MBE on suunnitellut Wipakille yritysesittelyjä, esitteitä ja kuvauksia. MBE osallistui Wipak-yritysilmeen suunnitteluun ja on luonut myös infografiikan ja symbolien avulla selkeyttä markkinointiesityksiin niin kotimaista kuin kansainvälistä käyttöä varten.

Wipakin ja MBE:n yhteistyö on hyvässä vauhdissa, pikahaastattelussa Nina Tillaéus, Marketing Manager, Wipak Group.
MBE aloitti viime vuonna markkinointiyhteistyön Wipakin kanssa. Nina Tillaéus, toimit Marketing Managerina Wipak Groupissa, kerro lyhyesti Wipakista?
Wipak on osa Wihuri -konsernia, jonka pakkausteollisuus muodostuu Wipakista Euroopassa ja Aasiassa sekä Winpakista Pohjois-Amerikassa. Wipak valmistaa korkealuokkaisia monikerroskalvoja elintarvike – ja sairaalatarviketeollisuudelle sekä sterilointipusseja terveydenhuoltoalalle. Wipak:lla on yli 10 tuotantolaitosta Euroopassa ja yksi Kiinassa. Suomessa tehtaita on kaksi, Nastolassa ja Valkeakoskella sekä yhteisyritys Biaxis japanilaisen Sojitzin kanssa Lahdessa.
Mikä on toimenkuvasi?
Työskentelen Wipakilla markkinointipäällikkönä vastaten Wipakin brändistä sekä molempien liiketoimintojen Health ja Food markkinoinnin strategisesta suunnittelusta ja markkinointitoimenpiteiden toteutuksesta. Tukenani tässä on kansainvälinen Brand management -tiimi, joka muodostuu eri myyntialueidemme markkinointikoordinaattoreista ja –assistenteista.
Oletko ollut pitkään Wipakissa?
Tänä syksynä tulee täyteen 8 vuotta. Aloitin Nastolassa tuotepäällikkönä vuonna 1999.
Miten yhteistyö MBE:n kanssa on sujunut?
Yhteistyö MBE:n kanssa on sujunut joustavasti. Arvostan paikallista kumppania jonka kanssa on helppo ja luonteva työskennellä, joskus hyvinkin nopealla aikataululla.
Wipak tunnetaan kansainvälisenä perheyhtiönä, miten se näkyy työssäsi?
Kansainvälisyys näkyy oikeastaan kaikessa toiminnassa. Yrityksen kieli on englanti ja projektitiimit ovat kansainvälisiä, asiakaskunta on ympäri maailmaa. Kansainvälisyydestä huolimatta emme ole kasvoton yritys. Wihuri-yhtiö on säilynyt saman perheen omistuksessa jo yli sata vuotta ja perhe on edelleen mukana Wipakinkin päivittäisessä toiminnassa. Perheyrityksenä omistajilla on halua ja pitkäjänteisyyttä yrityksen kehittämiseen.
Suurin osa valintamyymälöissä olevista pakkauksista on Wipakin teknologiaa, onko Wipak pakkausalan edelläkävijä?
Wipak on todellakin pakkausalan edelläkävijä. Olemme markkinatrendien aallonharjalla ja satsaamme innovointiin ja tuotekehitykseen. Esimerkiksi tänä vuonna lanseerasimme toukokuussa Interpack -messuilla Saksassa pakkausalaa mullistavan ProDirect -digipainokonseptin, ympäristöystävällisemmät paperilaminaatit, WIIMA -stand-up-pussi-teknologian ja tietysti viime vuonna Nastolassa startatun uuden extruusiolinjamme huippuläpinäkyvät uudet kalvot.
Wipak toimii myös sairaalateollisuudessa, miten?
Sairaalatarvikkeita valmistavalle teollisuudelle Wipak tarjoaa sterilointiin soveltuvia kalvoja ja medical -papereita, joihin pakataan esim. ruiskuja, neuloja, katetreja, leikkaussalitekstiilejä, haavanhoitotuotteita. Wipakin Steriking® -tuotemerkki pitää sisällään sterilointipussit, kääreet, saumauslaitteet, indikaattoreita ym. terveydenhuollon yksiköihin kuten sairaaloiden välinehuollolle.
Wipak investoi n. 20 miljoonaa euroa uusinta teknologiaa edustavaan pakkauslinjaan Nastolassa ja tukee näin vahvasti kotimaista työllisyyttä. Tämä oli varmasti ilouutinen teille Nastolassa?
Iso investointi ja uusi tuotantolinja oli todellakin ilouutinen kaikille Nastolan yksikössä. Se luo varmuutta, jatkuvuutta ja luottamusta tulevaan – Suomessa kannattaa edelleen tehdä.
Wipak on mukana urheilusponsoroinnissa. Koska nastolan oma poika Valtteri Bottas voittaa F1-maailmanmestaruuden?
Wihuri on toiminut Valtterin sponsorina hänen karting ajoistaan saakka. Uskon että tänä vuonna Valtteri tulee voittamaan kisoja ja olisiko sitten seuraavalla kaudella jo se maailmanmestaruudenkin aika.

