Blogit 26.6.2025Minttu Murtomäki

Viisi yleisintä mokaa: Näin karkotat asiakkaat jo ennen tapaamista

”Kyllä meidät tiedetään” – ”Olemme luotettava toimija” – ”Asiakkaat tietävät, millaisia olemme.” 

Näitä lauseita olen kuullut useaan otteeseen vuosien mittaan. Ja varmasti nykyiset asiakkaanne tietävätkin. Heidän mielikuvansa perustuvat lukemattomiin kohtaamisiin, joihin on mahtunut yhteistyötä, keskusteluja ja palvelukokemuksia. 

Mutta entä ne, jotka eivät vielä tunne teitä? Potentiaaliset asiakkaat, jotka juuri nyt saattavat etsiä kaltaistanne kumppania?

Ensivaikutelma ratkaisee – vältä näitä virheitä

Ensimmäinen kosketus yritykseenne on hyvin usein muu kuin henkilökohtainen tapaaminen. Silloin puhutaan verkkosivuistanne ja sosiaalisen median kanavistanne. 

Iloksemme olemme vuosien varrella päässeet antamaan B2B-päättäjille satoja asiantuntijanäkemyksiä siitä, miltä yritykset näyttävät ulkopuolisen silmin. Joka kerta esiin on noussut kehityskohteita, kehujakin olemme ansaitusti jakaneet. 

Tässä on viisi yleisintä haastetta, joihin olemme törmänneet näkemyksiä tehdessämme. Ja mitä ajatuksia ne todennäköisesti herättävät potentiaalisen asiakkaan mielessä.
 

  1. Ensivaikutelma ei vastaa yrityksen viestiä
    Yritys viestii olevansa moderni ja innovatiivinen, mutta verkkosivut antavat täysin toisenlaisen kuvan. Ristiriita herättää epäluottamusta. Mieleen tulee, että ovatko sanat pelkkää puhetta tekojen sijaan?
  1. Ei käy helposti ilmi, mitä yritys tekee
    Jos tiedon etsiminen vaatii vaivannäköä, asiakas jatkaa todennäköisesti seuraavaan toimijaan. Ostajat haluavat helppoutta ja varmuutta. Jos he joutuvat näkemään liikaa vaivaa, tunne menee jo miinuksen puolelle.
  1. Asiakaslupaus puuttuu
    Miksi asiakas jatkaisi tutustumista, jos hänelle ei ole selvää, mitä hyötyä yhteistyöstä voisi olla? Geneeristä huttua on maailma täynnä ja se ei herätä ajatuksia tai innostusta jatkaa. Se voittaa, joka jää positiivisesti mieleen ja erottuu samalla kilpailijoista.
  1. Viestintä keskittyy yritykseen itseensä – ei asiakkaaseen
    Kun asiakasta ei puhutella ja ei tuoda konkreettista näyttöä siitä, että hänen haasteitaan ymmärretään, herää helposti kysymys, että osaako yritys edes auttaa. Ja kiinnostaako yrityksessä edes muut kuin omat asiat. Vaarallisia ajatuksia!
  1. Eri kanavat antavat ristiriitaisen kuvan
    Jos ensimmäinen kohtauspiste on esimerkiksi LinkedIn-postaus ja siitä siirrytään verkkosivuille, tulee vaikutelman vahvistua. Jos verkkosivut ja somekanava eivät hengi samaa fiilistä, syntyy helposti hämmennys: ollaanko nyt oikeassa paikassa?

Nämä ovat kaikki tekijöitä, jotka voivat estää asiakasta tutustumasta teihin tarkemmin.
B2B-ostajat ovat lopulta aivan tavallisia ihmisiä. Kun etsimme ratkaisua ongelmaamme, haluamme löytää nopeasti oleellisen tiedon ja saada tunteen siitä, että meitä ymmärretään. Tunteen, että olemme oikeassa paikassa. 

Ymmärrän, että teistä voi tuntua siltä, että kaikki on ihan selkeää ja yhdenmukaista. Te tunnette tuotteet ja palvelut, joten haasteena onkin päästä sen oman kuplan ulkopuolelle. Potentiaalinen asiakas ei katso teitä sisältäpäin vaan täysin tuorein silmin.  

Kuvitellaanpa hetki:

Olet tilaisuudessa, jossa on satoja ihmisiä. Tiedät, että joukossa on potentiaalisia kumppaneita. Katsot ympärillesi – useimmat eivät huomaa sinua. Mutta sitten muutama tekee aloitteen. Näet jo kaukaa, että he vaikuttavat helposti lähestyttäviltä. He kysyvät sinulta, mikä sinua kiinnostaa ja aidosti kuuntelevat – eivätkä keskity vain kertomaan omasta erinomaisuudestaan.  

Mikä fiilis sinulle jää?

Tunne ratkaisee enemmän kuin usein ymmärrämmekään. Ensivaikutelma luo pohjan – ja tunne, jonka herätätte, jää mieleen, vaikka yksityiskohdat unohtuisivat. 

Haluaisitko tietää, minkä vaikutelman teidän yrityksestänne saa ulkopuolisen silmin?

Tilaa tästä veloitukseton asiantuntijanäkemys! Saat varmasti ainakin jotain ajattelemisen aihetta. 

Minttu