Verkkosivut luovat ensivaikutelman yrityksestäsi. Ne kertovat asiantuntijuudestasi visuaalisuuden ja sisältöjen kautta. Laadukkailla verkkosivuilla on keskeinen rooli myynnin kasvattamisessa.

Verkkosivut ovat usein ensimmäinen linkki sinun ja asiakkaasi välillä. Kohderyhmäsi tulee löytää etsimänsä tieto vaivattomasti sivuiltanne ja vakuuttua asiantuntijuudestanne.

Verkkosivuilla ensivaikutelman luovat visuaalisuus, käytettävyys ja millä herätät kiinnostuksen. Verkkosivu toimii myös erinomaisesti myynnin vauhdittajana. Visuaalisuus verkkosivuille suunnitellaan sen mukaan millainen on yrityksesi brändipersoona, eli millaisen mielikuvan haluat luoda. Lopullinen potentiaalisen asiakkaan päässä muotoutuva mielikuva on kuitenkin laajempi kokonaisuus kuin vain visuaalisuus ja siihen liittyvät kaikki erilaiset kohtaamiset yrityksesi ja brändisi kanssa. Käytettävyys on helppoutta, vaivattomuutta, nopeutta ja toimivuutta. Kiinnostuksen voit herättää esimerkiksi erottuvalla ydinviestillä. Sivuston perusteella siis päätetään kannattaako teiltä ostaa, ovatko tuotteet ja palvelut laadukkaita tai onko palvelu ammattimaista. Digitaalisella asiakaskokemuksella on suuri merkitys!

Verkkosivut ovat tärkeä osa yrityksesi myyntikoneistoa ja niiden suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa.

Mistä verkkosivujen uudistus aloitetaan?

Ensimmäiseksi on syytä miettiä, mikä on sivustosi tavoite. Haluatteko nostaa asiantuntijuuttanne esiin monipuolisten sisältöjen kautta ja kerätä liidejä myynnille tai muita yhteydenottoja? Vai eikö sivustonne yksinkertaisesti ole moderni ja tue tavoittelemaanne mielikuvaa. Tavoitteiden määrittelemisen jälkeen on hyvä pohtia myös näitä asioita:

  • Tunnistatteko kohderyhmänne ja millaista sisältöä he tarvitsevat ostopolun varrelle?
  • Onko teillä jo valmiina erottuva ydinviesti?
  • Ovatko tuotteenne ja palvelunne ymmärrettäviä?
  • Mikä nykyisillä sivuillanne on hyvää ja mitä pitää kehittää?

Hyvin tehty suunnittelutyö säästää kustannuksia, kun sivuston pohja on rakennettu toimimaan halutulla tavalla.  Sivuston rakenne, käyttöliittymä, visuaalinen ilme, aktivoinnit ja kaikki muu sivuston sisällöstä lähtien riippuu vastauksistasi yllä oleviin kysymyksiin.

Verkkosivujen rakenne ja sisältöideat

Toimiva rakenne ja puhuttelevat sisällöt luovat merkityksellisen osan verkkosivuistasi ja tukevat asiakkaan matkaa kohti ostopäätöstä. Verkkosivuja ei siis kannata lähteä uudistamaan visuaalisuus edellä vaan määritellyt tavoitteet huomioiden. Ja jos sisältö ei puhuttele asiakasta tai rakenne on epäselvä, voi tavoitteidenkin täyttyminen jäädä puolitiehen.

Me lähdemme verkkosivuston suunnittelussa liikkeelle hahmottelemalla pääsivuista ns. rautalankamallin. Rautalankamallissa ei ole kyse visuaalisuudesta, vaan siitä, mitä elementtejä ja toiminnallisuuksia sivulla on, mikä on niiden painoarvo ja miten sivustolla liikutaan. Muille sivuille siirtymisen tulee olla luonnollista. Näitä hahmotettaessa suunnitellaan samalla sisältöjen teemoja, jotta ne rakentuvat tiiviisti tavoitteiden ja yrityksesi ydinviestin ympärille sekä tukevat löydettävyyttä.  Ja se on tänä päivänä jo itsestäänselvyys, että verkkosivut rakennetaan toimimaan vaivattomasti erilaisilla mobiililaitteilla.

Visuaalisuudesta tuotantoon

Rautalankojen, eli sivuston rakenteen suunnittelun, jälkeen suunnitellaan sivustolle visuaalinen ilme. Suunnittelun pohjana voi toimia olemassa oleva yritysilmeesi ja siihen liittyvät värimaailma, fontit ja logo. Jo pelkästään erilaisella rakenteella ja sisällöillä voit erottua eduksesi, aina ei siis tarvitse lähteä uudistamaan koko ilmettä ellei se ole perusteltua. Jos taas tavoitteesi ja tilanteesi vaativat uudistusta myös yritysilmeeseen, uuden ilmeen suunnittelu kannattaa aloittaa jo ennen verkkosivuprojektia. Sparrataan tarvittaessa yhdessä tilannetta, visuaalisuudella on kuitenkin erittäin merkittävä rooli asiakaskokemuksen syntymisessä.

Verkkosivuista suunnitellaan yleensä ns. sivupohjat, joita käyttämällä sivustosi rakentuu kokonaisuudeksi.  Erilaisia sivupohjia voivat olla esim. etusivu, tuotesivu, blogisivu, yhteydenottosivu ja ns. perussivupohja, jota voidaan hyödyntää useissa erilaisissa tarkoituksissa joustavasti. Lisäksi suunnitellaan lomakkeet, eli esimerkiksi uutiskirjeen tilaus, yhteydenottolomake tai materiaalin latauslomake. Visuaalisuus suunnitellaan siis näille sivuille.  Lopullisia kuvia ja tekstejä voidaan työstää sinä aikana kun sivustoa koodataan.

Kun sivusto laitetaan tuotantoon, koodaajalle on syytä toimittaa tuotantoaineistossa myös selkeä listaus halutuista toiminnallisuuksista ja sivuston eri elementeistä. Avoin kommunikointi edesauttaa jouhevaa yhteistyötä ja tavoitteiden saavuttamista. Kun verkkosivujen koodaus on valmis, voidaan niin sisällöt nostaa sivuille.

Sisällöntuotanto ja tulosten mittaaminen

Kun sisältöjen teemat on suunniteltu hyvin, voidaan varsinaista sisältöä, eli tekstiä, kuvia ja videoita, lähteä toteuttamaan sen pohjalta. Tähän on syytä varata runsaasti aikaa. Sisältöjen tulee olla asiakaslähtöisiä, mutta myös hakukoneoptimointi on syytä ottaa huomioon. Yrityksellesi relevanttien avainsanojen määrittely ennen kirjoitustyötä tukee hakukonelöydettävyyttä. Muista kuitenkin, että kaiken ei tarvitse olla julkaistaessa valmista. Sisältöjä tehdään lisää ja kehitetään myös julkaisun jälkeen, Googlen hakualgoritmitkin tukevat sisältöjen uudistamista ja lisäämistä. Verkkosivut ovatkin tänä päivänä mieluummin prosessi kuin projekti, ne tarvitsevat huolenpitoa ja jatkuvaa kehitystä.

Suunnittelun alussa päätettyjä tavoitteita on hyvä mitata ja tavoitteisiin johtavia polkuja optimoida. Jos tuntuu, että esim. yhteydenottoja ei tule tarpeeksi, pienilläkin muokkauksilla voidaan nostaa toiminnallisuuden huomioarvoa. Luonnollisesti tähän vaikuttavat myös asiakasta kiinnostavat sisällöt. Jos olet saanut asiakkaan innostumaan sivujesi sisällöstä, sitä varmemmin hän haluaa kuulla lisää.

Havainnoi myös tuleeko sivuillesi tarpeeksi liikennettä suhteessa tavoitteisiin. Erilaisilla digimarkkinoinnin toimenpiteillä voit säädellä sivuillesi ajettavan liikenteen määrää.

Mitä verkkosivuprojektit maksavat?

Tähän kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Tavoitteet, halutut toiminnallisuudet ja sivuston laajuus määrittävät ison osan verkkosivuprojektin hinnasta. Meiltä saat verkkosivuprojektit alkaen 7000 e + alv. Sisällöntuotanto hinnoitellaan erikseen.

Kysy lisää ja hiotaan juuri sinun tarpeisiisi sopiva kokonaisuus!

Kyllä, tarvitsemme uudet nettisivut!

Muut palvelumme

Aiheeseen liittyvät blogit

Näkemyksiä | Blogi 17.10.2018

Visuaalisuudella vaikuttavuutta

Matkapuhelin on nykyisin suosituin laite netin käytössä ja on muuttanut samalla visuaalisuuden ja käyttöliittymän suunnittelua monella tapaa. Sivuja skrollataan alaspäin ja sen vuoksi kaiken etusivun sisällön ei tarvitse olla enää [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.09.2018

Mikä on verkkosivunne tavoite ja miten mittaatte sen toteutumista?

Toivottavasti olet miettinyt vastaukset edellisiin kysymyksiin. Itsestään verkkosivunne eivät ala tukemaan markkinointianne. Yrityksen verkkosivut ovat aina olemassa toteuttaakseen jonkin tavoitteen. Ne toimivat keskeisenä osana myyntisuppiloa, alustana asiakashankintaa tukevalle sisältömarkkinoinnille tai [...] Lue lisää

Aiheeseen liittyvät caset

Aikaa kestävä uudistus

Case: Sinfonia Lahti

Uusi ilme uuden ajan Isku Centerille

Case: Isku Center

Brändin ja palveluiden rohkea uudistaminen

Case: Digital Office Company

Ota yhteyttä