Blogit 9.3.2021Senni Kunnas

Markkinoinnin ulkoistaminen vs. in-house

Markkinointi-ihmisten työnkuva on usein hyvin monipuolinen ja siihen kuuluu kaikenlaista. Markkinointi on ala, joka elää ja kehittyy jatkuvasti, minkä myötä omaksumista riittää. Markkinoinnin parissa työskentelevät ovat usein myös luovia ihmisiä, jotka tarttuvat mielellään uusiin asioihin. Minkälaiset vaatimukset työnkuvan osalta ovat liikaa? Minkä verran tulisi tehdä ja osata in-house, ja milloin markkinointia olisi järkevää ulkoistaa?

Tämä on myös aihe, joka on puhuttanut markkinointiosaajien parissa jo pitkään. Vaatimukset ovat usein kovat ja toiveita osaamisen osalta on paljon. Tämä voisi olla tavanomainen markkinointialan työpaikkailmoitus:

Haetaan Markkinointikoordinaattoria

Työtehtäviin kuuluu

  • Markkinointimateriaalien suunnittelu ja toteuttaminen (Photoshop, InDesign)
  • Kampanjoiden suunnitteleminen
  • Sisällöntuotanto somekanaviin, uutiskirjeiden lähettäminen, tiedotteet
  • Verkkosivujen ylläpito (WordPress)
  • Digimainonta ja hakukoneoptimointi (Business Manager, Google-työkalut)
  • Markkinoinnin tuloksien seuraaminen, analysointi ja raportointi
  • Tapahtumien suunnitteleminen ja järjestäminen
  • Kuvaaminen ja videotuotanto (Premiere Pro)
  • Budjetointi ja vuosikellon suunnitteleminen
  • Avustaminen asiakaspalvelussa ja toimistotehtävissä

Jos tällaisia moniosaajia löytyy, niin aivan mahtavaa! Mutta on myös mahdollista, että kyse on vain taruolennosta. Tällaisessa tilanteessa ei myöskään oikein kukaan voita: työntekijä ottaa valtavan kuorman harteilleen (on sitten kaikkivoipa tai ei) ja työnantajalla on vielä valtavammat odotukset hänen työnjälkeään kohtaan. Tällaisessa tilanteessa kannattaakin miettiä, mikä on järkevin tapa toimia: palkata markkinointiosaaja, ulkoistaa toimenpiteet vai tehdä molemmat? Erityisesti, jos halutaan saada mahdollisimman paljon osaamista kerralla, mikä yleensä on yllä olevien ilmoituksien taustalla.

Markkinoinnin ulkoistaminen

Iloiset uutiset yrityksille: kaikki tarpeellinen markkinointiin on mahdollista saada, eikä kaikkea todellakaan tarvitse osata tehdä itse. Mainostoimistoja on moneen lähtöön, tärkeintä on vain löytää sopiva kumppani. Markkinoinnin ulkoistaminen kokonaisuudessaan on mahdollista, kuten myös teidän talonne sisällä olevan osaamisen täydentäminen. Miksi opetella jotain, jos joku osaa sen jo loistavasti ja on käytettävissä? Jos mietin meidän asiakkaitamme, on toteutuksia laidasta laitaan. Jotkut heistä ovat ulkoistaneet markkinointinsa meille kokonaisuudessaan. Joissain tapauksissa me teemme strategiatyön ja asiakas vastaa itse päivittäisestä tekemisestä. Vaihtoehtoisesti yhteistyö on voinut alkaa pelkkänä projektityönä, mikä on johtanut siihen, että vastaamme nykyään heidän sisällöntuotannostaan.

Yhteistyö toimiston ja asiakkaan välillä

Yhteistyön hyödyn maksimoimiseksi on tärkeää, että talon sisältä löytyy joku markkinointihenkinen henkilö. Se voi olla vaikka markkinointikoordinaattori, myyntipäällikkö tai toimitusjohtaja, joka pystyy tarjoamaan tarvittavaa tietoa ja koordinoimaan tekemistä tarpeen mukaan. Mutta hänen ei tarvitse osata tehdä markkinointistrategiaa, arvioida markkinoinnin tuloksellisuutta tai kirjoittaa referenssitekstejä. Hän voi tehdä asioita, jotka osaa parhaiten ja missä hänen ajastaan saadaan paras hyöty irti. Kyse on täydellisen tasapainon löytämisestä ja olemassa olevan osaamisen hyödyntämisestä sekä yhdistämisestä. Ulkoistaminen vapauttaa myös valtavan määrän resursseja.

Ja tällaisessa roolissa olen ollut itsekin pöydän toisella puolella. Mainostoimisto täydensi omaa osaamistani juuri niiden osa-alueiden osalta, mihin minulla ei ollut aikaa tai osaamista. Toki halua olisi saattanut olla opetella, mutta lopputulos olisi tavoitteen kannalta ollut kuitenkin välttävä (jos asian opetteluun olisi ollut edes aikaa). Kaikkea ei todellakaan tarvitse tehdä itse. Tsemppiä arkeen!

Markkinointitoimenpiteiden ulkoistamisen plussat ja miinukset

+ Asiantuntijat käytössä
+ Osaamista strategiatyöstä graafiseen suunnitteluun
+ Ammattitaitoinen työnjälki
+ Modernit työkalut ja toimenpide-ehdotukset
+ Resurssien maksimointi
+ Oman ajan fokusointi muuhun

-Maksaa rahaa
-Vaatii perehdyttämistä alaan ja yritykseen