Näkemyksiä | Blogi 09.03.2021

Markkinoinnin ulkoistaminen vs. in-house

Markkinointi-ihmisten työnkuva on usein hyvin monipuolinen ja siihen kuuluu kaikenlaista. Markkinointi on ala, joka elää ja kehittyy jatkuvasti, minkä myötä omaksumista riittää. Markkinoinnin parissa työskentelevät ovat usein myös luovia ihmisiä, jotka tarttuvat mielellään uusiin asioihin. Minkälaiset vaatimukset työnkuvan osalta ovat liikaa? Minkä verran tulisi tehdä ja osata in-house, ja milloin markkinointia olisi järkevää ulkoistaa?

Tämä on myös aihe, joka on puhuttanut markkinointiosaajien parissa jo pitkään. Vaatimukset ovat usein kovat ja toiveita osaamisen osalta on paljon. Tämä voisi olla tavanomainen markkinointialan työpaikkailmoitus:

Haetaan Markkinointikoordinaattoria

Työtehtäviin kuuluu

  • Markkinointimateriaalien suunnittelu ja toteuttaminen (Photoshop, InDesign)
  • Kampanjoiden suunnitteleminen
  • Sisällöntuotanto somekanaviin, uutiskirjeiden lähettäminen, tiedotteet
  • Verkkosivujen ylläpito (WordPress)
  • Digimainonta ja hakukoneoptimointi (Business Manager, Google-työkalut)
  • Markkinoinnin tuloksien seuraaminen, analysointi ja raportointi
  • Tapahtumien suunnitteleminen ja järjestäminen
  • Kuvaaminen ja videotuotanto (Premiere Pro)
  • Budjetointi ja vuosikellon suunnitteleminen
  • Avustaminen asiakaspalvelussa ja toimistotehtävissä

Jos tällaisia moniosaajia löytyy, niin aivan mahtavaa! Mutta on myös mahdollista, että kyse on vain taruolennosta. Tällaisessa tilanteessa ei myöskään oikein kukaan voita: työntekijä ottaa valtavan kuorman harteilleen (on sitten kaikkivoipa tai ei) ja työnantajalla on vielä valtavammat odotukset hänen työnjälkeään kohtaan. Tällaisessa tilanteessa kannattaakin miettiä, mikä on järkevin tapa toimia: palkata markkinointiosaaja, ulkoistaa toimenpiteet vai tehdä molemmat? Erityisesti, jos halutaan saada mahdollisimman paljon osaamista kerralla, mikä yleensä on yllä olevien ilmoituksien taustalla.

Markkinoinnin ulkoistaminen

Iloiset uutiset yrityksille: kaikki tarpeellinen markkinointiin on mahdollista saada, eikä kaikkea todellakaan tarvitse osata tehdä itse. Mainostoimistoja on moneen lähtöön, tärkeintä on vain löytää sopiva kumppani. Markkinoinnin ulkoistaminen kokonaisuudessaan on mahdollista, kuten myös teidän talonne sisällä olevan osaamisen täydentäminen. Miksi opetella jotain, jos joku osaa sen jo loistavasti ja on käytettävissä? Jos mietin meidän asiakkaitamme, on toteutuksia laidasta laitaan. Jotkut heistä ovat ulkoistaneet markkinointinsa meille kokonaisuudessaan. Joissain tapauksissa me teemme strategiatyön ja asiakas vastaa itse päivittäisestä tekemisestä. Vaihtoehtoisesti yhteistyö on voinut alkaa pelkkänä projektityönä, mikä on johtanut siihen, että vastaamme nykyään heidän sisällöntuotannostaan.

Yhteistyö toimiston ja asiakkaan välillä

Yhteistyön hyödyn maksimoimiseksi on tärkeää, että talon sisältä löytyy joku markkinointihenkinen henkilö. Se voi olla vaikka markkinointikoordinaattori, myyntipäällikkö tai toimitusjohtaja, joka pystyy tarjoamaan tarvittavaa tietoa ja koordinoimaan tekemistä tarpeen mukaan. Mutta hänen ei tarvitse osata tehdä markkinointistrategiaa, arvioida markkinoinnin tuloksellisuutta tai kirjoittaa referenssitekstejä. Hän voi tehdä asioita, jotka osaa parhaiten ja missä hänen ajastaan saadaan paras hyöty irti. Kyse on täydellisen tasapainon löytämisestä ja olemassa olevan osaamisen hyödyntämisestä sekä yhdistämisestä. Ulkoistaminen vapauttaa myös valtavan määrän resursseja.

Ja tällaisessa roolissa olen ollut itsekin pöydän toisella puolella. Mainostoimisto täydensi omaa osaamistani juuri niiden osa-alueiden osalta, mihin minulla ei ollut aikaa tai osaamista. Toki halua olisi saattanut olla opetella, mutta lopputulos olisi tavoitteen kannalta ollut kuitenkin välttävä (jos asian opetteluun olisi ollut edes aikaa). Kaikkea ei todellakaan tarvitse tehdä itse. Jos on kyse rahasta eikä markkinointitoimenpiteet mahdu budjettiin, suosittelen lukemaan tämän. Tsemppiä arkeen!

 

Markkinointitoimenpiteiden ulkoistamisen plussat ja miinukset

+ Asiantuntijat käytössä
+ Osaamista strategiatyöstä graafiseen suunnitteluun
+ Ammattitaitoinen työnjälki
+Modernit työkalut ja toimenpide-ehdotukset
+ Resurssien maksimointi
+ Oman ajan fokusointi muuhun

-Maksaa rahaa
-Vaatii perehdyttämistä alaan ja yritykseen

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 03.08.2021

Kohti tuloksellisempaa markkinointia

Tuloksellinen markkinointi tarvitsee pohjan, josta kaikki tekeminen ponnistaa. Pohjan tulee antaa vastauksia haastaviinkin tilanteisiin ja ohjata oikeaan suuntaan. Haluathan edetä mahdollisimman suoraviivaisesti kohti tavoitteitasi? Perusta kuntoon Ennen kuin hypätään kohti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.06.2021

4 vinkkiä sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen

Sähköposti, tuo digimarkkinoinnin väärinymmärretty ruma ankanpoikanen. Sähköpostimarkkinointi kantaa edelleen painolastina menneiden vuosien aikana muodostunutta mielikuvaa siitä, että sähköpostimarkkinointi on vain massamedia, joka täyttää postilaatikot kohdentamattomalla spämmiviestinnällä. Kuitenkin oikein käytettynä sähköposti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.05.2021

Muutos mahdollistajana

Kun halutaan kehittyä, on hyvä selvittää lähtötilanne tarkastelemalla yrityksen toimintaa eri osa-alueilla, esimerkiksi haasteiden ja mahdollisuuksien kautta. Tärkein kysymys onkin, että johdetaanko toimintaa kohti määriteltyä strategiaa, vai onko suunnan päivittäminen [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 25.05.2021

Miksi yrityksen kannattaa olla somessa?

Sosiaalisella medialla on noin sata ja yksi määritelmää, mutta mielestäni kaikessa yksinkertaisuudessaan sosiaalinen media on keino kommunikoida, olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja jakaa sisältöä eri kanavien kautta. Tilastokeskuksen (2020) mukaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.12.2020

Koronankestävä markkinointi

Elämme hyvin poikkeuksellista aikaa, joka on osunut todella kovaa myös monien yrityksien liiketoimintaan. Joillain aloilla enemmän, joillain vähemmän. Siitä huolimatta, että jollain alalla kavereita saattaa kaatua kuin heinää, siellä on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.10.2020

Mihin markkinointia tarvitaan?

Niin, mihin markkinointia oikeastaan tarvitaan? Moni kyllä tietää, mitä siitä voi seurata, mutta ei silti koe sitä riittävän tärkeäksi, että siihen oikeasti laittaisi resursseja. Monessa yrityksessä keskitytään siihen, että saadaan [...] Lue lisää