Millaisia liiketoimintatavoitteita olette asettaneet? Tunnistatteko, miten markkinointi voisi parhaiten tukea strategiaanne ja asetettuja tavoitteita? Onko markkinointisuunnitelma konkreettinen?

Koska markkinoinnin pääasiallinen tehtävä on tukea myyntiä ja tuloksellisuutta, se tulisi nähdä osana kokonaisuutta eikä yksittäisinä toimenpiteinä. Markkinointisuunnitelma auttaa pysymään kartalla siitä, mitä tehdään ja miksi. Tällöin myös tulosten seuraaminen ja oman tekemisen parantaminen on tuplasti helpompaa.

Suunnitelmallisuus tuo markkinointiin johdonmukaisuutta ja selkeyttä sekä helpottaa tavoitteiden täyttymistä.

Strategia ja selkeät tavoitteet ohjaavat markkinointisuunnitelmaa

Markkinointistrategia määrittelee muun muassa sen, kuinka paljon yrityksen tulisi kasvaa, millaista markkinaosuutta se tavoittelee ja mitkä ovat ne toimenpiteet, joilla tavoitteet saavutetaan. Strategia määrittelee myös ne markkinoinnin laadulliset ja määrälliset tavoitteet, jotka tukevat parhaiten liiketoimintatavoitteitasi. Konkreettisia tavoitteita voi olla esimerkiksi:

  • myynnin lisäys X %
  • nettisivujen kävijämäärän kasvu X %
  • toivottujen toimenpiteiden konversiot ja liidit nettisivuilla
  • asiantuntijaroolin ja tunnettuuden vahvistaminen

Kun strategia ja tavoitteet on laadittu, seuraava askel on konkreettisten toimenpiteiden kirjaaminen markkinointisuunnitelmaan. Suunnitelma kannattaa aloittaa tulevista tapahtumista ja lanseerauksista: miten niitä tulee markkinoida ennen, niiden aikana ja jälkeen? Ison osan suunnitelmaa muodostaa myös jatkuvat toimenpiteet, kuten liikenteen ajaminen nettisivuille sekä brändin ja tunnettuuden kasvattaminen markkinointiviestinnällisin keinoin.
 

Markkinointisuunnitelmaopas | Näkemystehdas MBE

Opas: Kuinka laadit
markkinointisuunnitelman
– sisältää valmiin pohjan!


 

Ovatko ydinviestit ja kohderyhmät selkeät?

Markkinoinnin toimenpiteet vaativat myös lihaa luiden ympärille, eli sisältöä. Kanavina toimivat niin online- kuin offline-kanavat: nettisivut, sosiaalinen media, hakukone- ja verkkomainonta, radiomainokset, messut ja printtimateriaalit. Ennen sisällöntuotantoa tulee kuitenkin tunnistaa kohderyhmät ja määritellä kohderyhmäkohtaiset ydinviestit. Näin tiedetään, kenelle halutaan viestiä, missä kanavissa se kannattaa tehdä ja, ennen kaikkea, mitä halutaan sanoa.

Markkinointiviestinnän sisältöjen tulee puhutella kohderyhmääsi ja tukea yrityksesi ydinviestejä.

Kun ydinviestejä tukevia sisältöjä jaetaan useissa eri kanavissa, viesti vahvistuu ja pysyy yhdenmukaisena. Tällä on tietenkin positiivinen vaikutus myös yrityksen brändiin. Sisältöjen kehittäminen on myös tärkeä osa markkinointisuunnitelmaa. Digitaaliset kanavat mahdollistavat sisältöjen toimivuuden mittaamisen ja analysoinnin, minkä pohjalta sisältöjä voidaan hioa vieläkin timanttisemmiksi. Tutki esimerkiksi, millainen sisältö houkuttelee liikennettä sivuillesi ja millaisen sisällön parissa vietetään aikaa.

Mikäli haluat saada sisällöistä enemmän irti, suosittelemme selkeän sisältöstrategian laatimista. Tunnistamalla asiakkaasi ostopolun eri vaiheet, voit luoda sisältöä, joka tukee asiakkaan ostopäätöstä.

Luodaan markkinointisuunnitelma, joka tukee tavoitteitanne

Hyvä markkinointisuunnitelma on perusrunko, jota seuraamalla otat koko ajan askelia kohti tavoitteitasi. Näkemykselliset asiantuntijamme laativat markkinointisuunnitelmia yrityksille jatkuvasti. Toimimme asiakkaidemme luottokumppanina huolehtien suunnitelmien tavoitteellisesta ja tehokkaasta toteuttamisesta, raikkaita ideoita unohtamatta. Näin sinä voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi. Meiltä hoituvat myös kampanjakohtaiset markkinointisuunnitelmat.

Markkinointisuunnitelman toteuttaminen käytännössä helpottuu kuukausilaskutteisella CORElla, joka on palvelumme suunnitelmalliseen sisällöntuotantoon. Se kattaa kaikki yrityksesi tarvitsemat markkinointimateriaalit ja sisällöt, sosiaalisen median sisällöntuotannosta aina messumateriaaleihin.

Kysy lisää markkinointisuunnitelmasta

Aiheeseen liittyvät blogit

Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.02.2020

Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö on edelleen lapsen kengissä erittäin monissa B2B-yrityksissä. Myyjät eivät arvosta markkinointia, ainakaan heidän työtään vauhdittavana toimintona ja markkinointi kokee, että myyjät eivät arvosta heidän panostaan myynnin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.01.2020

Miten kasvattaa verkkosivun liikennettä?

Vuodesta toiseen sama haaste on kärjessä, kun markkinoijilta kysytään suurimpia markkinoinnin haasteita omassa yrityksessään: miten saada lisää liikennettä verkkosivuille ja tuottaa enemmän liidejä. Digitaalisen markkinoinnin ollessa yritysten markkinoinnin keskiössä, näiden [...] Lue lisää

Aiheeseen liittyvät caset

Tehostartti tavoitteellisen markkinoinnin vauhdittajana

Case: Pääkkönen

Miten innovaatio lanseerataan?

Case: Bellapipe

Ota yhteyttä Kysy chatissa