Brändi-ilme on oleellinen osa brändistrategiaa. Brändi-ilmeen määrittely on tärkeää, sillä se kuvastaa visuaalisin keinoin brändi-identiteettiäsi.

Visuaalisuudella on tärkeä rooli mielikuvien ja tunnettuuden luomisessa. Ilme voi olla erottautumiskeino ja sen avulla brändin strategia muutetaan näkyväksi. Kuvat ja visuaaliset tunnisteet muistetaan yleensä helpommin kuin sanat ja lauseet. Persoonallinen brändi-ilme voi olla erinomainen kilpailukeino.

Visuaalinen linjakkuus tuo tunnistettavuutta.

Visuaalisen brändi-ilmeen suunnittelun tavoitteena on luoda yhtenäinen brändikokemus kaikissa kanavissa. Tämä tuo tunnistettavuuden lisäksi kustannustehokkuutta, kun visuaalisuudelle on luotu selkeä konsepti, punainen lanka. Ilmettä on helppo soveltaa erilaisissa yhteyksissä, oli sitten kysymyksessä brändin nettisivut, messuosasto tai muut yksittäiset toimenpiteet.

Tavoitteet brändi-ilmeelle

Suunnittelun pohjana käytetään tavoiteltavaa mielikuvaa, joka halutaan brändistä välittyvän. Onko brändipersoonaksi määritelty räväkkä ja moderni tyyppi, joka pursuaa energiaa? Vai hillityn asiallinen, opettavaiseen henkeen kommunikoiva asiantuntija? Brändi-ilme onkin yksi tärkeimmistä ja ensimmäisenä näkyvissä olevista asioista, kun brändin kohtaa. Ensivaikutelmalla on siis merkitystä, tässäkin!

Testaa millainen brändipersoona teillä on

Brändi-ilmeen elementit

Brändi-ilmeeseen kuuluvat logo ja erilaiset visuaaliset elementit: typografia, värimaailma ja kuvamaailma. Joskus oleellisena osana ilmettä voivat olla tapa esittää asioita esimerkiksi symbolien ja infografiikan keinoin. Visuaalisia elementtejä käytetään kullekin medialle luontevalle tavalla, mutta aina siten, että tunnistettavuus säilyy eri kanavissa.

Värit ovat voimakkaita mielikuvien rakentajia. McDonald’s ei ole sattumalta keltainen ja punainen. Ferrari tunnistetaan punaisesta, ja nimenomaan Ferrarin punaisesta. Joskus brändille raivataan tilaa tyhjällä pinnalla kuten valkoisella värillä. Brändi voi olla ilmeeltään myöskin läpikuultava, kerroksellinen. Vahvoilla brändeillä on erilaisia tunniste-elementtejä, joita kehitetään ja muovataan heijastamaan ajan henkeä.

Brändi-ilmeellä henkeä ja ohjeilla kuria tekemiseen

Onko olemassa yritystä, joka haluaisi näyttää vanhanaikaiselta tai harrastajamaiselta? Moni kyllä tahtomattaan näyttää, kun visuaalisia peruselementtäjä ei ole suunniteltu ammattitaidolla tai ei ole tutkittu niiden toimivuutta esimerkiksi digitaalisessa ympäristössä. Huono suunnittelu voi tulla myöhemmin kalliiksi ja päinvastoin, hyvällä suunnittelulla nostetaan brändin arvoa.

Brändi-ilmeestä laaditaan yleensä graafiset ohjeet. Mutta graafisia ohjeita tärkeämpää on laatia henki, look & feel brändille, joka enemmänkin heijastaa brändin persoonaa, luonnetta ja tahtotilaa. Nämä ohjeet malliesimerkkeineen on hyvä kirjata Brändikäsikirjaan, jossa kiteytetään brändin ydin ja esitetään visuaaliset elementit ja yleisimmät esimerkkisovellukset. Näin helpotetaan sidosryhmiä ja eri yhteistyökumppaneita viemään brändiä haluttuun suuntaan ilman turhia kommunikointivaikeuksia. Sitähähän brändi-ilme on – parhaimmillaan tavoitteellista ja tehokasta kommunikointia.

Kysy lisää brändi-ilmeestä

Muut palvelumme

Aiheeseen liittyvät blogit

Näkemyksiä | Blogi 28.08.2018

Millainen brändipersoona, sellainen vaikutelma

Brändipersoona on kriittinen osa brändiä. Helpoiten voit lähestyä aihetta ajattelemalla, että mitä jos tuosta viereisestä ovesta kävelisi sisään ”sinun yrityksesi”, millaisen ensivaikutelman se antaisi? Millaisiin vaatteisiin se on pukeutunut? Miten [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.08.2018

Toteutuvatko arvonne joka päivä?

Ja toinen hyvä kysymys on, muistavatko kaikki ne? Arvot eivät ole vain pakollinen osuus strategiapapereissa, vaan ne tulisi olla vahvasti läsnä jokapäiväisessä työssä. Yrityksen arvojen tulisi olla linjassa brändipersoonan kanssa [...] Lue lisää

Aiheeseen liittyvät caset

Aikaa kestävä uudistus

Case: Sinfonia Lahti

Erottautumista freesatulla ilmeellä

Case: Reissu Ruoti

Kokonaisvaltaista brändinrakennusta

Case: Suomen Kaasuenergia

Ota yhteyttä