Brändi-ilme on oleellinen osa brändistrategiaa. Brändi-ilmeen määrittely on tärkeää, sillä se kuvastaa visuaalisin keinoin brändi-identiteettiäsi.

Visuaalisuudella on tärkeä rooli mielikuvien ja tunnettuuden luomisessa. Ilme voi olla erottautumiskeino ja sen avulla brändin strategia muutetaan näkyväksi. Kuvat ja visuaaliset tunnisteet muistetaan yleensä helpommin kuin sanat ja lauseet. Persoonallinen brändi-ilme voi olla erinomainen kilpailukeino.

Visuaalinen linjakkuus tuo tunnistettavuutta.

Visuaalisen brändi-ilmeen suunnittelun tavoitteena on luoda yhtenäinen brändikokemus kaikissa kanavissa. Tämä tuo tunnistettavuuden lisäksi kustannustehokkuutta, kun visuaalisuudelle on luotu selkeä konsepti, punainen lanka. Ilmettä on helppo soveltaa erilaisissa yhteyksissä, oli sitten kysymyksessä brändin nettisivut, messuosasto tai muut yksittäiset toimenpiteet.

Tavoitteet brändi-ilmeelle

Suunnittelun pohjana käytetään tavoiteltavaa mielikuvaa, joka halutaan brändistä välittyvän. Onko brändipersoonaksi määritelty räväkkä ja moderni tyyppi, joka pursuaa energiaa? Vai hillityn asiallinen, opettavaiseen henkeen kommunikoiva asiantuntija? Brändi-ilme onkin yksi tärkeimmistä ja ensimmäisenä näkyvissä olevista asioista, kun brändin kohtaa. Ensivaikutelmalla on siis merkitystä, tässäkin!

Meille töihin-ilmoitus | Näkemystehdas MBE

Testaa yrityksesi brändipersoona ja saat vinkit sen hyödyntämiseen

Brändi-ilmeen elementit

Brändi-ilmeeseen kuuluvat logo ja erilaiset visuaaliset elementit: typografia, värimaailma ja kuvamaailma. Joskus oleellisena osana ilmettä voivat olla tapa esittää asioita esimerkiksi symbolien ja infografiikan keinoin. Visuaalisia elementtejä käytetään kullekin medialle luontevalle tavalla, mutta aina siten, että tunnistettavuus säilyy eri kanavissa.

Värit ovat voimakkaita mielikuvien rakentajia. McDonald’s ei ole sattumalta keltainen ja punainen. Ferrari tunnistetaan punaisesta, ja nimenomaan Ferrarin punaisesta. Joskus brändille raivataan tilaa tyhjällä pinnalla kuten valkoisella värillä. Brändi voi olla ilmeeltään myöskin läpikuultava, kerroksellinen. Vahvoilla brändeillä on erilaisia tunniste-elementtejä, joita kehitetään ja muovataan heijastamaan ajan henkeä.

Brändi-ilmeellä henkeä ja ohjeilla kuria tekemiseen

Onko olemassa yritystä, joka haluaisi näyttää vanhanaikaiselta tai harrastajamaiselta? Moni kyllä tahtomattaan näyttää, kun visuaalisia peruselementtäjä ei ole suunniteltu ammattitaidolla tai ei ole tutkittu niiden toimivuutta esimerkiksi digitaalisessa ympäristössä. Huono suunnittelu voi tulla myöhemmin kalliiksi ja päinvastoin, hyvällä suunnittelulla nostetaan brändin arvoa.

Brändi-ilmeestä laaditaan yleensä graafiset ohjeet. Mutta graafisia ohjeita tärkeämpää on laatia henki, look & feel brändille, joka enemmänkin heijastaa brändin persoonaa, luonnetta ja tahtotilaa. Nämä ohjeet malliesimerkkeineen on hyvä kirjata Brändikäsikirjaan, jossa kiteytetään brändin ydin ja esitetään visuaaliset elementit ja yleisimmät esimerkkisovellukset. Näin helpotetaan sidosryhmiä ja eri yhteistyökumppaneita viemään brändiä haluttuun suuntaan ilman turhia kommunikointivaikeuksia. Sitähähän brändi-ilme on – parhaimmillaan tavoitteellista ja tehokasta kommunikointia.

Kysy lisää brändi-ilmeestä

Muut palvelumme

Aiheeseen liittyvät blogit

Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.01.2019

Markkinointi on investointi

Jokaisella liiketoiminnalla tulee olla tavoitteet, teilläkin on varmasti omat tavoitteenne, tai näin ainakin toivon. Tavoitteiden tulee olla korkealla, mutta ei mahdottomat. Yleensä tavoitteisiin pääsy vaatii investointeja. Niitä voivat olla esimerkiksi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.08.2018

Millainen brändipersoona, sellainen vaikutelma

Brändipersoona on kriittinen osa brändiä. Helpoiten voit lähestyä aihetta ajattelemalla, että mitä jos tuosta viereisestä ovesta kävelisi sisään ”sinun yrityksesi”, millaisen ensivaikutelman se antaisi? Millaisiin vaatteisiin se on pukeutunut? Miten [...] Lue lisää

Aiheeseen liittyvät caset

Väriä ja urheilun iloa sydäntalveen

Case: Salpausselän kisat

Brändin kirkastaminen konseptoinnin ja ilmeuudistuksen avulla

Case: Anstar Oy

Aikaa kestävä uudistus

Case: Sinfonia Lahti

Ota yhteyttä Kysy chatissa