Näkemyksiä | Blogi 08.06.2021

Ympäristövastuullisuus tulee, oletko valmis?

Joko teidän yrityksessänne ollaan ympäristövastuullisia? Olisi ehkä syytä olla, tai ainakin kannattaisi jo omata suunnitelmat hiilijalanjäljen pienentämiseksi.
Jos tässä globaalin koronapandemian myllerryksessä on sattunut unohtumaan, niin meillähän leijuu ilmassa myös toinen globaali kysymysmerkki. Nimittäin ilmaston lämpeneminen ja siihen liittyvä muutospaine sekä kriisi. Vaikka asia saattaa Suomen vehreydessä monesti vielä tuntua kaukaiselta ja ennusteet näyttävät lähinnä tieteiselokuvan luomalta dystopialta, niin ihan totta tämä on. Maapallomme kantokyky on nykyisessä jatkuvan kasvun tahdissa jäänyt kulutusyhteiskunnan jalkoihin, ja jonkin on ratkaisevasti muututtava, jotta elämän edellytykset jatkuvat siedettävinä joka puolella maapalloa myös tulevina vuosikymmeninä.

Asenne-klikki: jätteiden käsittelystä niiden määrän vähentämiseen

Suomessa olemme pitkälti vielä sillä asteella, että olemme kuluttajina oppineet käsittelemään elämästämme syntyvää jätettä. Tosiasiassa meidän tulee jatkuvasti kääntää ajatuksiamme enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että estämme maapallon kantokykyä rasittavaa jätettä syntymästä. Se taas puskee meitä kyseenalaistamaan rakenteellisesti elintapojamme, totuttuja käytäntöjämme, suhdettamme hankkimiseen ja omistamiseen sekä muita suuria elämänvalintoja. Yksityisten ihmisten tehdessä valintoja itsensä ja perheidensä kohdalla, joudutaan yritysmaailmassa tekemään näitä samoja valintoja isompien väkijoukkojen puolesta. Huomioon on otettava asiakkaat, heidän asiakkaansa, hankintaketjut ja monet muut energiaa tai raaka-aineita kuluttavat tai päästöjä aiheuttavat tuotanto-/toimitusketjun osat ja toimenpiteet. Kollektiivisen ympäristöhuolen jatkuvasti kasvaessa tullaan liike-elämässä yhä useammin kysymyksen äärelle: miten ympäristö on huomioitu yrityksen valinnoissa ja toiminnassa?

Sidosryhmät vaativat tekoja sanojen sijaan

Konkreettisesti tämä tarkoittaa monille yrityksille sitä, että asioihin on oikeasti pureuduttava. Jos Suomen kaltaisessa takapajukossa voi vielä päästä kuin koira veräjästä sanomalla, että suunnitelmia on tehty ja asioihin tullaan kiinnittämään jatkossa enemmän huomiota, vaaditaan monessa maailmankolkassa jo tekoja ja näyttöjä. Eri aloilla on omat tavoitesuunnitelmat, joissa mukaillaan Suomen kunnianhimoisia ilmastotavoitteita olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Monien alojen suunnitelmat ovat kuitenkin tässä vaiheessa vielä pelkkä vuosiluku, ilman tarkempia ajatuksia minkään muuttumisesta. Tarvitaan edelläkävijöitä raivaamaan muille polkua. He ottavat sen vapaapudotukset tuntemattomaan, testaavat käytäntöjä, ehkä epäonnistuvat ja lopulta kuitenkin onnistuvat löytämään keinoja, joilla ympäristövastuullisista valinnoista koituvat tappiot voidaan minimoida, tai jopa kääntää voitoksi.
Niin. Oletteko ajatelleet, että tämä voi olla uhkan sijaan myös mahdollisuus?

Kompensoimalla muutoksen alkuun

Huolen kasvaessa tulee jatkuvasti uusia tuotteistettuja tapoja huolen helpottamiseen. Tällä hetkellä esimerkiksi päästöjen kompensoiminen on jatkuvan keskustelun kohteena. Kompensoimisessa yritykset laskevat hiilijalanjälkensä ja maksavat rahaa tahoille, jotka taas käyttävät summan ilmastotekoihin, kuten hiilinielujen kasvattamiseen. Kompensointiin liittyy vielä runsaasti kysymysmerkkejä, sillä laskentaa ja kompensointia tarjoava yritysten kirjo on värikäs, eivätkä käytännöt ole vielä vakiintuneet. Monet puhuvat jopa jonkinlaisesta modernista anekaupasta, jossa rikkaat voivat jatkaa toimintaansa entiseen malliin, kunhan vain maksavat siitä vuosittaiset lunnaat. Voidaan ehkä vetää yhteen, että kompensaatio toimii hyvänä alkuna tai jatkeena varsinaiselle vastuunotolle ympäristöstä. Varsinaisen ympäristövastuun tulee kuitenkin tähdätä ympäristöä tiedostavampien toimintamallien ja valintojen löytämiseen ja tekemiseen.

Vastuullisuusviestintä kuntoon

Yrityksen ympäristövastuullisen strategian vahvistuessa on sitä hyvä ottaa mukaan myös viestintään ja markkinointiin. Nämä ovat siis asioita, joilla saatetaan tällä hetkellä voittaa tarjouskilpailu, ja jatkossa varmasti ratkaistaan myös sellaiseen mukaan pääseminen. Mitä avoimemmin ja läpinäkyvämmin tuot yritysvastuun eri muotoja viestinnässäsi esiin, sitä paremmassa valossa tulet huomatuksi nyt ja tulevaisuudessa. Jos yritys toimii aidon vastuullisesti, tulee myös vastuullisuusviestinnästä hyvin luonteva osa sitä, miten yrityksestä kerrotaan ja viestitään. Vastuullisuuteen liittyvässä viestinnässä voi olla hyödyllistä käyttää ulkopuolista apua, tai ainakin kysyä miltä omat suunnitelmat näyttävät laatikon ulkopuolelta. Viestinnällä ei voi tehdä ympäristötekoja, mutta huonolla viestinnällä voi lakaista edistyksellisenkin ympäristövastuullisen toiminnan maton alle..

Saimme keväällä hoidettavaksi asiakkaamme viestinnän ympäristövastuullisuuden tiimoilta. Heistä tuli alansa ensimmäinen hiilinegatiivinen yritys Suomessa kompensoinnin kautta. Sen lisäksi yrityksessä on ryhdytty toimiin, joilla he voivat tulevina vuosina toimia pienemmällä hiilijalanjäljellä. Vaikka nopeasti ajateltuna päästöjen laskeminen ja niiden ylikompensoiminen kuulostaakin hienolta, oli hiilikaapista ulos tulemiseen liittyvässä viestinnässä tärkeää tuoda avoimesti esiin nimenomaan tulevia toimia päästöjen vähentämiseksi.

Ympäristövastuulliseen suuntaan ja hiilijälkien nollatoleranssiin ollaan joka tapauksessa menossa, joten mikset katsoisi kolikkoa kääntöpuolelta ja asennoituisi tähän mahdollisuutena? Näin saat varmasti muutoksesta enemmän irti. Ja jos tarvitset apua viestinnän tai markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa, älä epäröi ottaa yhteyttä 😊

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 01.06.2021

Vinkkejä parempaan aivotyöhön osa 2

Aiheena työhyvinvointi on loppupelissä aivan valtavan laaja kokonaisuus. Siihen liittyy monia osa-alueita (ajanhallinta, työstä irtautuminen ja palautuminen sekä työyhteisötaidot), jotka ovat onneksi nousseet myös keskusteluun viime aikoina. Etätyön yleistyttyä vastuu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.05.2021

Muutos mahdollistajana

Kun halutaan kehittyä, on hyvä selvittää lähtötilanne tarkastelemalla yrityksen toimintaa eri osa-alueilla, esimerkiksi haasteiden ja mahdollisuuksien kautta. Tärkein kysymys onkin, että johdetaanko toimintaa kohti määriteltyä strategiaa, vai onko suunnan päivittäminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.04.2021

Case jalkapallon Superliiga – 3 viestinnällistä virhettä

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mitä se mahtaa olla espanjaksi? Jalkapalloseura Real Madridin puheenjohtaja Florentino Peréz oli johtamassa joukkoja, kun toistakymmentä Euroopan suurinta jalkapalloseuraa Englannista, Espanjasta ja Italiasta julkaisivat viime [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.01.2021

Täydellisyys on utopia, jota kohti kannattaa kulkea

Suhtaudun musiikin kuuntelemiseen melkoisen vakavasti, enkä missään nimessä profiloidu kaikkiruokaiseksi ”radionova-jannuksi”. Altistan itseni siis hyvin harvoin radioiden soittolistoille. Vuodenvaihteen reissuilta palatessani koitui osakseni kuitenkin hyvin pitkä ajomatka ja päätin tehdä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.10.2020

Tekstihän elää vielä

Aika kuluu nopeasti ja kehitys harppoo eteenpäin vieläkin sukkelammin. Vasta tovi sitten lähettelimme fakseja ja otimme vastaan soittopyyntöjä hakulaitteisiimme. Nyt kaikki tieto odottaa taskuissamme vain yhden hakusanan ja napinpainalluksen päässä. [...] Lue lisää