Näkemyksiä | Blogi 25.02.2020

Yritys: 2 + 1 tapaa ylittää uutiskynnys mediassa

Mediaviestintä on kuin pallopeli, jossa on selvät säännöt. Media on tuomari, median kuluttaja pelikaveri, jonka kanssa yrityksen on syytä pelata reilun pelin säännöillä. Kusettaakin voi, mutta ei sillä mestaruuksia voiteta.

Ansaittu media on osuva nimi. Yrityksen näkyvyys journalistisissa julkaisuissa pitää ansaita. Pitää tuntea säännöt, millä media ja toimittajat pelaavat; mistä he pitävät, mistä heidän asiakkaansa eli median kuluttajat pitävät.

Varmaa läpimenoa ei voi ikinä tietää, mutta todennäköisyyksiä voi voittaa puolelleen tekemällä oikeita asioita yrityksen mediaviestinnässä. Turhan usein edelleen ajatellaan, että perskeles, koitetaanpa toimittajan huomaamatta hivuttaa pientä mainospalaa ja omakehua mukaan materiaaleihin. Ei!

Se on FAIL-tatuointi pakaraan, kun yrittää pelata mediapeliä omilla säännöillään. Tässä onkin usein virhe numero yksi. Mediaviestintä sekoitetaan monesti sisältömarkkinointiin. Omissa kanavissaan tai maksetuissa julkaisuissa kertokaa mitä haluatte, mutta ei kermainen kehu kyllä omallakaan lautasella toimi nykypäivänä.

Miten sinne toimittajan sydämeen sitten löytää tien? Tässä olisi 2 + 1 vinkkiä, miten teidänkin toimari on jatkossa harva se viikko puoli ysin uutisissa.

1. Etusivu uusiksi!

Ensimmäinen – vaan ei helpoin – tapa ponkaista medianäkyvyyteen on tietenkin uutisen arvoinen asia, joka koskee yritystäsi. Uutisen arvoinen, toimittajan mielestä. Toimittaja arvioi, kiinnostaako uutinen lukijakuntaa vai ei. On tärkeää ja hienoa, että te olette yrityksessänne omasta tekemisestänne ylpeitä, mutta se ei vielä riitä tekemään tekemisistänne uutista mediassa.

Siksi täytyy olla tarkkana. Millaisilla uutisilla ja millaisella kulmalla mediaa kannattaa lähestyä? Mediaviestintä on kuin FC Barcelonan futis parhaimmillaan. Omaa tilaisuutta maalintekoon rakennellaan pieteetillä, eikä ensimmäiseen väliin kannata välttämättä pystypalloa lähettää. Mediapelin rakenteluvaihe ja struktuuri ovat tärkeämpiä kuin yksittäinen maali, eli osuma.

Anna median oppia tuntemaan tapasi pelata – ja ole luottamuksen arvoinen. ”Tämä viesti kannattaa avata, koska tämä yritys ei laita mutaa liikkeelle ikinä. He ovat jo ennalta pohtineet, mikä meitä voisi kiinnostaa.” Tämä sitaatti on maalisi, rakas yrityspäättäjä!

2. Kysy meiltä, koska olemme asiantuntijoita

Huolellisen uutisrakentelun paras kaveri, tutkapari, on asiantuntijuuden rakentaminen paitsi asiakkaisiisi nähden myös mediaan. Toimittajan työ on kiireistä, hektistä, jos heiltä kysyt. Ui siis liiveihin kaveriksi. Auta heitä työssään. Aina tulee niitä hetkiä, kun tarvitaan joku kommentoimaan alasi asioita. Olisiko hienoa, jos toimittajalle tulisi mieleen soittaa silloin teille? No olisko!

Siksi on tärkeää, että rakennellaan yhtä lailla hiljaisella ja pitkällä liekillä asiantuntijuutta, jota teillä tietenkin piisaa. Miten muuten olisitte niin hyviä siinä mitä teette? Te tiedätte, mitä alallanne tapahtuu, teidän pitää päästä kertomaan siitä muillekin.

3. Paska osui tuulettimeen

Älä suutu, väliotsikko on ruma, mutta suomalaista arkikieltä, joka kuvaa fiiliksiäsi hetkellä, kun yrityksesi on julkisessa kriisissä. Kriisi on vahva sana, mutta niitä on pienistä isoihin. Tänä päivänä maailma on julma. Se kyttää virheitäsi 24/7/365. Pienestäkin mokasta voit ylittää haluamattasi uutiskynnyksen. Hoitamatta tauti voi pahentua vakavaksikin.

Tämä kolmas tapa näyttäytyä mediassa ei ole toivottava, mutta siihenkin on rakennettava tapa reagoida. Toimiva kriisiviestintä silittelee pyörremyrskyt vesilasiin ja kääntää pikkumokat oikein hoidettuna jopa mediavoitoiksi. Tärkeää on tietää taas kerran mitä tekee ja rakentaa mainettaan vuosikausia systemaattisesti.

Siinä tipsit. Simppeliä mutta samalla kinkkistä. Soita mulle niin autan teitä mielelläni. Laitetaan teidän yrityksen mediaviestinnän pelikirja kuntoon.

Yritysviestinnän taskukirjan kansikuva

Yritysviestinnän taskukirja
Ota oppaan avulla 7 + 1 viestinnän osa-aluetta haltuun

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.09.2019

Voisitko toistaa?

Olen toiston ystävä, työssä ja vapaa-ajalla. Se on lajini myös huumorissa. Sille löytyy muutama harva kannattaja ja huomattavasti enemmän lamaantuneita huokailijoita. Ei siinä mitään. Mutta toisto toimii myös yleisemmällä tasolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä. Saksalaisen lääkeyhtiö [...] Lue lisää