Brändi-ilme on oleellinen osa brändistrategiaa. Brändi-ilmeen määrittely on tärkeää, sillä se kuvastaa visuaalisin keinoin brändi-identiteettiäsi.

Visuaalisuudella on tärkeä rooli mielikuvien ja tunnettuuden luomisessa. Ilme voi olla erottautumiskeino ja sen avulla brändin strategia muutetaan näkyväksi. Kuvat ja visuaaliset tunnisteet muistetaan yleensä helpommin kuin sanat ja lauseet. Persoonallinen brändi-ilme voi olla erinomainen kilpailukeino.

Visuaalinen linjakkuus tuo tunnistettavuutta.

Visuaalisen brändi-ilmeen suunnittelun tavoitteena on luoda yhtenäinen brändikokemus kaikissa kanavissa. Tämä tuo tunnistettavuuden lisäksi kustannustehokkuutta, kun visuaalisuudelle on luotu selkeä konsepti, punainen lanka. Ilmettä on helppo soveltaa erilaisissa yhteyksissä, oli sitten kysymyksessä brändin nettisivut, messuosasto tai muut yksittäiset toimenpiteet.

Tavoitteet brändi-ilmeelle

Suunnittelun pohjana käytetään tavoiteltavaa mielikuvaa, joka halutaan brändistä välittyvän. Onko brändipersoonaksi määritelty räväkkä ja moderni tyyppi, joka pursuaa energiaa? Vai hillityn asiallinen, opettavaiseen henkeen kommunikoiva asiantuntija? Brändi-ilme onkin yksi tärkeimmistä ja ensimmäisenä näkyvissä olevista asioista, kun brändin kohtaa. Ensivaikutelmalla on siis merkitystä, tässäkin!

OPAS

Ole kiinnostava asiakkaillesi. Näin rakennat vakuuttavan visuaalisen ilmeen.

Lataa opas

Brändi-ilmeen elementit

Brändi-ilmeeseen kuuluvat logo ja erilaiset visuaaliset elementit: typografia, värimaailma ja kuvamaailma. Joskus oleellisena osana ilmettä voivat olla tapa esittää asioita esimerkiksi symbolien ja infografiikan keinoin. Visuaalisia elementtejä käytetään kullekin medialle luontevalle tavalla, mutta aina siten, että tunnistettavuus säilyy eri kanavissa.

Värit ovat voimakkaita mielikuvien rakentajia. McDonald’s ei ole sattumalta keltainen ja punainen. Ferrari tunnistetaan punaisesta, ja nimenomaan Ferrarin punaisesta. Joskus brändille raivataan tilaa tyhjällä pinnalla kuten valkoisella värillä. Brändi voi olla ilmeeltään myöskin läpikuultava, kerroksellinen. Vahvoilla brändeillä on erilaisia tunniste-elementtejä, joita kehitetään ja muovataan heijastamaan ajan henkeä.

Brändi-ilmeellä henkeä ja ohjeilla kuria tekemiseen

Onko olemassa yritystä, joka haluaisi näyttää vanhanaikaiselta tai harrastajamaiselta? Moni kyllä tahtomattaan näyttää, kun visuaalisia peruselementtäjä ei ole suunniteltu ammattitaidolla tai ei ole tutkittu niiden toimivuutta esimerkiksi digitaalisessa ympäristössä. Huono suunnittelu voi tulla myöhemmin kalliiksi ja päinvastoin, hyvällä suunnittelulla nostetaan brändin arvoa.

Brändi-ilmeestä laaditaan yleensä graafiset ohjeet. Mutta graafisia ohjeita tärkeämpää on laatia henki, look & feel brändille, joka enemmänkin heijastaa brändin persoonaa, luonnetta ja tahtotilaa. Nämä ohjeet malliesimerkkeineen on hyvä kirjata Brändikäsikirjaan, jossa kiteytetään brändin ydin ja esitetään visuaaliset elementit ja yleisimmät esimerkkisovellukset. Näin helpotetaan sidosryhmiä ja eri yhteistyökumppaneita viemään brändiä haluttuun suuntaan ilman turhia kommunikointivaikeuksia. Sitähähän brändi-ilme on – parhaimmillaan tavoitteellista ja tehokasta kommunikointia.

Kysy lisää brändi-ilmeestä

Aiheeseen liittyvät blogit

Näkemyksiä | Blogi 06.09.2022

Typografia brändi-ilmeen kulmakivenä

Typografia on keskeinen elementti kaikessa visuaalisessa suunnittelussa. Hyvin mietitty typografia on brändi-ilmeen kulmakivi, joka parhaassa tapauksessa ilmentää brändin arvoja ja äänensävyä viestinnässä yhtä paljon kuin itse tekstin sisältö. Typografian valinta [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.06.2022

Brändistrategian keskiössä asiakaskokemus

Miksi brändistrategia kannattaa luoda? Mitä hyötyä brändistrategian määrittelystä on? Miten me voidaan vaikuttaa meidän brändiin? Miksi koko yrityksen henkilöstön pitäisi olla kiinnostunut brändiin liittyvistä asioista? Miten meidän arvot ja kulttuuri [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.02.2022

Näin teet erottuvaa sisältöä sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median kanavat ovat olleet avainasemassa jo pitkään markkinoinnissa, mutta erityisesti vallitseva koronapandemia on nostanut sosiaalisen median merkitystä entisestään. Yritysten tulee kuulua ja näkyä monipuolisesti eri kanavissa, jotta haluttu näkyvyys [...] Lue lisää

Aiheeseen liittyvät caset

Strategian päivitys herätti tarpeen visuaalisen ilmeen uudistukselle

Case: Faba

Brändistrategia ja visuaalisen ilmeen uudistus

Case: ICF

Kokonaisvaltaista brändinrakennusta

Case: Suomen Kaasuenergia

Ota yhteyttä