1. Hyödynnä avainsanoissa eri vastaavuustyyppejä
Hakumainonta on Google mainonnan suosituin muoto. Hakumainonnassa Google yhdistää mainokset sopiviin hakuihin avainsanojen perusteella. Samaa avainsanaa voi kuitenkin käyttää erilaisilla vastaavuustyypeillä. Vastaavuustyyppi vaikuttaa siihen, missä kaikissa hauissa mainoksesi voi näkyä. Google-mainonnassa avainsanoilla on kolme erilaista vastaavuutta. Ne erotetaan toisistaan käyttämällä tiettyjä erikoismerkkejä avainsanojen yhteydessä.
Laaja vastaavuus
Laaja vastaavuus on käytössä silloin, kuin avainsanaan ei lisätä mitään erikoismerkkejä. Laaja vastaavuus on laajin vastaavuustyyppi ja tarkoittaa sitä, että mainoksesi voi näkyä hauissa, jotka ovat samassa aihepiirissä avainsanasi kanssa. Luonnollisesti monet käyttävät laajaa vastaavuutta kaikissa avainsanoissa automaattisesti, koska se on vakio eikä sen käyttäminen vaadi erikoismerkkejä avainsanassa.
Lausekevastaavuus
Lausekevastaavuus on toisiksi laajin vastaavuustyyppi. Saat muutettua avainsanan laajalle vastaavuudelle lisäämällä sen ympärille “heittomerkit”. Lausekevastaavuudella avainsanasi voi näkyä hauille, jotka sisältävät sanan tai sanoja, joiden merkitys on lähes sama, kuin avainsanallasi, vaikkei avainsanasi sisältyisi hakuun kirjaimellisesti.
Tarkka vastaavuus
Tarkka vastaavuus on nimensä mukaisesti kaikkein tarkin vastaavuustyyppi. Tarkkaa vastaavuutta käytetään lisäämällä avainsanan ympärille [hakasulkeet]. Tarkalla vastaavuudella mainoksesi näkyy vain hauissa, jotka sisältävät ainoastaan sanan tai sanoja, joiden merkitys on sama kuin avainsanallasi.
Negatiivinen avainsana
Lisäksi on olemassa neljäs, hieman muista poikkeava avainsanatyyppi. Negatiivinen avainsana ei vaikutakaan hakujen tarkkuuteen, vaan poissulkee ei-toivottuja hakuja. Mainoksesi ei siis voi näkyä hauissa, jotka sisältävät negatiivisen avainsanan. Negatiivisen hakusanan voi lisätä laittamalla avainsanan alkuun -miinusmerkin tai menemällä mainosryhmän negatiivisten avainsanojen luetteloon ja lisäämällä avainsanat suoraan. Negatiivisten avainsanojen luettelon kautta lisätyissä avainsanoissa ei tarvitse erikseen käyttää miinusmerkkiä.
Minkälaista avainsanaa pitäisi käyttää?
Kaikille vastaavuustyypeille on käyttötarkoituksensa ja laaja vastaavuus on monissa tilanteissa oikein toimiva. On kuitenkin tärkeää tiedostaa, että käyttämällä laajaa vastaavuutta mainoksesi voi helposti päätyä näkymään hauissa, jotka eivät todellisuudessa liity juurikaan yrityksesi toimintaan tai mainokseesi. Voit seurata hakutermiraporttia, joka kertoo millä hauilla mainoksesi ovat näkyneet ja mihin avainsanoihin ne on yhdistetty. Näin saat tietoa siitä, keräävätkö laajan vastaavuuden avainsanasi mahdollisesti epärelevanttia liikennettä. Jos raportista löytyy hakuja, joilla et halua näkyä, voit kokeilla käyttää avainsanoissasi tarkempaa vastaavuutta tai lisätä ei-toivotut haut negatiivisiksi avainsanoiksi.
Löydät hakutermiraportin ”Insights and reports” valikosta.