Näkemyksiä | Blogi 09.01.2019

Markkinointi on investointi

Jokaisella liiketoiminnalla tulee olla tavoitteet, teilläkin on varmasti omat tavoitteenne, tai näin ainakin toivon. Tavoitteiden tulee olla korkealla, mutta ei mahdottomat. Yleensä tavoitteisiin pääsy vaatii investointeja. Niitä voivat olla esimerkiksi uudet laitteet, uudenlainen osaaminen, henkilöstömäärän lisääminen ja markkinointi. Vielä tänäkin päivänä monet näkevät markkinoinnin turhana kulueränä, jonka tuloksellisuutta ja kannattavuutta ei mitata niin kuin muiden investointien.

Kyllä, markkinointi on investointi muiden joukossa. Investointi on sijoitus, jonka halutaan tuottavan jollain aikavälillä enemmän kuin siihen on sijoitettu. Näin investointi nostaa yrityksen kannattavuutta, arvoa ja kiinnostavuutta.

Miksi markkinointi on nähtävä investointina?

Oli sitten tavoitteena kasvu, toiminnan laajentaminen tai kansainvälistyminen, aina tarvitaan asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita teistä. Tarvitaan kassavirtaa, jolla investoinnit maksetaan takaisin. Jos asiakkaat eivät tiedä teistä, eivät löydä palveluidenne ääreen, eivät hahmota palveluistanne saatavaa lisäarvoa tai eivät innostu teistä saamansa väärän mielikuvan johdosta, siinä ei auta vaikka kuinka hieno uusi laite kiiltelisi tehtaan paraatipaikalla. Eri investoinnit siis tukevat tässä tapauksessa toisiaan.

Brändi on yksi yrityksen tärkeimmistä aineettomista pääomista ja tämän takia investoinnit brändiin ovat myös tärkeitä. Onko teidän esimerkiksi haastavaa löytää oikeanlaisia työntekijöitä? Tai työntekijöitä ylipäänsä? Investoinnit brändiin voivat halutessanne painottua nimenomaan työnantajamielikuvaan. Kun te olette aidosti kiinnostava potentiaalisille työntekijöille, ette voi välttyä siltä, että olette kiinnostavampi myös asiakkaillenne. Tänä päivänä tekeminen on hyvin läpinäkyvää sosiaalisen median ansiosta. Kun teillä on loistava meininki, se heijastuu myös ulospäin, asiakkaisiin asti.

Brändi vaikuttaa myös siihen arvoon, mitä yrityksestänne ollaan valmiita maksamaan. Tämä tulee vastaan etenkin silloin, jos toiveissa on myydä yrityksenne. Haluaisitko myydä toiminnallaan myös ulospäin vakuuttavan yrityksen, joka antaa heti kiinnostavan ja ammattimaisen mielikuvan itsestään? Ja uskotko että tällaisestä yrityksestä ollaan valmiimpia maksamaan enemmän kuin toisesta, ei niin kiinnostavan oloisesta vaihtoehdosta?

Aiemmin mainitsemani tekemisen läpinäkyvyys vaikuttaa myös siihen, että lupaukset eivät voi olla vain lupauksia, vaan ne pitää myös lunastaa. Niiden tulee olla aitoja. Markkinoinnin yksi tärkeä tehtävä onkin varmistaa, että asiakaskokemus on halutunlainen ja lupaukset lunastetaan kaikissa asiakkaan kohtaamispisteissä.

Miksi muuksi voisitte markkinointia kutsua kuin investoinniksi?

Hyvin suunniteltu investointi maksaa itsensä takaisin

Muiden investointien tavoin markkinointi, etenkään B2B-yrityksissä, ei usein maksa itseään takaisin aivan saman tien. Tämä riippuu toki tavoitteista ja kuinka fiksusti markkinointibudjettia on käytetty. Monesti päätöksentekoajat hankinnoissa voivat kuitenkin olla pitkiä. Siksi myöskään investoinnin ei voi odottaa maksavan itseään heti takaisin.

Tärkeä osa markkinointi-investoinnin onnistumista on kokonaisvaltainen sitoutuminen. Johdon visiolla ja henkilöstön omalla innostuneisuudella ja sitoutuneisuudella on suuri merkitys. Asiakkaallamme Digital Office Companylla uudistukseen investoidut rahat maksoivat itsensä takaisin alle kahdessa kuukaudessa, kun he voittivat sellaisen kaupan, johon aiemmin heillä ei edes olisi ollut aiemmin mahdollisuuksia.

Ja se oli vasta alkua! Tämä on mahdollista vain laittamalla itsensä täysillä peliin ja uskaltamalla tehdä investoinnin entistä parempaan tulevaisuuteen.

Markkinoinnin mittaaminen

Kun markkinointi tukee liiketoiminnan tavoitteita ja on rakennettu suunnitelmallisesti, sitä voidaan myös mitata. Niin brändi, yrityksen kiinnostavuus kuin eri markkinointitoimenpiteiden tuloksellisuus voivat olla mittaamisen kohteina. Mittaamista varten tulee asettaa päätavoitteet ja välitavoitteet, joita toteutumista seurataan aktiivisesti. Tuloksia seuraamalla tekemistä kannattaa jatkuvasti myös optimoida, jotta tavoitteisiin päästään entistä tehokkaammin. Investoinnin tuoton maksimointia siis johdetaan suunnitelmallisesti. Tärkeää on myös aika ajoin pysähtyä tarkistamaan, että toteutetaan aidosti tavoitteiden kannalta oleellisia toimenpiteitä.

Myös me itse investoimme muiden investointien lisäksi suunnitelmalliseen markkinointiin, koska tavoitteenamme on kasvaa. Uskallatko sinä olla investoimatta markkinointiin?

Minttu

AVAINSANAT: näkemys, Markkinointiviestintä, Brändi, liiketoiminta, markkinointi

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2019

Työnantajamielikuva – ikuinen koeaika?

Koeaika on mahdollisuus sekä työnantajalle että työntekijälle, tutustua toisiinsa ja päättää, ollaanko me hyvä match. Työnantajamielikuva on siitä kiinnostava asia, että sekin on tavallaan tutustumista, mutta sille ei voi määritellä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.09.2019

Rohkeus on yhtä kuin muutos

Tänä syksynä olen paljon miettinyt rohkeutta. Onko se hulluutta, itsepäisyyttä vai kenties intohimoa? Uhmaa vai visionäärisyyttä? Päätin sitten lähteä purkamaan rohkeutta atomeiksi. Mitä rohkeus on? Rohkeus tarvitsee pohjaksi tilanteen tai [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.07.2019

B2B-yritysten viisi haastetta markkinoinnissa

Olen viimeisen vuoden aikana tavannut lähemmäs viisikymmentä B2B-yrityksen markkinointipäättäjää. Kaikilla tapaamillani yrityksillä on selkeitä haasteita, joihin he tarvitsevat apua. Perisuomalaisesti usein tuotteita valmistavia yrityksiä vaivaa kipuilu tuotteiden myymisestä asiantuntijaratkaisujen tuottajiksi. [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää