Näkemyksiä | Blogi 21.04.2020

Yrityksen Facebook-sivu hyötykäyttöön

Verkkosivut ovat yksi yrityksen tärkeimmistä myyjistä. Mutta mitä kautta verkkosivuille sitten ohjataan kävijöitä? Yksi hyödyllinen ja monille tuttu kanava tähän tarkoitukseen on Facebook. Tässä blogipostauksessa avaan sivun perustamiseen liittyviä asioita sekä jaan vinkkejä sivun hyödyntämiseen.

Perusta kuntoon

Kun perustat yrityksellesi Facebook-sivun, huolehdi ensitöiksi perusasiat kuntoon. Nimeä sivusi kuvaavasti, eli esimerkiksi yrityksen nimellä. Tämän lisäksi Facebook pyytää sinua määrittelemään mihin luokkaan yrityksesi kuuluu. Luokkaan määritellään millä toimialalla vaikutatte. MBE:n tapauksessa tähän tulisi Mainostoimisto, teidän tapauksessanne luokka voi olla esim. leipomo, rakennusliike tai rakennusmateriaalit. Riippuen valinnasta sinulta saatetaan kysyä myös yrityksesi perustiedot, kuten osoite ja puhelinnumero. Täytä nämä kohdat huolellisesti.

Kun sivu on perustettu, lataa profiilikuvaksi ja kansikuvaksi brändinmukaista materiaalia, haluathan näyttää tunnistettavalta ja tutulta jokaisessa kanavassa. Paranna sivun löydettävyyttä lisäämällä kuvaava käyttäjänimi, jonka on hyvä olla linjassa sivun nimen kanssa. Tämän lisäksi käy muokkaamassa sivun tiedot ajan tasalle. Kirjoita kuvaukseen lyhyt yhteenveto sivusta ja yrityksestäsi. Linkkaa verkkosivusi ja lisää tarpeelliset yhteystiedot sivulle. Mikäli yrityksesi toimii tiettyinä aukioloaikoina, voit päivittää myös ne näkyviin. Tietoja päivittäessä on hyvä muistaa, että mitä selkeämmin ja paremmin tiedot on kirjoitettu, sitä enemmän niistä on hyötyä sivukävijöille.

Määrittele tavoitteet ja toimi

Kun perusta on kunnossa, on aika siirtyä käytännön hommiin. Tämä seuraava ohje koskee kaikkia kanavia, joissa haluat olla esillä. Aloita aina tavoitteen määrittelemisessä, eli mieti mitä haluat tavoitella sisällöillä tämän sosiaalisen median kautta. Mitä selkeämpi tavoite on, sitä helpompi sitä kohti on kurkotella. Suunnitelmallisuus vähentää harha-askelia, joten suosittelen laatimaan sisältösuunnitelman, jonka avulla tavoitteisiin päästään. Kun varaa aikaa ideointiin, sisältösuunnitelman tekoon ja itse sisällöntuotantoon, voi tehdä kerralla sisällöt esimerkiksi seuraavalle kuukaudelle ja ajastaa ne valmiiksi. Vinkki: postaukset voi ajastaa nykyään veloituksetta Facebookin oman Creators Studion kautta. Muistakaa suunnitelmaa ja sisältöjä tehdessä, että postauksien määrä ei korvaa laatua, mutta säännöllinen julkaisutahti pitää sivusi aktiivisena ja ihmisten mielissä.

Persoonaa peliin

Hyväksi todettuja sisältöjä on esimerkiksi vinkkivideot, asiakastarinat sekä erilaiset sivukävijää aktivoivat sisällöt. Samoja sisältöjä voit hyödyntää myös muissa kanavissa, missä yrityksesi näkyy. Älä epäröi pistää persoonaa peliin. Yritys on helpommin lähestyttävä, jos asiantuntijat ovat esillä omilla kasvoillaan ja kirjoituksillaan. Huomioi tekstin tuotannossa, että sen tulee kuulostaa ja tuntua juuri teidän yrityksenne brändipersoonalta. Hyvin mietityt kuvat taas herättävät yrityksen eloon, kuten Essi kirjoitti maaliskuun blogikirjoituksessaan. Onnistunut sosiaalisen median läsnäolo luo tunnettuutta ja vahvistaa mielikuvia yrityksesi asiantuntijuudesta ja luotettavuudesta. Lisäksi se tuo aitoutta ja läpinäkyvyyttä viestintään.

Toivottavasti näillä vinkeillä pääsit hyvin alkuun. Mikäli käynnistysvaikeuksia ilmenee, me kyllä autamme pääsemään vauhtiin 🙂

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 16.06.2020

LinkedIn-mainonnan targetointi tuottaa tuloksia B2B-yrityksille

LinkedIn-mainonta voi olla yllättävän tuntematon käsite B2B-yrityksissä toimiville. Sen oletetaan olevan kallista tai siihen liitetään muita epäluuloja. Näin sen ei kuitenkaan pitäisi olla, vaan LinkedIn-mainonnan pitäisi olla jokaisen B2B-markkinoijan parhaita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.03.2020

Mukava on uusi musta

Muutama viikko sitten osallistuin CMADFI-tilaisuuteen. Tämän kirjainjonon alkuosa tulee sanoista Community Manager Appreciation Day ja FI puolestaan viittaa tietysti Suomeen. Kyseessä on yhteisömanagerien suomalainen verkostoitumistapahtuma, joka järjestetään vuosittain tammikuun viimeisenä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.08.2019

Some antaa markkinoinnille vauhtia

Olin keväällä kahden päivän ajan kouluttamassa pien- ja mikroyrittäjiä some- ja sisältöasioissa. Kumpaankin koulutussettiini kuului sekä yleisemmän tason tietoisku että varsinainen valmennus. Paljon asiaa tiiviissä paketissa ja aivan upea koulutettavien [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 23.06.2020

Teot ennen tulosta

Markkinoinnin tuloksellisuus on asia, jota tulee optimoida jatkuvasti. Tuloksellisuuden laskeminen ei ole tähtitiedettä, mutkat suoraksi vedettynä tuotto lasketaan katteesta. Onkin tärkeää pureutua siihen, millä teoilla tulosta tehdään, koska harvoin on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää