Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja liikemerkkiä kutsutaan yleensä logoksi. Tässä tärkeimpiä huomioita millainen on hyvä ja toimiva yritystunnus, ja mitä sen suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon.

Tekee brändistä tunnistettavan

Vietämme yhä enemmän aikaa sähköisten laitteiden parissa. Selaamme laitteita nopeasti ja poimimme katseellamme kaikesta visuaalisesta informaatiosta vain pienen osan. Tässä kaaoksessa näemme ensin muodot, värit ja luemme tekstin vasta sitten. Yritystunnus on kuvien ohella tärkein tapa kiinnittää katsojan huomio. Se on kuin leimasin, jolla yrityksen minkä tahansa tuotteen tai julkaisun voi tunnistettavasti merkitä. Tunnus luo ensivaikutelman yrityksestä tai brändistä ja toisaalta muistuu siitä myös visuaalisesti ensimmäisenä mieleen. Yritystunnuksessa pitää olla jotain ainutlaatuista erottuakseen muista tunnuksista ja herättääkseen mielenkiinnon. Sen ei kannata olla kuitenkaan liian monimutkainen tai abstrakti. Yksinkertaisuus ja helppo luettavuus onkin valttia yritystunnuksen suunnittelussa, jotta se jää helposti mieleen ja erottuu eri ympäristöissä.

Kestää trendien vaihtelut

Yritystunnuksen suunnittelussakin trendit tulevat ja menevät, jotkut hyvinkin nopeasti. Se mikä näyttää nyt hienolta ja tuoreelta, voi olla muutaman vuoden päästä jo vanhanaikaista. Yritystunnus on parhaimmillaan ajaton ja se kestää visuaalisen maailman trendien vaihtelut. Yritystunnus toimii brändi-identiteetin perustana, joka sitoo kaikki elementit yhteen. Se voidaan säilyttää muuttumattomana, vaikka brändi-ilmettä uudistetaan vastaamaan ajan tyyliä. Mielestäni hyvä tunnus on sellainen, että se tarpeen vaatiessa kestää hienovaraiset muutokset ja päivitykset ja muutosten jälkeenkin se säilyy edelleen tunnistettavana.

Voi skaalata kaikkiin julkaisuihin

Ammattimaisesti suunniteltu yritystunnus näyttää hyvältä ja on helposti luettava niin sähköisissä sovelluksissa kuin painettuna eri materiaaleille. Yritystunnus ei ole tehokas ja toimiva, jos se menettää erottuvuuttaan pienessä koossa esimerkiksi käyntikortissa, pienissä mainostuotteissa tai puhelimen näytöllä. Sen pitää olla hyvännäköinen myös suuressa koossa messuosastolla tai isolla näytöllä.

Tehokas myös ilman värejä

Yritystunnus kannattaa suunnitella ensin mustana. Näin se toimii varmasti myös silloin kun tunnusta ei käytetä värillisenä versiona. Hyvä yritystunnus toimii tarvittaessa myös valkoisena tumman väripinnan tai kuvan päällä. Monipuolisen käytön mahdollistava logo voidaan tarvittaessa esittää negatiiviversiona tummalla pinnalla myös pienessä koossa painettuna esimerkiksi sanomalehdessä. Unohda siis liian monimutkaiset ja ohuet elementit.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 22.10.2019

Muista ne pienet sanat

Lähdin heti lukion jälkeen opiskelemaan graafista suunnittelua ammattikorkeakouluun. Olin kouluaikoina tottunut siihen, että kiitos ja ole hyvä kuuluvat minun ja kavereiden sanavarastoon. Peruskohteliaisuudet olivat lapsuudessa itsestäänselvyyksiä. Ammattikorkeakoulussa sain huomata, etteivät [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.05.2019

Kuusi yleistä mokaa graafikon silmin

Jokaisen yrityksen kannattaa panostaa hyvännäköiseen sisältöön. Hyvin suunniteltu ulkoasu herättää katsojan mielenkiinnon ja tukee viestiäsi. Tässä kuitenkin 6 mokaa, joita kannattaa välttää.   1. Tyhjän tilan kammo Älä pelkää tyhjää [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää