutosta, ja jos tarkoittaa, siitä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.11.2018

Elämyksiä syksyyn

Saimme Jaakon kanssa mahdollisuuden osallistua Sinfonia Lahden konserttiin torstaina 15.11. Meille molemmille tämä oli ensimmäinen kerta Sinfonia Lahden konsertissa ja ilta oli varsin mieleenpainuva kokemus. Konsertissa soitettiin Leonard Bernsteinin Trouble [...] Lue lisää