Väriä ja urheilun iloa sydäntalveen

Case: Salpausselän kisat


  Salpausselän kisat ilme

Tapahtumailmeen uudistuksen tavoitteena oli luoda Salpausselän kisoille erottuva ja selkeä ilme, jolla tavoitetaan potentiaalinen kisayleisö, kohderyhmät, yhteistyökumppanit ja sponsorit. Ilmeen tuli erottua Lahden vuoden 2017 MM-kisojen ilmeestä säilyttäen kuitenkin tiettyjä elementtejä. Kyösti Variksen vuoden 1978 MM-kisoihin suunnittelema klassikkotunnus haluttiin säilyttää. Uusien materiaalien tuli sopia yhteen vuoden 2017 kisojen violettien materiaalien rinnalla. MM-kisojen kidekuvio vietiin uusissa materiaaleissa pyöreän ympyrän sisään. Ympyrä toistaa tunnuksen muotokieltä ja sitä on helppo käyttää eri sovelluksissa.

Salpausselän kisat työpöytä ja mobiili

Värejä viritettiin nykypäivään

Tunnusväreiksi valittiin sininen, keltainen ja pinkki, jotka ovat tuttuja kisojen alkuperäisestä tunnuksesta, mutta niiden sävyt on viety nuorekkaampaan ja lämpimämpään suuntaan. Salpausselän kisojen fontiksi valittiin Futura PT. Se on perinteinen geometrinen fontti, joka on tyylisuunnaltaan nykyisin hyvin suosittu. Se sopii erinomaisesti vanhan tunnuksen muotokieleen. Valokuvissa käytetään urheilijoiden ja yleisön kuvia, joista välittyy tunne ja talviurheilun riemu.

Salpausselän kisat mainos

Kahden kärjen taktiikalla

Tavoitteena oli välittää kahdelle eri kohderyhmälle, faneille ja perheille selkeä kärkiviesti, joka näkyisi kaikkialla. Nämä molemmat kohderyhmät halusimme tavoittaa kuvin, sanoin ja tunnelmin. Salpausselän kisat tuntuvat ja näkyvät Lahden katukuvassa monta viikkoa ennen tapahtumaa. Talviurheilu herättää tunteita: Sykähdyttävät urheiluelämykset saavat sydämen lyömään kovempaa, hengityksen salpautumaan, silmiin ilon – tai pettymyksen – kyyneleet. Parhaimpia hetkiä muistellaan vielä vuosien päästä, yhdessä ja erikseen. Parhaimmillaan urheilu on koettuna paikan päällä muiden samanhenkisten fanien kanssa. Halusimme tuoda esille myös talviurheilun iloa ja huumaa koko perheelle. Salppurin kisaviikonloppu on urheiluperheen juhlaa, oikeasti yhteisöllinen kokemus, joka on ilo jakaa niin ystävien kuin perheen kesken.

Salpausselän kisat some

Käytön helppoutta eri ympäristöissä

Tapahtuman ilmeen suunnittelussa huomioitiin elementtien helppo käytettävyys eri käyttöympäristöissä, jotta kisojen markkinointiorganisaatio voi itse hyödyntää niitä lopullisissa toteutuksissa. Loimme valmiit pohjat eri sovelluksille. Niiden ja visuaalisten elementtien käyttöä ohjeistetaan graafisessa ohjeistossa.

Salpausselän kisojen tapahtumailmeen uudistus on monessa mielessä onnistunut. Siinä on energiaa, iloisuutta ja myös paljon tuttua. Vuosikymmenten perinteet omaavan tapahtuman uusi visuaalinen ilme on raikas kokonaisuus, jota on helppo soveltaa eri kohderyhmille tarkoitetussa viestinnässä ja monikanavaisessa markkinoinnissa nyt ja tulevaisuudessa. Kun keskellä sydäntalvea saa tehdä näillä elementeillä markkinointiviestintää, en usko että se jää huomaamatta keneltäkään.

Maria Ansas, markkinointisuunnittelija, KOKO Lahti Oy

Ota yhteyttä niin luodaan teillekin erottuva ilme!

Lue lisää brändi-ilmeen uudistuksesta palvelusivuiltamme

Samankaltaisia caseja:

Verkostot vesille - näkyvyyttä julkaisulla

Case: Meriklusterijulkaisu, Lahden Seudun Kehitys LADEC

Rakenna juuresi Hennaan

Case: Henna, Orimattila

Vahvasti kasvussa mukana

Case: Heinolan Sahakoneet

Brändin kirkastaminen konseptoinnin ja ilmeuudistuksen avulla

Case: Anstar Oy

Ota yhteyttä Kysy chatissa