Maksettu mainonta digitaalisissa kanavissa on tulospohjaisen hinnoitteluperiaatteensa vuoksi yleisesti hyvin kustannustehokas tapa mainostaa ja tämän sekä selkeän mitattavuutensa ansiosta se on myös hyvin suosittu markkinoinnin keino. Täytyy kuitenkin osata valita oikeat kanavat omiin tavoitteisiin pohjautuen, jotta panostetuista euroistaan saa mahdollisimman suuren hyödyn irti. Tässä blogissa käydään läpi yleisimpiä digitaalisia maksetun mainonnan kanavia sekä niiden soveltuvuutta eri yrityksien tarpeisiin.
Suosittuja digitaalisia maksetun mainonnan kanavia
Google Ads:
Google Ads tarjoaa laajan valikoiman erilaisia mainosmuotoja, jotka soveltuvat niin B2C kuin B2B yrityksille ja kaikenlaisille budjeteille. Jotta mainokset palvelisivat mainostajan tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla, on tärkeää valita oikeanlaiset mainosmuodot ja kohdennukset. Google mainonta on kuitenkin helppo tapa hukata rahaa, juuri sen monipuolisuuden ja laajan kattavuuden takia.
Google Adsin erilaisia mainosmuotoja ovat muun muassa, hakumainonta, display-mainonta ja shopping-mainonta. Hakumainonnassa mainoksia näytetään Googlen hakutulosten seassa. Display-mainonnassa video- tai kuvamainokset tulevat näkyviin monipuolisesti Googlen kumppaniverkostossa mm. eri verkkosivustoilla ja sovelluksissa. Shopping-mainontaa käytetään taas tuotteiden mainostamiseen, ja sen avulla halutun tuotteen kuva ja tiedot saadaan nostettua siihen liittyvien Google-hakujen yhteyteen. Näiden lisäksi on olemassa myös kampanjamuotoja, jotka yhdistävät useampia eri mainosmuotoja, esimerkiksi Performance Max -kampanja antaa mahdollisuuden hyödyntää koko Google Adsin tarjontaa, riippuen tavoitteistasi. Vaihtoehtoja on paljon ja oikean valinnan tekeminen voi olla vaikeaa. Siksi olen listannut muutaman esimerkin eri mainos- tai kampanjamuotojen sopivuudesta erilaisiin tavoitteisiin.
LinkedIn:
LinkedIn on loistava kanava B2B-yrityksille. LinkedIn tarjoaa vaihtoehtoja brändin tunnettuuden-, verkkosivuliikenteen- ja konversioiden kasvattamiseen, niin kuin muutkin palvelut, mutta LinkedInin etu tulee esiin alustan käyttäjäkunnassa ja kampanjoiden kohdennusmahdollisuuksissa. Koska LinkedIn on kanavana hyvin työelämäpainotteinen, siellä mainostaminen mahdollistaa kohdentamisen todella tarkasti alojen, yritysten, titteleiden ja työkokemuksen perusteella. LinkedIn-mainonnan kautta B2B-yritykset voivat siis tavoittaa juuri oikeita henkilöitä ja yrityksiä. Mikään muu alusta ei tarjoa näin hyviä ja tarkkoja työelämäaiheisia kohdennusmahdollisuuksia.
LinkedIn tarjoaa myös mahdollisuuden rekrytointikampanjoille, jotka aiemmin mainittujen kohdennusvaihtoehtojen avulla tavoittavat tehokkaasti juuri oikeanlaista yleisöä. Rekrytointikampanjoiden teho LinkedInissä korostuu entisestään, koska monet käyttäjät ovat LinkedInissä nimenomaan etsimässä töitä. Tavoitat siis oikeanlaisia ihmisiä oikealla hetkellä. LinkedIn on kuitenkin hieman kalliimpi alusta mainostaa, kuin esimerkiksi Google tai Meta, sillä se vaatii minimissään 10 €/päivä budjetin. LinkedIn mainontaan on siis suositeltavaa varata vähintään muutama sata euroa kuukaudessa.
META:
Meta tarjoaa mahdollisuuden mainostaa Metan eri sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa ja Instagramissa. Metassa erilaisten mainosmuotojen kirjo on huomattavasti paljon hillitympi kuin esimerkiksi Google Adsissa. Metan mainokset näyttävätkin pitkälti normaaleilta sosiaalisen median päivityksiltä muiden tavallisten päivitysten seassa. Meta tarjoaa kuitenkin valinnanvaraa sen suhteen, missä kaikissa sovellusten syötteistä mainoksia näytetään.
Tämä yksinkertaisuus onkin kuitenkin myös Metan vahvuus. Mainosten luominen Metaan on melko helppoa ja mainosten pohjana voi käyttää olemassa olevia julkaisuja, jolloin säästää uusien materiaalien luomiseen kuluvat resurssit. Mainoksia voi luoda myös suoraan puhelimelta. Tämä ei ole kuitenkaan ensisijaisesti suositeltava vaihtoehto, sillä mainosten luominen mobiilissa on hyvin rajallista esimerkiksi kohdentamisen suhteen.
Meta on erityisen suosittu B2C-yritysten keskuudessa ja se ei vaadi pienimmillään kuin kymmeninen eurojen panostusta kuukaudessa. Alhainen kynnys ja mainostuksen yksinkertaisuus tekevät Metasta hyvän vaihtoehdon kokeilla maksettua mainontaa. Myös B2B-yritykset hyödyntävät Metan mainontamahdollisuuksia erityisesti brändin tunnettuuden kasvattamisessa. Esimerkiksi retargeting-kampanjat ovat suosittuja Metassa. Tämä tarkoittaa sitä, että kävijälle näytetään Metan kanavissa yrityksen mainoksia sen jälkeen, kun hän on vieraillut kyseisen yrityksen verkkosivuilla.
Yhteenveto
Google Ads tarjoaa monipuolista ja monikanavaista mainontaa kaikenlaisille yrityksille. Se on erityisen hyödyllinen yrityksille, jotka haluavat tavoittaa potentiaaliset asiakkaat juuri silloin, kun he etsivät tietoa tai tuotteita verkossa, ja lisätä brändin tunnettuutta laajassa verkostossa.
LinkedIn tarjoaa täsmällistä ja tehokasta mainontaa B2B-yrityksille. Sen avulla yritykset voivat kohdentaa mainontansa tarkasti ammattinimikkeiden, yritysten ja toimialojen perusteella, tavoittaen näin relevantit päätöksentekijät ja asiantuntijat.
Meta tarjoaa helppoa mainontaa erityisesti B2C-yrityksille. Sen visuaaliset ja sosiaalisen sitoutumisen mahdollistavat mainosmuodot auttavat yrityksiä rakentamaan yhteisöä, lisäämään brändiuskollisuutta ja tavoittamaan laajan kuluttajajoukon eri kanavissa.
On kuitenkin muistettava, että jokaisella yrityksellä on omanlaisensa tarpeet ja monesti parhaat tulokset syntyvät yhdistelemällä erilaisia kanavia ja mainosmuotoja. Vanha sananlasku kehottaa olla laittamatta kaikkia munia yhteen koriin ja sama pätee myös mainonnassa.
Meillä Näkemystehdas MBE:llä on vahva asiantuntijuus maksetusta mainonnasta ja sen erilaisista työkaluista. Tästä todisteena olemmekin osa Google Partners -ohjelmaa. Google-kumppanina olemme osoittaneet kykymme maksimoida kampanjoiden menestys ja edistää asiakkaidemme kasvua.
Jos haluat keskustella asiantuntijoiden kanssa siitä, mitkä olisivat juuri sinun yrityksellesi oikeat tavat hyödyntää maksettua mainontaa, voit varata itsellesi maksuttoman sparraustunnin. Autamme mielellämme!