Näkemyksiä | Blogi 19.09.2018

Ymmärrystä ja toimintaa analytiikan avulla

Me elämme maailmassa, joka on täynnä dataa ja sen herättämiä kysymyksiä. Missä asiakkaamme löytävät meidät? Millainen on myynnin kehitys ja miltä sen trendit näyttävät? Miten vertaudumme kilpailijoihimme?

Tiedolla johtaminen on keskeinen menestystekijä markkinoinnin tuloksellisuuden kannalta ja sen kysymyksiin analytiikan tulee tarjota vastauksia. Usein keskeiseksi kysymykseksi kuitenkin jää, miten analytiikkaa kannattaa lähteä rakentamaan, jotta se johtaa toimintaan? Tällaisessa ympäristössä tulee unohtaa datan tarjoaminen ja tarjota informaatiota.

Näkemys, jolla on toiminnallista arvoa

Analytiikan tehtävä ei ole kaataa dataa syliin vaan luoda ymmärrystä. Yksi tehokas ratkaisu valtavien datamäärien hallintaan ovat dashboardit. Dashboardit ovat dataa tiivistäviä mittaristoja, joihin visualisoidaan keskeisimmät liiketoiminnan tavoitteista johdetut huomionkohteet. Tällöin markkinoinnin seurantaan saadaan yksi keskitetty ikkuna, joka sisältää onnistumisen kannalta keskeisimmät mittarit.

Dashboardit mahdollistavat nopean ymmärryksen markkinoinnin vaikuttavuudesta ja tekevät keskeisestä liiketoimintadatasta helposti ymmärrettävää. Hyvin visualisoiduilla, tärkeimmät mittarit sisältävillä ja oikean kontekstin tarjoavilla dashboardeilla kerrotaan näkemys, jolla on toiminnallista arvoa. Näin rakennettuna päätöksentekohetkellä ei analysoida enää dataa, vaan hyödynnetään yhdestä näkymästä analyysin tarjoamaa ymmärrystä. Tällöin markkinointi ei ole uskolla vaan aidosti tiedolla johdettua.

Dashboardit voidaan myös luoda eri organisaation tasoille, jotta mittareilla tuetaan niin strategista kuin operatiivistakin päätöksentekoa. Samoin eri yrityksen osille pystytään luomaan omat dashboardinsa, jotka sisältävät niiden toiminnalle keskeisen ymmärryksen. Oikein rakennetuilla dashboardeilla mahdollistetaan, että oikea data saavuttaa oikean henkilön oikeaan aikaan.

Dashboardit ovat myös vahva keino kommunikoida niin yrityksen sisällä kuin sen ulkopuolelle. Raportoinnista saadaan niiden avulla reaaliaikaista, mukautuvaa ja sujuvaa. Reaaliaikaisen raportoinnin avulla tietoa keskeisten mittarien kehittymisestä pystytään jakamaan koko organisaation kesken. Informaation helppo jakaminen ja tehokas viestintä nopeuttaa näin koko organisaation työskentelyä yhteisen tavoitteen puolesta.

Syvempää ymmärrystä

Kun keskeisten tavoitteiden seuranta on otettu haltuun, voidaan analytiikalla yhä syvemmin tuottaa tietoa omasta toiminnasta. Analytiikka on vahva työkalu esimerkiksi kilpailijoihin vertaamiseen, jotta parannusta vaativat kohteet voidaan havaita ja uudistaa. Samoin omia kanavia päästään analysoimaan ja etsimään liiketoiminnan pullonkauloja. Tämä syvempi ymmärrys yhdistettynä jatkuvaan tilanteen tasalla pysymiseen tuo ketteryyttä päätöksentekoon ja auttaa olemaan tehokas nopeassa liiketoimintaympäristössä.

Analytiikan haltuun ottamisesta ei siis tarvitse tehdä monimutkaista – päinvastoin – analytiikan tulee tehdä monimutkaisesta yksinkertaista. Liiketoiminnan keskeisten tavoitteiden pohjalta rakentamamme dashboard tarjoaa tehokkaan näkökulman markkinoinnin onnistumisen seurantaan. Dashboard on ratkaisu, jolla analytiikka saadaan tuottamaan tekoja heti lähtökuopasta ponnistaessa.

Tutustu myös B2B-markkinoinnin mittaamisen webinaariimme.

AVAINSANAT: data, analytiikka, tiedolla johtaminen, dashboard

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.06.2019

4 hyötyä yritysblogista

Yritysblogit ovat nykyään markkinoinnin peruskauraa. Blogeilla yritykset viestivät omasta asiantuntijuudestaan ja kasvattavat näkyvyyttään. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa ja miksi niitä edelleen kannattaa perustaa? Käydään läpi yritysblogin 4 hyötyä ja otetaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.03.2019

Tulokset esiin sisältömarkkinoinnin mittaamisella

Viime viikolla sisältöstrategimme Aino kirjoitti, kuinka sisältö on markkinoinnissa kuningas. Loistavien sisältöjen rinnalle kannattaa tuoda mitattavuus, jotta sisältömarkkinoinnin tuloksellisuus voidaan todentaa ja kehittää omaa toimintaa. Sisältömarkkinoinnin mittaaminen vaihtelee aina tapauskohtaisesti, [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää