Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja liikemerkkiä kutsutaan yleensä logoksi. Tässä tärkeimpiä huomioita millainen on hyvä ja toimiva yritystunnus, ja mitä sen suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon.

Tekee brändistä tunnistettavan

Vietämme yhä enemmän aikaa sähköisten laitteiden parissa. Selaamme laitteita nopeasti ja poimimme katseellamme kaikesta visuaalisesta informaatiosta vain pienen osan. Tässä kaaoksessa näemme ensin muodot, värit ja luemme tekstin vasta sitten. Yritystunnus on kuvien ohella tärkein tapa kiinnittää katsojan huomio. Se on kuin leimasin, jolla yrityksen minkä tahansa tuotteen tai julkaisun voi tunnistettavasti merkitä. Tunnus luo ensivaikutelman yrityksestä tai brändistä ja toisaalta muistuu siitä myös visuaalisesti ensimmäisenä mieleen. Yritystunnuksessa pitää olla jotain ainutlaatuista erottuakseen muista tunnuksista ja herättääkseen mielenkiinnon. Sen ei kannata olla kuitenkaan liian monimutkainen tai abstrakti. Yksinkertaisuus ja helppo luettavuus onkin valttia yritystunnuksen suunnittelussa, jotta se jää helposti mieleen ja erottuu eri ympäristöissä.

Kestää trendien vaihtelut

Yritystunnuksen suunnittelussakin trendit tulevat ja menevät, jotkut hyvinkin nopeasti. Se mikä näyttää nyt hienolta ja tuoreelta, voi olla muutaman vuoden päästä jo vanhanaikaista. Yritystunnus on parhaimmillaan ajaton ja se kestää visuaalisen maailman trendien vaihtelut. Yritystunnus toimii brändi-identiteetin perustana, joka sitoo kaikki elementit yhteen. Se voidaan säilyttää muuttumattomana, vaikka brändi-ilmettä uudistetaan vastaamaan ajan tyyliä. Mielestäni hyvä tunnus on sellainen, että se tarpeen vaatiessa kestää hienovaraiset muutokset ja päivitykset ja muutosten jälkeenkin se säilyy edelleen tunnistettavana.

Voi skaalata kaikkiin julkaisuihin

Ammattimaisesti suunniteltu yritystunnus näyttää hyvältä ja on helposti luettava niin sähköisissä sovelluksissa kuin painettuna eri materiaaleille. Yritystunnus ei ole tehokas ja toimiva, jos se menettää erottuvuuttaan pienessä koossa esimerkiksi käyntikortissa, pienissä mainostuotteissa tai puhelimen näytöllä. Sen pitää olla hyvännäköinen myös suuressa koossa messuosastolla tai isolla näytöllä.

Tehokas myös ilman värejä

Yritystunnus kannattaa suunnitella ensin mustana. Näin se toimii varmasti myös silloin kun tunnusta ei käytetä värillisenä versiona. Hyvä yritystunnus toimii tarvittaessa myös valkoisena tumman väripinnan tai kuvan päällä. Monipuolisen käytön mahdollistava logo voidaan tarvittaessa esittää negatiiviversiona tummalla pinnalla myös pienessä koossa painettuna esimerkiksi sanomalehdessä. Unohda siis liian monimutkaiset ja ohuet elementit.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 24.03.2020

Valokuvat herättävät B2B-yrityksen eloon

Vielä printtimedian aikaan B2B-yritys pärjäsi huomattavasti nykyistä suppeammalla kuvapankilla. Tänä päivänä nettisivut ovat entistä visuaalisempia ja laadukkailla valokuvilla on niissä iso merkitys. Lisäksi uutiset, uutiskirjeet ja blogit sekä erityisesti sosiaalinen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.10.2019

Muista ne pienet sanat

Lähdin heti lukion jälkeen opiskelemaan graafista suunnittelua ammattikorkeakouluun. Olin kouluaikoina tottunut siihen, että kiitos ja ole hyvä kuuluvat minun ja kavereiden sanavarastoon. Peruskohteliaisuudet olivat lapsuudessa itsestäänselvyyksiä. Ammattikorkeakoulussa sain huomata, etteivät [...] Lue lisää