Ulkoinen sidosryhmäviestintä

Onko teillä uusi tuote tai palvelu? Suunnitteletteko investointeja tai yrityskauppoja? Onko teille tullut uusia osaajia taloon? Harkitsetteko uusia toimitiloja ja tonttikauppoja? Haetteko toiminnallenne uusia sertifikaatteja? Mitä muuta mielenkiintoista on tehty tai luvassa lähitulevaisuudessa, mistä jonkun muun on hyvä olla tietoinen, jotta kaikki menee suunnitellusti?

Se, mikä on yrityksenne sisällä arkipäivää ja itsestään selvää, ei ole välttämättä sitä ulkoisille sidosryhmillenne. Näitä yrityksenne arkeen vaikuttavia tahoja riittää, ehkä vielä enemmän kuin moni äkkiseltään uskoisikaan.

Esimerkiksi:
• Asiakkaat + potentiaaliset sellaiset
• Alihankkijat
• Kilpailijat) Enemmänkin voisi.
• Yhteistyökumppanit
• Julkinen sektori
• Omistajat ja sijoittajat

Ympärillänne on valtavasti ryhmiä, joita teidän on tärkeä pitää tietoisina säännöllisesti, palvella viestinnällänne. Viestinnän soljuva kaksisuuntainen virta sidosryhmienne välillä poistaa turhan ajankäytön ja kitkan ydinliiketoimintanne tekemisen tieltä. Eli taas kerran tehdään parempaa tulosta taklaamalla turhat ”ohot” pois.

Jos ette osaa tai ehdi tehdä tätä kaikkea, me voimme tehdä sen puolestanne. Sillä sisällöntuotanto on meidän ydinosaamistamme, yksi leipälajeistamme. Tuotamme sisältöjä suomeksi, englanniksi ja saksaksi. Eikä saa tietenkään unohtaa visuaalista viestintää.

Rekrytointiviestintä

Parhaat haluavat työskennellä parhaiden kanssa, minkä lisäksi yrityksesi tarvitsee huippuosaajia. Rekrytointiviestinnän tavoite on ensinnäkin saada potentiaaliset työnhakijat kiinnostumaan positiosta ja yrityksestänne työnantajana ja toiseksi sen lopputuloksena kiinnittää huipputyyppi, kenestä tulee teidän tyytyväinen työntekijänne. Miten nämä tyypit saadaan kiinnostumaan teistä työpaikkana?

Ennen työpaikkailmoituksen rustaamista, mieti miltä yrityksenne näyttää ja kuulostaa hakijan silmin, kun hän käy verkkosivuillanne ja somekanavissanne. Tuleeko hänellä sellainen fiilis, että jes, tuonne minäkin haluan töihin vai jääkö vähän hajuton ja mauton kuva, tai pahimmillaan, ettei ainakaan tuonne?

Rekrytointiviestintä ei kuitenkaan lopu työpaikkailmoituksen laatimiseen. Siitähän se vasta alkaa! Kuinka kommunikoit hakijoiden kanssa? Minkälaisella äänensävyllä viestit? Pidätkö hakijat ajan tasalla tulevista vaiheista ja aikatauluista?

Monella työnhakuprosessi on ensimmäinen kosketus yritykseen, mikä luo myös vahvan vaikutelman kyseisestä yrityksestä. Ja usein myös monen muun, puskaradio nimittäin laulaa ja viidakkorumpu soi, varsinkin jos kanssakäymisestä jäi huono maku suuhun. Muista, että on mahdollista jättää hyvä ja vahva kuva yrityksestä, vaikka hakija ei tulisikaan valituksi.

Yritysviestinnän taskukirjan kansikuva

Yritysviestinnän taskukirja
Ota oppaan avulla 7 + 1 viestinnän osa-aluetta haltuun

Näkemyksiä ulkoisen viestinnän suunnitteluun

Suunnittelemme teille sidosryhmäviestintää, joka ei mene ohi, yli tai ali. Yhdistämme asiantuntemuksemme ja kokemuksemme tuhtiin taustatyöhön asiakkaamme liiketoiminnasta ja tavoitteista. Siitä muodostuu Näkemys.

Avaamme siis suunne – mutta myös korvanne. Kaksisuuntainen ja soljuva sidosryhmäviestintä on yksi menestyksen avain.

Kysy lisää Antilta:


p. 050 558 5955
antti.pohja@mbe.fi

Kysy lisää ulkoisesta viestinnästä

Aiheeseen liittyvät blogit

Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita? Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.04.2020

Onko teidän firmanne viestintäkunnossa?

Aikaisemmassa työssäni jalkapalloilijana ehdin 15 vuodessa nähdä ja kuulla kaikenlaista tarinaa ja tutustua erilaisiin ihmisiin, kulttuureihin ja aikakausiin ympäri maailmaa. Olen aina pitänyt tätä globaalisti suosituinta urheilulajia, jalkapalloa, maailman peilinä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.03.2020

Vinkit ensiluokkaiseen tarjouspyyntöön

Asiantuntijatyön kilpailutus on toisinaan haastavaa, koska ei olla ostamassa vain X kappaletta tuotetta Y. Tarjouspyyntövaiheeseen kannattaakin paneutua, etenkin jos haussa on pidempiaikainen yhteistyökumppani markkinoinnin ja viestinnän toteutukseen. (Julkiset hankinnat ovat [...] Lue lisää

Aiheeseen liittyvät caset

Moderni, selkeä, looginen ja raikas uudistus

Case: Lahden vanhusten asuntosäätiö sr

Ota yhteyttä Kysy chatissa