Henkilöstö on yrityksen tärkein resurssi. Käsi pystyyn, joiden firmassa sisäinen viestintä on timanttia? Hyvä jos on, sillä siihen kannattaa panostaakin. Kun tieto kulkee talon sisällä, se näkyy yrityksen tuloksessa. Yritys on kuin mikä tahansa yhteisö, jossa vuorovaikutus on kaiken keskiössä. Eikä viestintä ole vain viestintäosasto, vaan siihen osallistuvat kaikki.

Toimiakseen yrityksen sisäisen viestinnän on syytä olla suunniteltua, avointa ja rehellistä. On tärkeää tiedottaa asioista nopeasti, niille, joita asia jollain tavoin koskettaa. Parastahan olisi, jos henkilöstö tietäisi jo ennalta, mitä talossa tapahtuu. Ennakoiminen onkin yhtä tärkeää kuin tiedottaminen tapahtuneista. Sisäisellä viestinnällä vaikutetaan monin tavoin.

Sisäinen viestintä on moninaista ja jokaisessa yrityksessä omannäköistä. Se on ennen kaikkea vuorovaikutusta kasvokkain, sillä sitä ei edelleenkään mikään korvaa. Mutta olosuhteiden pakosta se on myös painettua viestiä ja sähköistä. Kanavia, tyylejä ja sävyjä riittää, tärkeintä on löytää juuri teidän yrityksellenne sopivat ratkaisut.

Strategian jalkauttaminen

Mitä yritys haluaa ja miksi se on olemassa? Mitä strategia tarkoittaa käytännössä? Entä mitä yrityksen strategia tarkoittaa juuri sen yksittäisen työntekijän kohdalla? Sen kun yrityksenne onnistuu viestimään, saatte talon täydeltä motivoituneita ihmisiä.

Yhteinen ääni

Jokaiselle erikseen ja kaikille yhdessä. Strategia pitää luoda jokaiselle merkitykselliseksi omasta näkökulmastaan, mutta myös kaikille yhteisesti. Onnistunut sisäinen viestintä takaa sen, että oma väki puhuu enemmän tai vähemmän samaan suuntaan yrityksestänne. Ääni ulospäin on yhtenäinen. Näin ulospäinkin syntyy vaikutelma ”talon hengestä”.

Ensin oma väki

Legendaarinen virhe: yrityksen työntekijä lukee oman talon asioista lehdestä tai kuulee kaverilta. Ei, ei ja ei. Sisäisen viestinnän yksi tärkeimpiä tehtäviä on pitää huoli siitä, että talon sisällä tiedetään asiat aina ensimmäisenä. Näin vältytään väärinkäsityksiltä ja lisätään arvostuksen tunnetta henkilöstössä. Omaa väkeä pitää kuunnella tarkalla korvalla. Sisäisen viestinnän yksi tärkein ominaisuus onkin toimia palautekanavana.

Yhdistävä tekijä

Lineaarisen tv:n kulta-aikana kaikki katsoivat samoja ohjelmia ja puhuivat niistä seuraavana päivänä koulun pihoilla, työpaikoilla tai torikahviloissa. Löytyi yhteisiä puheenaiheita ja syntyi vuorovaikutusta, joka lujitti me-henkeä. Nykyään tv-yleisöt ovat pirstaloituneet poikkeuksia lukuun ottamatta, mutta yrityksen sisällä yhteisten asioiden kokeminen voi edelleen olla täyttä totta. Kun tieto kulkee, myös osallistaminen ja osallistuminen helpottuvat. Näin saadaan valjastettua koko porukan ajattelu yhteisen hyvän eteen.

Motivointi

Yritysjohtaminen on ennen kaikkea viestintää. Taitavasti suunniteltu sisäinen viestintä on johtamisen tärkein tukitoiminto. Yritysjohdon säännölliset ”pukukoppipuheet” henkilöstölle lisäävät koko porukan sisäistä motivaatiota.

Luottamus

Lopuksi: onnistuneen sisäisen viestinnän suurena palkintona on henkilöstön luottamus yritysjohtoon ja toisin päin. Niin kauan kuin on luottamusta, joukkue pelaa toisilleen, syntyy työhyvinvointia – ja parasta mahdollista tulosta.

Ei ihan pieniä juttuja. Tähänkin meillä on näkemystä.

Kysy lisää Antilta:


p. 050 558 5955
antti.pohja@mbe.fi

Aiheeseen liittyvät blogit

Näkemyksiä | Blogi 24.01.2019

Mitä on luovuus?

Luovuus yhdistetään moneen ammattiin. Itse törmäsin siihen säännöllisesti entisessä ammatissani jalkapalloilijana. Luova pelaaja oli termi, jota viljeltiin taajaan. Toiset sanoivat, että luovuutta ei ole olemassakaan, ainakaan se ei olisi mitään [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.12.2018

Unohda työntekijälähettiläs

Kannustan usein asiakkaitani tuomaan omat asiantuntijansa esiin. Logon takaa huuteleva yritys XYZ kiinnostaa vain harvalukuista fanijoukkoa, kun taas työstään aidosti innostunut ihminen on kiehtova. Mutta miten sen asiantuntijan saa ääneen? [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.11.2018

Markkinointi oikotienä onneen

”Tehdään sellainen kiva räiskäytys, joku tosi luova kamppis! Sellainen mikä nostaa meidän tunnettuuden huippuunsa ja muuttaa mielikuvan meistä tuotemyyjästä huippuasiantuntijaksi! Tehdään tuo kamppis ja jatketaan sitten muuten ihan niin kuin [...] Lue lisää