Näkemyksiä | Blogi 24.10.2022

Pärjäämmekö yhdellä LinkedIn-tilillä vai kannattaako luoda maakohtaiset tilit?

Monet asiakkaistamme myyvät palveluitaan myös ulkomaille. Erityisesti kansainvälistymisen alkuvaiheessa herää paljon kysymyksiä liittyen markkinointiin sekä sisältöihin. 

Mitä kieltä kannattaa käyttää? Tarvitaanko joka maalle oma LinkedIn-sivu? Haittaako, jos englanninkieliset postaukset näkyvät suomalaisille? Pystyykö sisältöjä jollain tapaa kohdentamaan?  

Esimerkiksi nämä kysymykset ovat sellaisia, joita meiltä usein kysytään. Valitettavasti yhtä oikeaa vastausta ei tähänkään asiaan ole, sillä paras toimintatapa riippuu mm. käytettävissä olevista resursseista, kohdemaasta tai -yleisöstä sekä seuraajien määrästä. Tässä blogissa annan sinulle kuitenkin eväitä, joiden avulla voit löytää juuri teille sopivimman tavan toimia LinkedInissä! 

Mitä kieltä ulkomaille suunnatuissa LinkedIn-postauksissa käytetään?  

Vastaan tähän kysymykseen kysymyksellä: mikä on yrityksenne virallinen kieli? Jos se on englanti, on luonnollista, että postauksenne ovat myös englanniksi. Ei haittaa, vaikka suomalaisetkin näkevät englanninkieliset postaukset, sillä ymmärrämme pääsääntöisesti hyvin englantia.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että välttämättä kaikissa maissa englanti ei ole se toimivin kieli. Esimerkiksi saksankielisessä Euroopassa reagoidaan herkemmin saksankielisiin sisältöihin. Ja Ruotsissa puolestaan ruotsinkieliset sisällöt tuntuvat helpommin lähestyttäviltä. Lähtökohtaisesti ihmiset reagoivat parhaiten, kun heitä pystytään palvelemaan heidän omalla äidinkielellään. Muistakaa kuitenkin, että olipa postauskieli mikä tahansa, niin vastaanottaja odottaa saavansa myös palvelua samalla kielellä. Älkää siis vain käännättäkö sisältöjä, vaan varmistakaa, että pystytte myös palvelemaan kyseisellä kielellä.

Kansainvälistymisen alkuvaiheessa usein turvallisin kielivalinta suomen lisäksi on englanti, sillä pääsee jo aika pitkälle, ellei kohdemaanne ole hyvin erityinen. 

Yksi LinkedIn-tili vai joka maalle omansa?

Kun luotte sisältöjä LinkedInissä useilla eri kielillä, on molemmilla vaihtoehdoilla omat plussat ja miinukset. Riippuu tilanteesta, kannattaako pitäytyä yhdessä LinkedIn-tilissä vai luoda jokaiselle kohdemaalle omat sivunsa. Tässä asiassa kannattaa myös huomioida käytettävissä olevat resurssit, kuinka paljon lokalisoituja sisältöjä on tarkoitus toteuttaa sekä miten olitte ajatelleet kyseiset sisällöt tuottaa. 

Käytössä yksi LinkedIn-tili: hyödyt ja haasteet 

Jos käytössänne on vain yksi tili, voi sisältöjä kohdentaa maittain tai kieliversioittain. Julkaisua tehdessä voitte valita targetointiasetuksista julkaisun näkyvyysalueeksi esimerkiksi Suomen. Tällöin julkaisu näkyy vain Suomessa asuville seuraajille. Samaa asetusta pystytte hyödyntämään myös eri kielien kohdalla. Huomaathan kuitenkin, että LinkedInistä ei ole olemassa suomenkielistä versiota, joten Suomen kohdalla täytyy tyytyä maatargetointiin. Targetointiasetusta pystytte käyttämään vasta silloin, kun olette keränneet halutusta kohderyhmästä (esim. seuraajat, jotka asuvat Suomessa) vähintään 300 seuraajaa. 

Myös tilin perustietoja voidaan kieliversioida LinkedInin tukemille kielille. Voitte esimerkiksi tehdä ruotsinkieliset kuvaustekstit, jotka näkyvät käyttäjille, joilla on käytössä ruotsinkielinen LinkedIn. 

Yhden tilin hyöty ovat ehdottomasti se, että kaikki seuraajat keskittyvät yhden tilin alle. Tämä luo uskottavuutta niin yrityksen kuin brändin kannalta. Huomaat kyllä eron, kun tarkastelet 1000:nnen ja 300:n seuraajan tilejä keskenään. Yhden tilin hyötyjä on myös se, että silloin tarvitsee ylläpitää vain yhtä tiliä.  

Haasteena toki aloittaessa on tarpeeksi suuren seuraajamäärän saaminen, jotta saatte tuon targetointiasetuksen käyttöönne. Aluksi tulee siis panostaa reippaasti maksettuun mainontaan, jotta saatte haluamistanne maista tai kielistä tarpeeksi seuraajia (raja oli se 300 seuraajaa). Muistakaa myös panostaa kiinnostaviin sisältöihin: mitä enemmän hyötyä tarjoatte, sitä varmemmin teitä myös seurataan. Hyödyntäkää myös omat kontaktinne ja kutsukaa heidät seuraamaan yritystiliänne.  

Eli ennen kuin sisältöjen lokalisointi on mahdollista, kaikki postaukset näkyvät kaikille käyttäjille. Tästä voi aiheutua hieman haittaa sisältöjen näkyvyydelle. Esimerkiksi ruotsinkieliset sisällöt eivät todennäköisesti kiinnosta suomenkielisiä seuraajia kovin paljoa, joten postaus saa tästä syystä vähemmän reagointeja. Tällöin postaus menestyy suhteessa huonommin kuin jos se olisi näytetty vain ruotsinkielisille. Kansainvälisten postausten näkyvyys haluamassanne maassa on siis aluksi hyvin pitkälti mainostuksen varassa. 

Käytössä maakohtaiset LinkedIn-tilit: Hyödyt ja haasteet  

Tässä vaihtoehdossa jokaiselle kohdemaalle on luotu omat itsenäiset LinkedIn-tilit. Suurin hyöty tässä on se, että jos yrityksellänne on myyntiin ja markkinointiin oma maakohtainen organisaationsa tai maakohtaisia kumppaneita toteuttamassa sisältöjä, heille voi antaa oikeuden pelkästään kyseisen maan tiliin. Hyvänä puolena on myös se, että pystytte alusta alkaen keräämään tietynkielisiä seuraajia ja tarjoamaan heille lokalisoituja sisältöjä ilman, että myös muunkielisiä postauksia näkyy heille. 

Tilin luomisvaiheessa brändi ja yritys näyttävät luonnollisesti vaatimattomilta, koska seuraajia ei ole saatu vielä kerättyä. Huomioitavaa on myös se, että useamman tilin ylläpitäminen vaatii huomattavasti enemmän resursseja kuin yhden ylläpitäminen. Eli tässä vaihtoehdossa haasteita ovat pääpiirteissään ne seikat, jotka olivat yhden tilin käytössä etuja.  

Haluan tuoda vielä yhden huomionarvoisen seikan esiin: Yrityksellä tai brändillä on yleensä yksi päätili, jota ihmiset alkavat seuraamaan. Varsinkin, jos päätilillä julkaistaan englanninkielistä sisältöä. Tällöin useamman tilin ylläpitäminen voi olla turhaa työtä, jos ihmiset seuraavat maakohtaisen tilin sijaan päätiliä.  

Toivottavasti tästä oli teille hyötyä. Ei muuta kuin tsemppiä kansainväliseen markkinointiin ja kotiuttakaa upeita kauppoja! 

– Minttu 

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 17.05.2022

LinkedIn on tehokas työkalu B2B-mainontaan

LinkedIn-mainonta on tehokas työkalu yritysten markkinointiin. Erityisen hyvin se toimii B2B-yritysten markkinoinnissa sekä rekrymarkkinoinnissa. LinkedInillä on Suomessa noin 1.5 miljoonaa käyttäjää, joista suurin osa on korkeasti koulutettuja. LinkedIn-mainonta on suhteellisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.03.2022

Millainen tulevaisuus Facebookilla on B2B-markkinoinnissa?

Viime aikoina Facebook on ollut tulessa monelta eri puolelta. Mainosseurantaan tuli viime vuonna rajoitteita Applen suunnalta, mitkä paransivat käyttäjien yksityisyyttä, mutta heikensivät Facebookin mainosalustan tehokkuutta tietyiltä osin. Tämä myös oleellisesti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.02.2022

Näin teet erottuvaa sisältöä sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median kanavat ovat olleet avainasemassa jo pitkään markkinoinnissa, mutta erityisesti vallitseva koronapandemia on nostanut sosiaalisen median merkitystä entisestään. Yritysten tulee kuulua ja näkyä monipuolisesti eri kanavissa, jotta haluttu näkyvyys [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 20.06.2022

Brändistrategian keskiössä asiakaskokemus

Miksi brändistrategia kannattaa luoda? Mitä hyötyä brändistrategian määrittelystä on? Miten me voidaan vaikuttaa meidän brändiin? Miksi koko yrityksen henkilöstön pitäisi olla kiinnostunut brändiin liittyvistä asioista? Miten meidän arvot ja kulttuuri [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.12.2021

Sydänemojista Pauli Hanhiniemeen

Vuoristoradan viimeinen ylösalaisin oleva mutka, kiljun ja en tiedä uskallanko pitää silmiä auki. Mahanpohjasta kouraisee, silleen jännästi ja taas tekee mieli kiljua. Juna pysähtyy, selvisin. Ja niin selvisivät kaikki muutkin. Toisia naurattaa, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.09.2021

B2B-markkinointi: 5 tärkeintä asiaa

B2B-markkinoinnin tärkein tehtävä on rakentaa tunnettuutta ja hyvä pohja luottamuksen syntymiselle potentiaalisen asiakkaan ja myyjän välille. Näin myynti voi keskittyä omaan tehtäväänsä ja saada parhaat onnistumisen edellytykset. Ensimmäisenä ei kuitenkaan [...] Lue lisää