Esimerkiksi nämä kysymykset ovat sellaisia, joita meiltä usein kysytään. Valitettavasti yhtä oikeaa vastausta ei tähänkään asiaan ole, sillä paras toimintatapa riippuu mm. käytettävissä olevista resursseista, kohdemaasta tai -yleisöstä sekä seuraajien määrästä. Tässä blogissa annan sinulle kuitenkin eväitä, joiden avulla voit löytää juuri teille sopivimman tavan toimia LinkedInissä!
Mitä kieltä ulkomaille suunnatuissa LinkedIn-postauksissa käytetään?
Vastaan tähän kysymykseen kysymyksellä: mikä on yrityksenne virallinen kieli? Jos se on englanti, on luonnollista, että postauksenne ovat myös englanniksi. Ei haittaa, vaikka suomalaisetkin näkevät englanninkieliset postaukset, sillä ymmärrämme pääsääntöisesti hyvin englantia.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että välttämättä kaikissa maissa englanti ei ole se toimivin kieli. Esimerkiksi saksankielisessä Euroopassa reagoidaan herkemmin saksankielisiin sisältöihin. Ja Ruotsissa puolestaan ruotsinkieliset sisällöt tuntuvat helpommin lähestyttäviltä. Lähtökohtaisesti ihmiset reagoivat parhaiten, kun heitä pystytään palvelemaan heidän omalla äidinkielellään. Muistakaa kuitenkin, että olipa postauskieli mikä tahansa, niin vastaanottaja odottaa saavansa myös palvelua samalla kielellä. Älkää siis vain käännättäkö sisältöjä, vaan varmistakaa, että pystytte myös palvelemaan kyseisellä kielellä.
Kansainvälistymisen alkuvaiheessa usein turvallisin kielivalinta suomen lisäksi on englanti, sillä pääsee jo aika pitkälle, ellei kohdemaanne ole hyvin erityinen.
Yksi LinkedIn-tili vai joka maalle omansa?
Kun luotte sisältöjä LinkedInissä useilla eri kielillä, on molemmilla vaihtoehdoilla omat plussat ja miinukset. Riippuu tilanteesta, kannattaako pitäytyä yhdessä LinkedIn-tilissä vai luoda jokaiselle kohdemaalle omat sivunsa. Tässä asiassa kannattaa myös huomioida käytettävissä olevat resurssit, kuinka paljon lokalisoituja sisältöjä on tarkoitus toteuttaa sekä miten olitte ajatelleet kyseiset sisällöt tuottaa.
Käytössä yksi LinkedIn-tili: hyödyt ja haasteet
Jos käytössänne on vain yksi tili, voi sisältöjä kohdentaa maittain tai kieliversioittain. Julkaisua tehdessä voitte valita targetointiasetuksista julkaisun näkyvyysalueeksi esimerkiksi Suomen. Tällöin julkaisu näkyy vain Suomessa asuville seuraajille. Samaa asetusta pystytte hyödyntämään myös eri kielien kohdalla. Huomaathan kuitenkin, että LinkedInistä ei ole olemassa suomenkielistä versiota, joten Suomen kohdalla täytyy tyytyä maatargetointiin. Targetointiasetusta pystytte käyttämään vasta silloin, kun olette keränneet halutusta kohderyhmästä (esim. seuraajat, jotka asuvat Suomessa) vähintään 300 seuraajaa.
Myös tilin perustietoja voidaan kieliversioida LinkedInin tukemille kielille. Voitte esimerkiksi tehdä ruotsinkieliset kuvaustekstit, jotka näkyvät käyttäjille, joilla on käytössä ruotsinkielinen LinkedIn.
Yhden tilin hyöty ovat ehdottomasti se, että kaikki seuraajat keskittyvät yhden tilin alle. Tämä luo uskottavuutta niin yrityksen kuin brändin kannalta. Huomaat kyllä eron, kun tarkastelet 1000:nnen ja 300:n seuraajan tilejä keskenään. Yhden tilin hyötyjä on myös se, että silloin tarvitsee ylläpitää vain yhtä tiliä.
Haasteena toki aloittaessa on tarpeeksi suuren seuraajamäärän saaminen, jotta saatte tuon targetointiasetuksen käyttöönne. Aluksi tulee siis panostaa reippaasti maksettuun mainontaan, jotta saatte haluamistanne maista tai kielistä tarpeeksi seuraajia (raja oli se 300 seuraajaa). Muistakaa myös panostaa kiinnostaviin sisältöihin: mitä enemmän hyötyä tarjoatte, sitä varmemmin teitä myös seurataan. Hyödyntäkää myös omat kontaktinne ja kutsukaa heidät seuraamaan yritystiliänne.
Eli ennen kuin sisältöjen lokalisointi on mahdollista, kaikki postaukset näkyvät kaikille käyttäjille. Tästä voi aiheutua hieman haittaa sisältöjen näkyvyydelle. Esimerkiksi ruotsinkieliset sisällöt eivät todennäköisesti kiinnosta suomenkielisiä seuraajia kovin paljoa, joten postaus saa tästä syystä vähemmän reagointeja. Tällöin postaus menestyy suhteessa huonommin kuin jos se olisi näytetty vain ruotsinkielisille. Kansainvälisten postausten näkyvyys haluamassanne maassa on siis aluksi hyvin pitkälti mainostuksen varassa.
Käytössä maakohtaiset LinkedIn-tilit: Hyödyt ja haasteet
Tässä vaihtoehdossa jokaiselle kohdemaalle on luotu omat itsenäiset LinkedIn-tilit. Suurin hyöty tässä on se, että jos yrityksellänne on myyntiin ja markkinointiin oma maakohtainen organisaationsa tai maakohtaisia kumppaneita toteuttamassa sisältöjä, heille voi antaa oikeuden pelkästään kyseisen maan tiliin. Hyvänä puolena on myös se, että pystytte alusta alkaen keräämään tietynkielisiä seuraajia ja tarjoamaan heille lokalisoituja sisältöjä ilman, että myös muunkielisiä postauksia näkyy heille.
Tilin luomisvaiheessa brändi ja yritys näyttävät luonnollisesti vaatimattomilta, koska seuraajia ei ole saatu vielä kerättyä. Huomioitavaa on myös se, että useamman tilin ylläpitäminen vaatii huomattavasti enemmän resursseja kuin yhden ylläpitäminen. Eli tässä vaihtoehdossa haasteita ovat pääpiirteissään ne seikat, jotka olivat yhden tilin käytössä etuja.
Haluan tuoda vielä yhden huomionarvoisen seikan esiin: Yrityksellä tai brändillä on yleensä yksi päätili, jota ihmiset alkavat seuraamaan. Varsinkin, jos päätilillä julkaistaan englanninkielistä sisältöä. Tällöin useamman tilin ylläpitäminen voi olla turhaa työtä, jos ihmiset seuraavat maakohtaisen tilin sijaan päätiliä.
Toivottavasti tästä oli teille hyötyä. Ei muuta kuin tsemppiä kansainväliseen markkinointiin ja kotiuttakaa upeita kauppoja!
– Minttu