Asiakastarina: Satatuote Oy

Viestintä­strategia linjasi perustan tavoitteelli­selle viestinnälle

Satatuote on asiakkaidensa strateginen kumppani, joka suunnittelee ja valmistaa monipuolisia sekä vaativia pakkausratkaisuja erityisesti lääketeollisuuden sekä muiden toimialojen tarpeisiin. Satatuote yhdistää perheyhtiön arvot, syvän toimialaosaamisen, korkealaatuiset räätälöidyt ratkaisut ja kestävän kehityksen periaatteet asiakaslähtöiseen palveluun – ideasta toimitukseen.

Kun Satatuote päivitti liiketoimintastrategiansa, oli ajankohtaista pysähtyä pohtimaan myös viestinnän roolia uudessa kokonaisuudessa. Aiemmin toteutettu viestintästrategia oli vanhentunut ja sen päivittämisen tarve tunnistettiin. 

Tartuimme toimeen ja lähdimme suunnittelemaan viestintästrategiaa sparraavien työpajojen kautta.  Viestinnälle kirkastettiin yhdessä selkeä suunta ja tavoite. Työpajoissa saimme aikaan yhteisen näkemyksen viestintästrategiassa oleellisista asioista, kuten: 

  • Mikä on viestinnän rooli ja tavoitteet osana strategiaa
  • Kenelle viestitään ja missä kanavissa – mikä toimii parhaiten 
  • Ydinsanoma ja viestinnän teemat 
  • Brändin tavoitetila ja asiakaslupaus 
  • Kilpailuedut sekä toimintaympäristön kartoitus 
  • Viestinnän linjaukset ja vastuut – kuka tekee ja mitä 
  • Satatuotteen oma tyyli ja tapa viestiä

”MBE:n kanssa työskennellessä saimme yhteisen näkemyksen nopeasti ja konkreettisesti – viestintästrategia syntyi aidosti meidän tarpeisiimme. Se toi selkeyttä ja fokusoi tekemistä tukemaan Satatuotteen strategiaa.”

Juho Marva myyntijohtaja, Satatuote Oy

 

Osana kokonaisuutta määriteltiin myös konkreettiset mittarit, joilla viestinnän onnistumista voidaan seurata ja kehittää pitkäjänteisesti.

Lopputuloksena syntyi viestintästrategia, joka aidosti tukee liiketoiminnan tavoitteita ja vahvistaa Satatuotteen tavoittelemaa mielikuvaa. Viestintästrategian rinnalle laadittiin viestintäsuunnitelma, jonka avulla viestintä rullaa nyt sujuvasti – suunnitelmallisesti ja vaikuttavasti.

Yhtenä tärkeänä osana viestintästrategiaa ja suunnitelmaa on huomioida viestinnän tyyli. Puhutellaan asiakkaita eikä puhuta vain itsestä. Näin viestistäkin tulee heti kiinnostavampi. Tämä ja muut viestintästrategian linjaukset ohjaavat joka päivä arjen työtä.

Verkkosivuilla uusi suunta näkyväksi

Verkkosivut nähtiin tärkeänä osana uuden viestinnän jalkauttamista – paikkana, jossa Satatuotteen uusi lähestymistapa ja ääni pääsevät näkyviin ja kuuluviin. Verkkosivujen uudistus oli konkreettinen harppaus eteenpäin. Samalla se oli osoitus siitä, mitä selkeä visio ja tiivis yhteistyö voivat saada aikaan. Sivustosta rakentui paitsi informatiivinen, myös erottuva ja helposti lähestyttävä kokonaisuus, joka palvelee niin asiakkaita, yhteistyökumppaneita kuin Satatuotteen omaa tiimiä.

 

”Uudistuneet verkkosivut eivät ole pelkästään näyttävät, vaan ne palvelevat asiakkaitamme ja sidosryhmiä paremmin – sisältö on kohdennettua ja ilmeemme selkeämpi ja raikkaampi kuin aiemmin. MBE visualisoi hienosti aiemmin tehdyt linjaukset näkyväksi.”

Juho Marva myyntijohtaja, Satatuote Oy

 

Verkkosivujen uudistuksen aikaan freesasimme myös visuaalista ilmettä: kirkastettiin mm. värimaailmaa, typografiaa ja kuvamaailmaa, jotta ne tukevat paremmin brändin nykyistä tavoitetilaa. Kuvausten myötä mukaan ilmeeseen saatiin aitoa, asiakaslähtöistä ja ihmisläheistä fiilistä – juuri sellaista, joka kuvastaa Satatuotteen tapaa toimia.

Yhdessä eteenpäin markkinointiarjessa

Vuoden verran yhteistä tekemistä on tuottanut selkeitä tuloksia ja kehitystä. LinkedIn-seuraajamäärä on kasvanut reippaasti ja sitoutumisaste huitelee huippulukemissa. Tämä kertoo siitä, että olemme osanneet viestiä kohderyhmää kiinnostavasti. Verkkosivujen kävijämäärät ovat nekin ottaneet kivasti noususuunnan jo julkaisun alkuvaiheessa.

Yhteistyö Satatuotteen kanssa jatkuu ja olemme tiiviisti mukana Satatuotteen markkinointiarjessa; suunnittelemassa, sparraamassa ja tuottamassa sisällöllisiä sekä visuaalisia kokonaisuuksia laidasta laitaan. Kaikkea sitä, mitä tarvitaan tavoitteellisen viestinnän ja markkinoinnin rakentamiseen – suunnitelmallisesti, pitkäjänteisesti ja yhdessä. Kun pohja on kunnossa, on markkinointia helppo rakentaa eteenpäin.

”Yhteistyö on ollut sujuvaa, idearikasta ja strategialähtöistä. MBE tuo tekemiseen näkemystä ja kumppanina huolehtii, että suunta säilyy kirkkaana ja kokonaisuus kasassa arjen vauhdissakin.”

Juho Marva myyntijohtaja, Satatuote Oy