Asiakastarina: Provincia Oy

Työnantaja­mielikuvan kehittäminen markkinoinnin keinoin 

Provincia Oy on taloushallinnon palveluihin erikoistunut yritys, joka tarjoaa laaja-alaisesti kirjanpito- ja palkkahallintopalveluja. Provincian tavoitteena on tarjota asiakkailleen parasta mahdollista palvelua samalla, kun he panostavat vahvasti henkilöstön hyvinvointiin ja tyytyväisyyteen. 

Markkinointi vauhdittamaan kasvustrategiaa

Provincia otti meihin yhteyttä tilanteessa, jossa he halusivat markkinoinnin entistä vahvemmin tukemaan heidän kasvustrategiaansa. Yhteistyön tavoitteena oli kirkastaa työnantajamielikuvaa ja sitä kautta parantaa sekä työnhakijoiden laatua että määrää. Markkinoinnin tavoitteena oli erottua viestinnässä kilpailijoista ja saada enemmän näkyvyyttä.

Kokonaisuuteen kuului konseptoinnin lisäksi erottuvan rekrytointi-ilmeen luominen sekä digipainotteiset rekrytointikampanjat, joissa konsepti ja ilme pääsivät tositoimiin.

Sisäinen fiilis haluttiin näkyväksi, koska se on Provincian kilpailutekijä

Tutustuimme Provincian strategiaan, nykytilanteeseen, tavoitteisiin ja kilpailijoihin. Lisäksi määrittelimme yhdessä rekrytoinnin kohderyhmät sekä niiden erityispiirteet. Näiden pohjalta kilpailutekijät kirkastettiin ja rekrytointiviestinnän tavoitteet asetettiin.

Meille välittyi heti suunnittelun alkumetreillä, että Provincialla palkkahallinto ja kirjanpito eivät ole harmaata numeroiden pyörittelyä, vaan työtä tehdään ilolla yhdessä kehittäen ja yksilöt huomioiden. Hyvinvoivat työntekijät ja onnistumiset näkyvät myös Provincian työntekijöiden sitoutumista ja tyytyväisyyttä mittaavassa eNPS-kyselyssä, vuoden 2023 tulos oli 42. Tämä fiilis tuli saada näkyväksi!

Mietimme adjektiiveja, jotka kuvaisivat lämpöä, yhdessä kehittämistä, kehittymistä, onnistumista sekä Provincian työyhteisöä parhaiten. Provincia on tunnettu oranssista väristään, ja mielestämme se jo itsessään tuo brändivärinä hehkua. Päädyimmekin siihen, että juuri HEHKU on se sana, joka hyvin kiteyttää Provincialaisuuden.

Kaiken tämän pohjalta muotoutui kirkastettu, hehkuva konsepti, joka vastaa Provincian tavoitemielikuvaa.

Hehkuva ilme erottuu perusviestinnästä mutta näyttää tunnistettavalta

Provincian rekrytointiviestinnässä käytetään jatkossa perusviestinnästä erottuvaa ilmettä. Näin rekrytointipostaukset erottuvat selkeämmin omaksi kokonaisuudekseen. Rekrytointiviestinnän ilmeen tunnistaa vaaleanpunaisesta lisäväristä sekä hehkuvasta liukuväristä, jossa yhdistyvät vaaleanpunainen ja Provincian oranssinkeltaiset tunnusvärit. Provincian liikemerkissä olevasta kuviosta muodostettua sydäntä käytetään rekrytointiviestinnässä graafisena elementtinä.

Kampanjan toteutuksiin kuvattiin Provincian omia työntekijöitä rennoissa ja luonnollisissa tilanteissa. Lämpimät värit, sydänmerkki ja tyytyväiset työntekijät välittävät mielikuvaa yhdessä kehittämisestä, onnistumisista ja työyhteisön hyvinvoinnista.

Uusi ilme jalkautettiin moniin kanaviin

Hehkuva konsepti ja ilme näkyy pääsääntöisesti sosiaalisessa mediassa ja Provincian verkkosivuilla. Verkkosivuilla oli aiemmin rekrytointiin liittyviä asioita useassa eri paikassa, mutta päätimme päivittää verkkosivun rakenteen ja koostaa kaikki selkeästi yhdelle laskeutumissivulle.

Ilmeen tulee toimia monipuolisesti eri kanavissa ja se pääsikin heti testiin rekrytointikampanjoiden muodossa. Toteutimme kampanjaan seuraavia materiaaleja:

  • Mainokset paikallisliikenteen busseihin ja pysäkeille Lahdessa ja Hämeenlinnassa.
  • Flyerit, roll upit ja kangaskassit rekrytointitapahtumiin
  • PowerPoint-pohjat sisäiseen viestintään
  • Bannerit sosiaaliseen mediaan ja työnhakusivuille
  • Sosiaalisen median postauksia

Kampanjoiden tueksi tehtiin myös kohdennettua display- ja LinkedIn-mainontaa.

Lisääntynyt hakijamäärä ja -laatu kertovat onnistuneesta konseptoinnista

Lopputuloksena Provincialla on rekrytointiviestinnän konsepti, joka erottuu normaalista viestinnästä ja näyttää tunnistettavasti Provincialta. Tulosten valossa rekrytointimarkkinointi on onnistunut herättämään kiinnostusta, ja hakijamäärät ovat kuluvan vuoden aikana kasvaneet merkittävästi. Ja mikä tärkeintä: kaikki avoimet työpaikat on saatu onnistuneesti täytettyä.

Provincia jatkaa uuden rekrytointikonseptin hyödyntämistä kaikissa kanavissaan. Heidän tavoitteensa on edelleen kehittää työnantajamielikuvaa ja houkutella alalle lisää osaavia työntekijöitä. Projektin myötä luotu hehkuva ilme ja selkeä rekrytointiviestinnän konsepti tukevat Provincian kasvua ja menestystä pitkällä aikavälillä.

”Yhteistyö MBE:n kanssa oli erittäin antoisaa ja mutkatonta. Saimme konkreettisia ideoita ja apua. Meille oli kriittisen tärkeää saada laadukkaita työhakemuksia kasvun johdosta ja siinä onnistuimme odotuksia paremmin. Hakijamäärät ovat kuluvan vuoden aikana kasvaneet merkittävästi. Voin suositella lämpimästi MBE:n asiantuntijoita vastaavanlaisiin projekteihin.”

Anna-Kaisa Packalén toimitusjohtaja, Provincia Oy