Mitä te oikein yritätte? Miksi yrityksenne on ylipäätään olemassa? Millä ehdoilla te toimitte ja millaista arvomaailmaa yrityksenne edustaa? Osaavatko kaikki talossanne vastata näihin kysymyksiin? Entä asiakkaanne ja muut sidosryhmät? Tunteeko suuri yleisö teidät sellaisena kuin haluaisitte? Millaiset suhteet yrityksellänne on mediaan päin? Mikä on maineenne?

Hyvin toteutettu viestintäsuunnitelma tekee tästä kaikesta mahdollista. Viestintä on yrityksen kaiken toiminnan ytimessä. Sen huomaa, jos tieto ei kulje; se näkyy suoraan viivan alla. Ja myös toisin päin: kun viestintä pelaa joka suuntaan, se on huomaamatonta ja näkyy tuloksessa. Hyvin ja loogisesti suunniteltu on tässäkin tapauksessa vähintään kuin puoliksi tehty. Tilkkutäkki voi olla ihan kiva torkkupeitto, mutta tavoitteelliseen viestintään malli ei sovi. Linjan pitää olla yhtenäinen kaikessa päätetään tehdä.

Viestintäsuunnitelma johdetaan yrityksen strategiasta – tavoitteista, arvoista, visiosta, missiosta. Määritellyt ydinviestit antavat viestinnälle ylätason, jonka käytännön toteutuksiin tarvitaan tuhti työkalupakki: kielellistä ja visuaalista taituruutta, äänensävyjä, kanavakohtaisia sisältöjä, säännöllisyyttä ja aikaresurssia.

Mitä viestintäsuunnitelma on syönyt?

Suunnittelu ennen toteutusta, näinhän se menee. Mutta mitä viestintäsuunnitelma tarkoittaa käytännössä? Millaisia osa-alueita onnistuneessa viestintäsuunnitelmassa voisi olla? Listasimme tähän muutamia tärkeitä osa-alueita, joita suunnitelmassa olisi hyvä käydä läpi, jotta tieto kulkee. Toki jokaisen yrityksen suunnitelma on erilainen ja itsensä näköinen, mutta tyypillisimmät kohdat löytyvät useimmista suunnitelmista.

Viestintäsuunnitelma sisältää esimerkiksi sisäisen viestinnän tavoitteet, ratkaisut ja valinnat. Näitä ovat esimerkiksi sisäisten kohderyhmien määrittely, viestintäkanavien valinta ja roolitus, kohtaamis- ja koulutustapahtumien aikataulutus ja teemoitus, viestinnän tehtävien ja vastuiden jakaminen organisaatiossa. Tälle kaikelle asetetaan lisäksi tavoitteet ja mittarit tavoitteiden saavuttamisen seuraamiseksi.

Viestintäsuunnitelmassa otetaan tyypillisesti kantaa myös yrityksen suhteesta mediaviestintään. Mikä on sen parempi mainos kuin oma viesti jonkun toisen kirjoittamana? Eipä juuri mikään. Mediat janoavat aiheita joka päivä, mutta kilpailu on kovaa. Siksi tiedotusvälineiden tai vaikkapa bloggareiden lähestyminen vaatii poikkeuksellisen vahvaa näkemystä. Mediasuhdetta pitää vaalia kuin mitä tahansa suhdetta. Luottamus täytyy rakentaa, silloin teitäkin kuunnellaan. Oikea sävy ja johdonmukaisuus ovat tässäkin viestinnän osa-alueessa avainasemassa.

Entä ne asiakkaat? Mitä niille pitäisi sanoa, miten ja missä? Viestintäsuunnitelmaan kirjataan tämäkin. Miten tieto kulkee asiakkaille tai asiakkailta, ja mitä se tieto on? Luottamussuhdettahan tässäkin rakennellaan.

Yksi juttu vielä. Viestintäsuunnitelma ei toteudu halutusti, jos tuotantoon ei varata riittävästi tekijöitä ja aikaa. Siinäkin me voimme auttaa. Esimerkiksi CORE-tuotteemme vastaa juuri tähän huutoon. Me toteutamme teille kaiken sen sisällön, jota te ette ehdi, halua tai kenties osaa tehdä. Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman.

Kysy lisää Antilta:


p. 050 558 5955
antti.pohja@mbe.fi

Aiheeseen liittyvät blogit

Näkemyksiä | Blogi 13.11.2018

Markkinointi oikotienä onneen

”Tehdään sellainen kiva räiskäytys, joku tosi luova kamppis! Sellainen mikä nostaa meidän tunnettuuden huippuunsa ja muuttaa mielikuvan meistä tuotemyyjästä huippuasiantuntijaksi! Tehdään tuo kamppis ja jatketaan sitten muuten ihan niin kuin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2018

Näkemystehdas MBE rekrytoi ja uudistuu

Reagoimme maailman muutokseen päivittämällä strategiamme ja laajentamalla analytiikkaan sekä viestintään. Viritämme palvelutarjontaamme vastaamaan muuttuvan maailman tarpeisiin. Jatkossa tarjoamme markkinoinnin rinnalla myös viestinnän palveluja. MBE on investoinut myös analytiikkaan ja tiedolla [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.10.2018

Mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla?

Kaikki aina kysyy tätä. Kukaan ei osaa vastata. Tai sitten vastataan: ”Eipä niillä taida mitään eroa olla.” ”Joku puhuu markkinoinnista, joku viestinnästä.” ”Kaikki viestintä on markkinointia ja kaikki markkinointi viestintää.” [...] Lue lisää