Brändi-ilme on oleellinen osa brändistrategiaa. Brändi-ilmeen määrittely on tärkeää, sillä se kuvastaa visuaalisin keinoin brändi-identiteettiäsi.

Visuaalisuudella on tärkeä rooli mielikuvien ja tunnettuuden luomisessa. Ilme voi olla erottautumiskeino ja sen avulla brändin strategia muutetaan näkyväksi. Kuvat ja visuaaliset tunnisteet muistetaan yleensä helpommin kuin sanat ja lauseet. Persoonallinen brändi-ilme voi olla erinomainen kilpailukeino.

Visuaalinen linjakkuus tuo tunnistettavuutta.

Visuaalisen brändi-ilmeen suunnittelun tavoitteena on luoda yhtenäinen brändikokemus kaikissa kanavissa. Tämä tuo tunnistettavuuden lisäksi kustannustehokkuutta, kun visuaalisuudelle on luotu selkeä konsepti, punainen lanka. Ilmettä on helppo soveltaa erilaisissa yhteyksissä, oli sitten kysymyksessä brändin nettisivut, messuosasto tai muut yksittäiset toimenpiteet.

Tavoitteet brändi-ilmeelle

Suunnittelun pohjana käytetään tavoiteltavaa mielikuvaa, joka halutaan brändistä välittyvän. Onko brändipersoonaksi määritelty räväkkä ja moderni tyyppi, joka pursuaa energiaa? Vai hillityn asiallinen, opettavaiseen henkeen kommunikoiva asiantuntija? Brändi-ilme onkin yksi tärkeimmistä ja ensimmäisenä näkyvissä olevista asioista, kun brändin kohtaa. Ensivaikutelmalla on siis merkitystä, tässäkin!

Testaa yrityksesi brändipersoona ja saat vinkit sen hyödyntämiseen

Testaa persoonanne

Brändi-ilmeen elementit

Brändi-ilmeeseen kuuluvat logo ja erilaiset visuaaliset elementit: typografia, värimaailma ja kuvamaailma. Joskus oleellisena osana ilmettä voivat olla tapa esittää asioita esimerkiksi symbolien ja infografiikan keinoin. Visuaalisia elementtejä käytetään kullekin medialle luontevalle tavalla, mutta aina siten, että tunnistettavuus säilyy eri kanavissa.

Värit ovat voimakkaita mielikuvien rakentajia. McDonald’s ei ole sattumalta keltainen ja punainen. Ferrari tunnistetaan punaisesta, ja nimenomaan Ferrarin punaisesta. Joskus brändille raivataan tilaa tyhjällä pinnalla kuten valkoisella värillä. Brändi voi olla ilmeeltään myöskin läpikuultava, kerroksellinen. Vahvoilla brändeillä on erilaisia tunniste-elementtejä, joita kehitetään ja muovataan heijastamaan ajan henkeä.

Brändi-ilmeellä henkeä ja ohjeilla kuria tekemiseen

Onko olemassa yritystä, joka haluaisi näyttää vanhanaikaiselta tai harrastajamaiselta? Moni kyllä tahtomattaan näyttää, kun visuaalisia peruselementtäjä ei ole suunniteltu ammattitaidolla tai ei ole tutkittu niiden toimivuutta esimerkiksi digitaalisessa ympäristössä. Huono suunnittelu voi tulla myöhemmin kalliiksi ja päinvastoin, hyvällä suunnittelulla nostetaan brändin arvoa.

Brändi-ilmeestä laaditaan yleensä graafiset ohjeet. Mutta graafisia ohjeita tärkeämpää on laatia henki, look & feel brändille, joka enemmänkin heijastaa brändin persoonaa, luonnetta ja tahtotilaa. Nämä ohjeet malliesimerkkeineen on hyvä kirjata Brändikäsikirjaan, jossa kiteytetään brändin ydin ja esitetään visuaaliset elementit ja yleisimmät esimerkkisovellukset. Näin helpotetaan sidosryhmiä ja eri yhteistyökumppaneita viemään brändiä haluttuun suuntaan ilman turhia kommunikointivaikeuksia. Sitähähän brändi-ilme on – parhaimmillaan tavoitteellista ja tehokasta kommunikointia.

Kysy lisää brändi-ilmeestä

Aiheeseen liittyvät blogit

Näkemyksiä | Blogi 10.11.2021

Vahva brändi tarjoaa yrityksellesi kilpailuetua

Kun kilpailu toimialalla on tiukkaa, kannattaa huolehtia, että yrityksesi markkinoinnissa koko potentiaali on valjastettu käyttöön. Brändityö ja brändistrategia ovat tärkeitä palikoita määrätietoiseen menestykseen pyrkivän yrityksen markkinoinnissa. Brändin tuleekin kulkea samaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.10.2020

Miten sinisestä tuli suosittu väri?

Muinaisten egyptiläisten uskotaan ensimmäisenä keksineen, kuinka sinistä väriä voidaan keinotekoisesti valmistaa. Sininen ja kulta olivat egyptiläisille jumalallisia värejä. He antoivat  ensimmäisenä muinaisista kulttuureista siniselle värille oman sanan. Esimerkiksi Antiikin Kreikan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.09.2020

Monipuolista sisältöä tekoälyn rinnalle

Tulevaisuus ei näytä klassisesti ilmaistuna kovinkaan ruusuiselta. En nyt tarkoita maailmaa kokonaisuutena, yhteiskuntaa jossa elämme tai yritystä jossa työskentelen. Tarkoitan sisällöntuottajien temmellyskenttää, jossa sana on miekkaa mahtavampi. Varjoja tähän paratiisiin [...] Lue lisää

Aiheeseen liittyvät caset

Luottamuksen rakentamista suunnitelmallisella markkinoinnilla

Case: Sewatek

Inspiraatiota öljyhampusta

Case: FoodFarm

Strategisesta sparrauksesta konkreettisiin toteutuksiin

Case: Flash Forward

Ota yhteyttä