Ansaittu media. Se on paljon puhuva termi. Jos se on lehdessä, se on totta. No, ei nyt aina ihan niinkään, mutta toimitetulla sisällöllä on edelleen uskottavuus ihmisten silmissä. Yhtä lailla vertaismediat kuten blogit toimivat samaan tyyliin. Siellä samaistutaan ja uskotaan mielipiteitä jopa vahvemmin kuin perinteistä painettua sanaa.

Mediatila viestinnän keinoin pitää ansaita, sitä ei saa vahingossa tai rahalla. Siksi sitä myös arvostetaan. Mediaviestintä on parhaimmillaan erittäin tehokas viestinnän keino, joka näkyy yrityksenne tuloksessa positiivisesti. Paikallinen, valtakunnallinen tai jopa kansainvälinen näkyvyys mediassa on parasta mahdollista näkyvyyttä. Mikä olisi parempi mainos kuin puolueettoman toimittajan tekemä juttu oman uutisenne pohjalta?

Toimittajat arvostavat yrityksiä, joiden tiedottamisesta on heille työn kannalta selkeää hyötyä. Silloin voittajia ovat kaikki: media, yrityksenne, asiakkaanne ja median kuluttaja. Yhtälö kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on kaikkea muuta.

Mitä pitää muistaa mediaviestinnän suunnittelussa?

Mediaviestinnässä on astuttava toimittajan kenkiin ja osattava nähdä asia hänen kannaltaan. Mikä on uutinen? Mitä median kuluttaja haluaa vastaanottaa? Mikä saa toimittajaa avaamaan juuri teidän yrityksenne tiedotteen? Mikä saa hänelle ennakko-oletuksen, että tältä lähettäjältä tulee poikkeuksetta jotain vähintään kiinnostavaa, tutustumisen arvoista?

Mediasuhteita pitää rakentaa ja vaalia pitkään ja säännöllisesti. Yksi markkinointihenkinen tiedote nollauutisesta kerran vuodessa saa yrityksestänne melko varman miinusmerkin pitkäksi aikaa toimittajan muistissa.

Siksi kohdeyleisö ja pitää rajata tarkasti. Toimittajat saavat satoja tiedotteita päivässä eivätkä he kaipaa yhtään ohi oman aihepiirinsä menevää uutista, vaikka se olisi kuinka mielenkiintoinen. Myös trendejä on syytä tarkkailla: mikä on pinnalla juuri nyt, mistä kulmasta aiheenne voisi juuri nyt nousta yli kuuluisan uutiskynnyksen?

Mitä hyötyä mediaviestinnästä on?

Mediaviestintä ei ole itseisarvo. Useimmille yrityksille se on silti erittäin hyödyllinen tukitoiminto, johon kannattaa panostaa. Jotta mediaviestinnän onnistumista voi mitata, pitää lähteä liikkeelle tavoitteista. Mitä juuri teidän yrityksenne haluaa saavuttaa median välityksellä?

Mediaviestinnällä voidaan saavuttaa monenlaisia hyötyjä, esimerkiksi:

  • tunnettuuden kasvattaminen
  • brändin vahvistaminen
  • asiakassuhteen syventäminen
  • uusasiakashankinta
  • työnantajamielikuvan parantaminen
  • asiantuntijaroolin kasvattaminen omalla alallaan

Mediaviestinnän suunnitelma, osana viestintäsuunnitelmaa, on hyvä rakentaa pidemmäksi aikaa eteenpäin. Sen lisäksi on hyvä suunnitella yllättävien asioiden mediatiedottaminen. Halusi tai ei, niitäkin tulee. Mikään vuosisuunnitelma ei toteudu sellaisenaan, vaan muutoksia tulee varmasti. Mediaviestinnän suunnitelma on kuitenkin runko kaikelle tekemiselle.

Onnistuneesta mediaviestinnästä voi olla merkittävää hyötyä yrityksenne kasvua ajatellen. Mikä parasta, meillä on näkemystä, miten näitä hyötyjä voi saavuttaa.

Kysy lisää Antilta:


p. 050 558 5955
antti.pohja@mbe.fi

Aiheeseen liittyvät blogit

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2018

Näkemystehdas MBE rekrytoi ja uudistuu

Reagoimme maailman muutokseen päivittämällä strategiamme ja laajentamalla analytiikkaan sekä viestintään. Viritämme palvelutarjontaamme vastaamaan muuttuvan maailman tarpeisiin. Jatkossa tarjoamme markkinoinnin rinnalla myös viestinnän palveluja. MBE on investoinut myös analytiikkaan ja tiedolla [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.10.2018

Mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla?

Kaikki aina kysyy tätä. Kukaan ei osaa vastata. Tai sitten vastataan: ”Eipä niillä taida mitään eroa olla.” ”Joku puhuu markkinoinnista, joku viestinnästä.” ”Kaikki viestintä on markkinointia ja kaikki markkinointi viestintää.” [...] Lue lisää