Viestintä on yrityksesi uusiutuvaa energiaa. Se on suunniteltua vuorovaikutusta, jossa tieto ja informaatio virtaavat kahteen suuntaan. Ilman viestintää teitä ei ole. Erinomaisesti johdetulla viestinnällä tehdään parempaa tulosta. Siksi viestintään panostaminen on erittäin kannattava investointi.

Yrityksesi on sidoksissa lukuisiin erilaisiin yhteyksiin. Viestinnän suhteen jokaiseen suuntaan pitäisi kumartaa pyllistämättä kenellekään. Myös viestimisen säännöllisyys olisi tärkeää. Kukaan ei saa kokea olevansa unohdettu. Kuunnellakin pitäisi, sillä kaikki mahdolliset aivot, kokemus ja näkökulmat kannattaa hyödyntää. Sopivasti, riittävästi, mahdollisimman paljon, mahdollisimman ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Jokaiselle ja jokaiselta tarpeen mukaan.

Yritysviestintä on taitolaji, jonka osaajat juhlivat makeita voittoja liiketoiminnan pelikentillä: tyytyväisemmät ja ostavaisemmat asiakkaat, yrityskulttuurianne rakastava ja arvojenne mukaan työtä tekevä henkilöstö, teistä kiinnostunut media ja potentiaaliset uudet työntekijät. Tätä kaikkea on menestyvän yrityksen arki.

Viestinnän osa-alueet

Viestintä on kokonaisuus, jonka olemme jakaneet karkeasti osiin. Tämä siksi, että sinulle olisi helpompi hahmottaa, mitkä osa-alueet teillä ovat kunnossa ja mitkä vaatisivat hieman sparrausta ja suunnittelua, toteutusta unohtamatta. Me autamme mielellämme.

Viestintäsuunnitelma

Miksi yrityksenne on olemassa? Millä ehdoilla te toimitte ja millaista arvomaailmaa yrityksenne edustaa? Osaavatko kaikki talossanne vastata näihin kysymyksiin? Entä asiakkaanne ja muut sidosryhmät? Tunteeko suuri yleisö teidät sellaisena kuin haluaisitte? Millaiset suhteet yrityksellänne on mediaan päin? Mikä on maineenne? Hyvin toteutettu viestintäsuunnitelma tekee tästä kaikesta mahdollista.

Lue lisää viestintäsuunnitelmasta

Sisäinen viestintä

Henkilöstö on yrityksen tärkein resurssi. Käsi pystyyn, joiden firmassa sisäinen viestintä on timanttia? Hyvä jos on, sillä siihen kannattaa panostaakin. Kun tieto kulkee talon sisällä, se näkyy yrityksen tuloksessa. Yritys on kuin mikä tahansa yhteisö, jossa vuorovaikutus on kaiken keskiössä. Eikä viestintä ole vain viestintäosasto, vaan siihen osallistuvat kaikki.

Lue lisää sisäisestä viestinnästä

Ulkoinen viestintä

Onko teillä uusi tuote tai palvelu? Suunnitteletteko investointeja tai yrityskauppoja? Onko teille tullut uusia osaajia taloon? Harkitsetteko uusia toimitiloja ja tonttikauppoja? Haetteko toiminnallenne uusia sertifikaatteja? Mitä muuta mielenkiintoista on tehty tai luvassa lähitulevaisuudessa, mistä jonkun muun on hyvä olla tietoinen, jotta kaikki menee suunnitellusti? Se, mikä on yrityksenne sisällä arkipäivää ja itsestään selvää, ei ole välttämättä sitä ulkoisille sidosryhmillenne. Näitä yrityksenne arkeen vaikuttavia tahoja riittää, ehkä vielä enemmän kuin moni äkkiseltään uskoisikaan.

Lue lisää ulkoisesta viestinnästä

Mediaviestintä

Mediatila viestinnän keinoin pitää ansaita, sitä ei saa vahingossa tai rahalla. Siksi sitä myös arvostetaan. Mediaviestintä on parhaimmillaan erittäin tehokas viestinnän keino, joka näkyy yrityksenne tuloksessa positiivisesti. Paikallinen, valtakunnallinen tai jopa kansainvälinen näkyvyys mediassa on parasta mahdollista näkyvyyttä. Mikä olisi parempi mainos kuin puolueettoman toimittajan tekemä juttu oman uutisenne pohjalta?

Lue lisää mediaviestinnästä

Kriisiviestintä

Kriisiviestinnän vahvin ominaispiirre on, että sen tarve tulee lähes aina odottamatta, nopeasti ja yllättäen. Kriisejä on monen tasoisia. Eikä kriisiviestintä ole ainoastaan niitä maailmanlopun tasoisia tilanteita varten, vaan ihan pienikin särö vaatii hoitoa. Toimiva kriisiviestintään varautuminen kattaakin sammutustyöt pienistä suuriin.

Lue lisää kriisiviestinnästä

Aiheeseen liittyvät blogit

Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita? Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.06.2020

Tiimihengen anatomia

Tehostamistoimenpiteillä on toisinaan kehno klangi. Yritykset leikkaavat, supistavat ja maksimoivat henkilöstönsä hengiltä tai ainakin henkihieveriin. On tehostamiselle usein aivan täydet perusteensakin. Digitalisaation myötä monet asiat voidaan tehdä toisin kuin ennen. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.06.2020

Älä eksy lyhenteiden viidakkoon!

Epsit, jiipegit, peedeeäffät ja cmykit. Saitko suunnittelijalta paketin logoja, mutta et tiedä mitä eri tiedostoilla tehdään? Meneekö sinulla tiedostomuotojen lyhenteet ja termit sekaisin? Kaikkea ei tarvitsekaan tietää, vaikka olisit yrityksesi [...] Lue lisää