Blogit 16.4.2025Jali Tuomi

Näin vältät yleisimmät virheet Google-mainonnassa

Google-mainonta on tehokas tapa houkutella potentiaalisia asiakkaita vierailemaan verkkosivuillasi, ja sen aloittaminen on myös melko yksinkertaista. Jos et ole perehtynyt Google mainontaan, on kuitenkin helppo tehdä virheitä, jotka voivat vaikuttaa kampanjoidesi tuloksiin ja syödä budjettisi hyvinkin nopeasti. Tässä blogissa käsittelemme muutamia yleis virheitä, jotka Google-mainonnassa esiintyvät, jotta sinä voit välttää ne ja saada mainonnasta enemmän irti. 

1. Hyödynnä avainsanoissa eri vastaavuustyyppejä

Hakumainonta on Google mainonnan suosituin muoto. Hakumainonnassa Google yhdistää mainokset sopiviin hakuihin avainsanojen perusteella. Samaa avainsanaa voi kuitenkin käyttää erilaisilla vastaavuustyypeillä. Vastaavuustyyppi vaikuttaa siihen, missä kaikissa hauissa mainoksesi voi näkyä. Google-mainonnassa avainsanoilla on kolme erilaista vastaavuutta. Ne erotetaan toisistaan käyttämällä tiettyjä erikoismerkkejä avainsanojen yhteydessä.

Laaja vastaavuus

Laaja vastaavuus on käytössä silloin, kuin avainsanaan ei lisätä mitään erikoismerkkejä. Laaja vastaavuus on laajin vastaavuustyyppi ja tarkoittaa sitä, että mainoksesi voi näkyä hauissa, jotka ovat samassa aihepiirissä avainsanasi kanssa. Luonnollisesti monet käyttävät laajaa vastaavuutta kaikissa avainsanoissa automaattisesti, koska se on vakio eikä sen käyttäminen vaadi erikoismerkkejä avainsanassa.

Lausekevastaavuus

Lausekevastaavuus on toisiksi laajin vastaavuustyyppi. Saat muutettua avainsanan laajalle vastaavuudelle lisäämällä sen ympärille “heittomerkit”. Lausekevastaavuudella avainsanasi voi näkyä hauille, jotka sisältävät sanan tai sanoja, joiden merkitys on lähes sama, kuin avainsanallasi, vaikkei avainsanasi sisältyisi hakuun kirjaimellisesti.

Tarkka vastaavuus

Tarkka vastaavuus on nimensä mukaisesti kaikkein tarkin vastaavuustyyppi. Tarkkaa vastaavuutta käytetään lisäämällä avainsanan ympärille [hakasulkeet]. Tarkalla vastaavuudella mainoksesi näkyy vain hauissa, jotka sisältävät ainoastaan sanan tai sanoja, joiden merkitys on sama kuin avainsanallasi.

Negatiivinen avainsana

Lisäksi on olemassa neljäs, hieman muista poikkeava avainsanatyyppi. Negatiivinen avainsana ei vaikutakaan hakujen tarkkuuteen, vaan poissulkee ei-toivottuja hakuja. Mainoksesi ei siis voi näkyä hauissa, jotka sisältävät negatiivisen avainsanan. Negatiivisen hakusanan voi lisätä laittamalla avainsanan alkuun -miinusmerkin tai menemällä mainosryhmän negatiivisten avainsanojen luetteloon ja lisäämällä avainsanat suoraan. Negatiivisten avainsanojen luettelon kautta lisätyissä avainsanoissa ei tarvitse erikseen käyttää miinusmerkkiä.

Minkälaista avainsanaa pitäisi käyttää?

Kaikille vastaavuustyypeille on käyttötarkoituksensa ja laaja vastaavuus on monissa tilanteissa oikein toimiva. On kuitenkin tärkeää tiedostaa, että käyttämällä laajaa vastaavuutta mainoksesi voi helposti päätyä näkymään hauissa, jotka eivät todellisuudessa liity juurikaan yrityksesi toimintaan tai mainokseesi. Voit seurata hakutermiraporttia, joka kertoo millä hauilla mainoksesi ovat näkyneet ja mihin avainsanoihin ne on yhdistetty. Näin saat tietoa siitä, keräävätkö laajan vastaavuuden avainsanasi mahdollisesti epärelevanttia liikennettä. Jos raportista löytyy hakuja, joilla et halua näkyä, voit kokeilla käyttää avainsanoissasi tarkempaa vastaavuutta tai lisätä ei-toivotut haut negatiivisiksi avainsanoiksi.

Löydät hakutermiraportin ”Insights and reports” valikosta.

2. Ole tarkkana Googlen suositusten kanssa

Google antaa kampanjaa tehdessä ja sen pyöriessä useita suosituksia, miten sinun kannattaisi toimia. Perusteena on usein ”paremmat tulokset” tai ”muut mainostajat tekevät näin”. Osa Googlen suosituksista on varsin hyviä, mutta valitettavasti monien suositusten taustalla on tarkoitus maksimoida käytetty budjetti, eikä niinkään huoli kampanjoidesi suoriutumisesta. Tässä muutama esimerkki yleisistä Googlen suosituksista, joita kaikkia yhdistää se, että todennäköisesti tulet niiden myötä käyttämään enemmän rahaa mainontaan.

Laajan vastaavuuden avainsanojen käyttäminen

Laaja vastaavuus löytää enemmän hakuja, joihin yhdistää mainoksiasi ja siten mainoksillasi ei jää niin helposti budjettia käyttämättä. Käsittelimmekin jo aiemmin, miksi laaja vastaavuus ei välttämättä aina ole paras vaihtoehto.

Hakukumppani- ja display-verkostojen hyödyntäminen

Hakukumppani- ja display-verkostot laajentavat mainostesi potentiaalista näkyvyyttä uusiin kanaviin. Näiden kanavien kautta tuleva liikenne on kuitenkin yleensä heikkolaatuista, ja ne harvoin tuottavat hyviä tuloksia. On siis lähtökohtaisesti suositeltavaa jättää nämä pois kamapanjoistasi.

 

Budjetin nostaminen

Budjetin nostaminen voi olla välillä ihan paikallaan, mutta sitä ei kannata tehdä vain Googlen suosituksen perusteella, vaan omien tavoitteiden ja havaintojen mukaan. Google mainonta toimii huutokauppana, jossa mainospaikkojen hinnat vaihtelevat kilpailun mukaan. Budjettia nostamalla voit siis helposti päätyä kilpailemaan kalliimmista mainospaikoista kuin aikaisemmin, joka voi johtaa keskimääräisen klikkaushintasi nousuun. On tietysti myös mahdollista, että juuri se kalliimpi mainospaikka, jota et olisi aiemmin saanut, tuokin sinulle ison kaupan tai loistavan liidin – käytä siis omaa harkintaasi ja seuraa tulosten kehitystä erityisen tarkasti budjetin muutosten jälkeen.

3. Panosta laadukkaisiin laskeutumissivuihin

Laskeutumissivuilla on valtava merkitys mainonnan tehokkuudelle. Paraskaan mainos ei lopulta johda mihinkään, jos laskeutumissivu ei vastaa käyttäjän tarpeisiin. Varmista siis, että laskeutumissivuillasi on mainokseen sopivaa sisältöä. Vältä liian yleispäteviä sivuja, kuten etusivua ja huolehdi, että laskeutumissivu ohjaa selkeästi yhteydenottoon, ostokseen, lataukseen tai mihin tahansa toimintoon, jota mainonnallasi tavoittelet. Pääasia, että teet siitä kävijälle mahdollisimman helppoa – et halua kävijän matkan tyssäävän umpikujaan.

4. Muista seuranta

Monet mainostajat tekevät mainontaa ilman kunnollista seurantaa. Tämä voi toimia, mikäli tavoitteenasi on vain ja ainoastaan tuoda liikennettä verkkosivuillesi – klikkausten määrän saat tietää Google Adsin raportista. On kuitenkin melko harvinaista, että mainonnalla ei tavoitella mitään muuta, kuten vaikkapa liidejä tai suoraa myyntiä. Ota siis käyttöön seuranta, niin näet, mitkä mainoksistasi toimivat, onko mainonta kannattavaa mitkä mainoksistasi kaipaavat kehittämistä. Pidä kuitenkin huoli, että seuraat oikeita asioita ja valitse tarvittaessa kampanjoille kampanjakohtaiset konversiotapahtumat. Konversiotapahtumia voivat olla esimerkiksi yhteydenotot, materiaalien lataukset, ilmoittautumiset tapahtumiin ja tietysti ostokset.

5. Tilin käyttöoikeudet

Poistutaan hetkeksi mainonnan teknisestä maailmasta ja nostetaan esiin vielä yksi helposti itsestään selvältä tuntuva asia, joka kuitenkin monesti unohtuu kaiken muun tekemisen keskellä. Varmista aina, että pääsy mainostilillesi ei ole vain yhden tilin varassa. Et halua joutua tilanteeseen, jossa syystä tai toisesta menetät pääsyn Google tilillesi ja mainoksesi sen kun jatkavat pyörimistään ilman, että kukaan voi tehdä niihin muutoksia tai kytkeä niitä pois päältä. Ja vaikka mainoksesi olisi asetettu päättymään tiettynä päivänä, on myös ikävää menettää valmiita kampanjarakenteita ja arvokasta dataa.

Google-mainonnassa onnistuminen edellyttää jatkuvaa tarkkaavaisuutta

Google mainonnan tehokas toteuttaminen vaatii perehtymistä, aikaa ja ennen kaikkea säännöllisyyttä. Kampanjasi eivät menesty parhaalla mahdollisella tavalla, jos vain luot ne ja jätät ne oman onnensa nojaan. Parhaat tulokset saavutetaan pitkäjänteisellä seurannalla ja optimoinnilla. Mikäli tuntuu, että oma aika ei riitä, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen! Virallisena Google Partnerina autamme asiakkaitamme luomaan tehokkaita kampanjoita, joilla varmistamme, että tuloksia tulee mahdollisimman kustannustehokkaasti.