Näkemyksiä | Blogi 25.02.2020

Yritys: 2 + 1 tapaa ylittää uutiskynnys mediassa

Mediaviestintä on kuin pallopeli, jossa on selvät säännöt. Media on tuomari, median kuluttaja pelikaveri, jonka kanssa yrityksen on syytä pelata reilun pelin säännöillä. Kusettaakin voi, mutta ei sillä mestaruuksia voiteta.

Ansaittu media on osuva nimi. Yrityksen näkyvyys journalistisissa julkaisuissa pitää ansaita. Pitää tuntea säännöt, millä media ja toimittajat pelaavat; mistä he pitävät, mistä heidän asiakkaansa eli median kuluttajat pitävät.

Varmaa läpimenoa ei voi ikinä tietää, mutta todennäköisyyksiä voi voittaa puolelleen tekemällä oikeita asioita yrityksen mediaviestinnässä. Turhan usein edelleen ajatellaan, että perskeles, koitetaanpa toimittajan huomaamatta hivuttaa pientä mainospalaa ja omakehua mukaan materiaaleihin. Ei!

Se on FAIL-tatuointi pakaraan, kun yrittää pelata mediapeliä omilla säännöillään. Tässä onkin usein virhe numero yksi. Mediaviestintä sekoitetaan monesti sisältömarkkinointiin. Omissa kanavissaan tai maksetuissa julkaisuissa kertokaa mitä haluatte, mutta ei kermainen kehu kyllä omallakaan lautasella toimi nykypäivänä.

Miten sinne toimittajan sydämeen sitten löytää tien? Tässä olisi 2 + 1 vinkkiä, miten teidänkin toimari on jatkossa harva se viikko puoli ysin uutisissa.

1. Etusivu uusiksi!

Ensimmäinen – vaan ei helpoin – tapa ponkaista medianäkyvyyteen on tietenkin uutisen arvoinen asia, joka koskee yritystäsi. Uutisen arvoinen, toimittajan mielestä. Toimittaja arvioi, kiinnostaako uutinen lukijakuntaa vai ei. On tärkeää ja hienoa, että te olette yrityksessänne omasta tekemisestänne ylpeitä, mutta se ei vielä riitä tekemään tekemisistänne uutista mediassa.

Siksi täytyy olla tarkkana. Millaisilla uutisilla ja millaisella kulmalla mediaa kannattaa lähestyä? Mediaviestintä on kuin FC Barcelonan futis parhaimmillaan. Omaa tilaisuutta maalintekoon rakennellaan pieteetillä, eikä ensimmäiseen väliin kannata välttämättä pystypalloa lähettää. Mediapelin rakenteluvaihe ja struktuuri ovat tärkeämpiä kuin yksittäinen maali, eli osuma.

Anna median oppia tuntemaan tapasi pelata – ja ole luottamuksen arvoinen. ”Tämä viesti kannattaa avata, koska tämä yritys ei laita mutaa liikkeelle ikinä. He ovat jo ennalta pohtineet, mikä meitä voisi kiinnostaa.” Tämä sitaatti on maalisi, rakas yrityspäättäjä!

2. Kysy meiltä, koska olemme asiantuntijoita

Huolellisen uutisrakentelun paras kaveri, tutkapari, on asiantuntijuuden rakentaminen paitsi asiakkaisiisi nähden myös mediaan. Toimittajan työ on kiireistä, hektistä, jos heiltä kysyt. Ui siis liiveihin kaveriksi. Auta heitä työssään. Aina tulee niitä hetkiä, kun tarvitaan joku kommentoimaan alasi asioita. Olisiko hienoa, jos toimittajalle tulisi mieleen soittaa silloin teille? No olisko!

Siksi on tärkeää, että rakennellaan yhtä lailla hiljaisella ja pitkällä liekillä asiantuntijuutta, jota teillä tietenkin piisaa. Miten muuten olisitte niin hyviä siinä mitä teette? Te tiedätte, mitä alallanne tapahtuu, teidän pitää päästä kertomaan siitä muillekin.

3. Paska osui tuulettimeen

Älä suutu, väliotsikko on ruma, mutta suomalaista arkikieltä, joka kuvaa fiiliksiäsi hetkellä, kun yrityksesi on julkisessa kriisissä. Kriisi on vahva sana, mutta niitä on pienistä isoihin. Tänä päivänä maailma on julma. Se kyttää virheitäsi 24/7/365. Pienestäkin mokasta voit ylittää haluamattasi uutiskynnyksen. Hoitamatta tauti voi pahentua vakavaksikin.

Tämä kolmas tapa näyttäytyä mediassa ei ole toivottava, mutta siihenkin on rakennettava tapa reagoida. Toimiva kriisiviestintä silittelee pyörremyrskyt vesilasiin ja kääntää pikkumokat oikein hoidettuna jopa mediavoitoiksi. Tärkeää on tietää taas kerran mitä tekee ja rakentaa mainettaan vuosikausia systemaattisesti.

Siinä tipsit. Simppeliä mutta samalla kinkkistä. Soita mulle niin autan teitä mielelläni. Laitetaan teidän yrityksen mediaviestinnän pelikirja kuntoon.

Yritysviestinnän taskukirja: Ota oppaan avulla 7 + 1 viestinnän osa-aluetta haltuun

Lataa opas

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 16.02.2021

Kylmäsoitellen sotaan vai luottamusta rakentaen?

Ensivaikutelmalla on romanttisen kaunis klangi. Muutamissa sekunneissa hurmaaminen, rakkautta ensi silmäyksellä ja niin edelleen. Kolikolla on aina kaksi puolta. Entä jos ensivaikutelman tekeminen menee aivan vihkoon, sinusta riippumattomista syistä? Entä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.11.2020

Keskustelun taso on maailman peili

Yleisradio julkisti viime viikon maanantaina Hyvin sanottu – Bra sagt -hankkeen parantamaan ja vaalimaan suomalaista keskustelukulttuuria. Tavoitteena on ”kohottaa suomalaisen keskustelukulttuurin tasoa ja innostaa ihmisiä mukaan toisia kunnioittavaan, erilaisia näkemyksiä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.09.2020

Tiedustele ensin, viesti sitten

Suoritin asepalvelukseni Lahden Hennalassa. Toimin 11 kuukautta tiedustelukomppaniassa, jonka sodanaikaisena tehtävänä on hiipiä vihollisen hyökkäyslinjojen taakse urkkimaan tietoa ja välittämään sitä omien joukkojen komentokeskukseen, naaman edessä roikkuvan vanhan kuvaputkitelevision kokoisella [...] Lue lisää