-Luoko brändinne linjakkaasti sellaista mielikuvaa, jonka haluatte luoda?
-Puhutteleeko ydinviestinne kohderyhmäänne?
-Tukeeko yrityksen visuaalinen ilme tavoitemielikuvaa?
-Onko verkkosivustonne rakennettu asiakas edellä ja hyödyt on vaivatonta hahmottaa?
Jos epäröit, pyydä asiantuntijalta apua ja sparrailkaa yhdessä tilannetta.
Tässä muutamia vinkkejä B2B-markkinoinnin tehokkuuden maksimoimiseksi:
1. Tunne kohderyhmäsi
Ensimmäinen askel onnistuneessa B2B-markkinoinnissa on ymmärtää, kenen kanssa haluat keskustella ja rakentaa luottamusta. Ota aikaa tutkiaksesi ja tutustuaksesi kohderyhmääsi – heidän kipukohtiinsa, kiinnostuksen kohteisiin, haasteisiin ja tavoitteisiin – jotta voit luoda juuri heille räätälöityä sisältöä.
Hyviä kysymyksiä vastattavaksi ovat esimerkiksi: Millaisia haasteita kohderyhmälläsi on? Mitkä ovat oston esteitä? Huomioi myös, että B2B-ostopäätöksiin osallistuu monta eri henkilöä. Yhtä kiinnostaa investoinnin tuotto, toista se, miten ratkaisusi auttaa heitä ratkaisemaan omat haasteensa, helpottamaan työtä, vauhdittamaan myyntiä tai säästämään kuluissa.
Markkinoiden tutkiminen ja olemassa olevien asiakkaiden kanssa keskusteleminen voi auttaa sinua saamaan arvokasta tietoa siitä, mitä he tarvitsevat ja odottavat yritykseltäsi. Ja viimeistään nyt, keskustele myös myynnin kanssa, heillä on aivan varmasti arvokasta tietoa siitä, mikä asiakkaita mietityttää.
2. Laadi kattava strategia ja suunnitelma
Kun olet tunnistanut kohderyhmäsi tarpeet ja kipupisteet, laadi kattava strategia ja suunnitelma, joka määrittelee, kuinka tavoitat heidät puhuttelevilla sisällöillä ja viesteillä. Muista edelleen eri kohderyhmät, esimerkiksi suunnittelijaa puhuttelee eri viesti kuin urakoitsijaa.
Määrittele strategiassa myös selkeästi, miten erotutte kilpailijoista eduksenne ja mikä on asiakaslupauksenne. Samaa virttä ei kannata huutaa kilpailijoiden kanssa, se tarkoittaa vaan rahan menoa.
Harkitse useiden eri kanavien ja medioiden käyttöä, kuten eri sosiaalisen median kanavia, sähköpostimarkkinointia, Googlea, natiivimainontaa, alan julkaisuja ja kohderyhmästä riippuen vaikka tapahtumia. Muista myös, että verkkosivusi ovat sisältöjen kotipesä, se paikka, jonne liikenne markkinoinnilla ohjataan. Rakentavathan ne omalta osaltaan luottamusta? Jos vastasit edes ehkä, harkitse verkkosivujen tarkastelua kumppanin kanssa ja muokkausten toteuttamista analyysin pohjalta.
3. Keskity laadukkaaseen sisältöön
Laadukas sisältö on jokaisen onnistuneen B2B-markkinoinnin ytimessä. Puhuttele, rakenna tunnettuutta, osoita, että haluat auttaa ja ymmärrät asiakkaasi haasteet. Mieti myös, mitä liiketoiminnallista hyötyä ratkaisusi tuo asiakkaalle.
Luo eritasoisia sisältöjä eri tarpeisiin. Laajemmat sisällöt, esimerkiksi oppaat tai muut asiakasta auttavat sisällöt, rakentavat tehokkaasti mielikuvaa teistä asiantuntijana yhdessä referenssien kanssa. Kevyemmät somepostaukset luovat teistä mielikuvaa yhtä lailla, olkaa rohkeita ja laittakaa itsenne peliin.
Toiset innostuvat videoista, toiset blogeista – käytä sisällöissä eri tyylejä ja näin varmistat, että tavoitat myös eri ikäiset henkilöt kohderyhmästäsi. Käytä myös rohkeasti kuvia, mieluiten aitoja, omia kuvianne. Lisää mukaan infografiikkaa, joka kiinnittää huomion nopeasti ja tehokkaasti välittää keskeiset viestit helposti sulavassa muodossa. Muista peilata sisältöjen tyyliä, niin tekstiä kuin kuvamaailmaa, tavoittelemaasi mielikuvaan.
4. Mittaa tuloksia ja optimoi tekemistäsi
Lopuksi on tärkeää mitata ponnistelujesi tuloksia, jotta voit tarkentaa ja optimoida lähestymistapaasi ajan myötä. Seuraa mittareita, kuten verkkosivustokäyntejä, yhteydenottoja tai materiaaliesi latauksia, jotta voit tunnistaa, mitkä strategiat toimivat parhaiten kohderyhmällesi, ja muokata niitä tarvittaessa entistä tehokkaammaksi. Älä kuitenkaan muuta toimintaasi kokonaan yhden kokeilun perusteella, mieti onko siihen vaikuttanut esimerkiksi ajankohta (vaikka hiihtolomakausi) tai huono kellonaika tai viikonpäivä. Toista testisi eri ajankohtana, niin voit nähdä oliko kyse vain heikosta ajoituksesta vai muusta. Myös otsikoilla on iso merkitys, kokeile siis esimerkiksi AB-testillä erilaisia lähestymistapoja. Palaa myös keskustelemaan myynnin kanssa ja sparrailkaa yhdessä, miten voitte parhaiten yhdessä auttaa asiakkaita.
Seuraamalla näitä vinkkejä B2B-markkinointisi räätälöimiseksi voit varmistaa maksimaalisen tehokkuuden. Tavoitat potentiaaliset asiakkaasi heitä puhuttelevalla tavalla – mikä johtaa viime kädessä korkeampiin tulosprosentteihin.
Heräsikö ajatuksia tai kysymyksiä?
Varaa veloitukseton sparrausaika, lupaan sinulle hyväntuulista seuraa, vinkkejä ja ideoita.
Tilaa veloitukseton asiantuntijanäkemys
Vahva brändi ja toimivat verkkosivut tarjoavat edellytykset tehokkaalle ja tulokselliselle markkinoinnille. Onkin äärimmäisen arvokasta tietää, näkevätkö ulkopuoliset silmät yrityksenne ja brändinne samoin kuin te itse.
Hyödynnä ammattilaisen näkemys ja autamme sinua löytämään oikeat ongelmat – ja mikä tärkeintä – oikeat ratkaisut. Tilaa veloitukseton näkemys nyt ja saa suoraa puhetta ja arvokkaita käytännön vinkkejä suoraan sähköpostiisi toimitettuna.