Blogit 20.10.2022Johanna Heinonen

Huomioi nämä asiat markkinointi­budjetin muodostamisessa

Puhutaanko rahasta? 😊

Vuoden loppupuolella monessa yrityksessä perataan kuluvan vuoden budjettia ja peilataan sitä kautta raameja tulevalle vuodelle. Käydään läpi, mitä tänä vuonna on investoitu markkinointiin ja mitä tuloksia se on tuottanut. Liiketoiminnan näkökulmasta tarkastellaan myös yrityksen taloudellista tilannetta ja tavoitteita sekä miten yrityksen markkinointi on näihin suhteutettu.

Budjetin muodostamiseen on varmasti yhtä monta tapaa kuin tekijääkin, tässä mun näkemykseni siitä, mitä olisi hyvä huomioida.

1. Strategia ja tavoitteet keskiöön

 Markkinoinnin budjetoinnin tulee ponnistaa yrityksen strategiasta. Strategia määritellään kerrallaan useamman vuoden ajanjaksolle, koska lyhytnäköisyyttä harvoin tavoitellaan.

Norsukin syödään pala kerrallaan, josta tuli mieleen eräs sparraus asiakkaan kanssa markkinoinnin tavoitteista. Puhuimme strategian kolmiportaisesta jalkauttamisesta ”markkinointipompuin”. Jokaisessa pompussa määriteltiin, että mitä strategisia tavoitteita yrityksellä on seuraavalle vuodelle, seuraavalle kolmelle vuodelle ja seuraavalle viidelle vuodelle. Markkinointistrategia toimii työkaluna tavoitteiden saavuttamiseen. Brändin näkökulmasta oli taas tärkeää tunnistaa erottautumistekijät kilpailijoihin, joka auttaa  luomaan hyvin perusteltua pesäeroa teidän brändin ja kilpailijoiden välille. Brändistrategiasta pääset lukemaan lisää täältä.

Mutta miten eri strategiat ja tavoitteet liittyvät budjetointiin? Lyhyesti: jos tavoitteena on rakentaa erottuva brändi, joka tähtää esimerkiksi kovaan kasvuun, tulee markkinointiin käytettävien resurssienkin olla sen mukaisia. Digitalisoituminen on mahdollistanut meille myös markkinoinnin hyötyjen konkreettisen mittaamisen.

Se, kuinka suuri prosenttiosuus liikevaihdosta tulisi käyttää markkinointiin on hyvin tapauskohtaista ja riippuu paljon myös lähtötilanteesta. Jo brändityön työn tehnyt pieni tai keskisuuri B2B-yritys voi esimerkiksi käyttää markkinointitoimenpiteiden toteuttamiseen ja kehittämiseen keskimäärin 5000 € kuukaudessa sisältäen toimenpiteiden toteutukset ja mediatilat. Jos brändityö on tekemättä ja raamituksia tarvitaan, on investointikustannus markkinointiin tässä kohtaa toki suurempi.

Kun strategiat on hiottu, tulee luoda markkinointisuunnitelma tavoitteiden saavuttamiseen. Huolellisen pohjatyön luonnilla vältetään ohilyönnit ja edetään suoraviivaisesti kohti tavoitteita, sekä saadaan tarkempaa tietoa kulurakenteesta.. Kustannustehokasta tämäkin.

2. Älä jarruttele, jos haluat kasvaa

Markkinoinnin kentällä tapahtuu alati muutoksia, jotka saattavat vaikuttaa myös markkinoinnin toimivuuteen sekä tuloksiin. Jos markkinointi tuottaa hyvällä onnistumisprosentilla laadukkaita kauppoihin johtavia liidejä, voidaan markkinoinnilla todeta olevan positiivinen vaikutus myyntiin.

On tärkeää tehdä huolellisesti ja tarkasti budjetti, mutta jättämällä siihen pelivaraa luot myös mahdollisuuksia toiminnan optimointiin sekä varaudut yllättäviin muutoksiin. Markkinoinnin tulee kehittyä paikalleen jumahtamisen sijaan, jolloin erilaisten toimenpiteiden testaamiseen on tärkeää varata resursseja. Tämä auttaa löytämään niitä teille toimivimpia tapoja tehdä markkinointia sekä kehittää sitä eteenpäin. 

Mitä paremmin budjetti taipuu tulosten mukaan, sitä tuottavampaa markkinoinnin tekemisestä voi saada. Hyviä markkinoinnin mahdollisuuksia voi tulla myös yllättäen eteen, ja silloin kannattaa takoa, kun rauta on kuuma.🔥

3. Mitä teette itse, mitä ulkoistatte?

Strategian jälkeen laadittu markkinointisuunnitelma tavoitteiden toteuttamiseen ohjaa yritystä tekemään toimenpiteitä suunnitelmallisesti ja säännöllisesti. Suunnitelman laajuus johdetaan tavoitteistasi, mutta on tärkeää myös miettiä, kuka toteuttaa toimenpiteet. Mihin käytetään omia resursseja ja onko jotain, mitä kannattaisi ulkoistaa? Aikaa tulee varata myös markkinoinnin johtamiseen sekä raportointiin.

Lähtötilanne: Yrityksellä on selkeät tavoitteet brändin kehittämiseen ja kasvuun. Jos markkinoinnista vastaa..

…toimitusjohtaja, suosittelen oman markkinointihenkilön palkkaamista tai markkinoinnin ulkoistamista kokonaan markkinointitoimistolle. Markkinointitoimistot voivat auttaa niin markkinoinnin strategisessa suunnittelussa kuin tavoitteiden saavuttamisessa. Toimisto voi hoitaa myös käytännön toimenpiteiden toteutukset sekä auttaa brändin kehittämisessä, toki yhteistyössä yrityksen kanssa.

…markkinointipäällikkö, suosittelen markkinoinnin toimenpiteiden ulkoistamista niiltä osin, missä oman ajan käyttö käytännön toteutuksiin ei ole markkinoinnin johtamisen näkökulmasta resurssiviisasta.

erillinen markkinointiyksikkö, markkinointia voi ulkoistaa tapauskohtaisesti eri tarpeiden mukaan, täydentämään yrityksen omaa osaamista. Tässä tilanteessa markkinointikumppania voi hyödyntää myös strategiseen sparraukseen sekä myös esimerkiksi kehitysehdotuksien antamiseen. Tarvittaessa ravisteluunkin. 🌪️

4. Mikä markkinoinnissa maksaa?

Markkinointibudjettiin tulisi laskea ainakin seuraavia asioita:

  • Markkinoinnin strateginen suunnittelu
  • Markkinoinnin johtaminen kohti tavoitteita
  • Myynti- ja markkinointihenkilöstö
  • Toimenpiteet, kuten sisällöntuotanto, digimarkkinointi, graafinen suunnittelu, strategiatyö
  • Järjestelmät ja markkinoinnin työkalut, lisenssit
  • Verkkosivuihin liittyvät päivitykset ja palvelintila
  • Mediatilat sosiaalisessa mediassa sekä perinteisissä medioissa, kuten printissä
  • Markkinoinnin mittaaminen ja optimointi

5. Ostoprosessien pidentyminen

Epävarmojen maailmantilanteiden vuoksi on havaittavissa, että asiakkaiden ostoprosessien kesto on pidentynyt. Ostopäätöksen pohjalle tarvitaan entistä enemmän tietoa, dataa, mutta ennen kaikkea tarjoamasi ratkaisun hyötyjen esiintuontia. Mihin asiakkaan haasteisiin sinä tarjoat ratkaisun? Ostoprosessin saattaminen ostopäätökseen asti vaatii pitkäjänteistä luottamuksen rakentamista, ja tämä ei synny yhdessä yössä, joskus ei yhden tilikaudenkaan aikana. Luottamus rakentuu säännöllisellä markkinoinnilla, jota ei tehdä kampanjoina tai projekteina, vaan kehittyvänä prosessina.

Rajallinen budjetti, mihin panostaa?

Jos tiedossa on jo etukäteen, että budjetti on erittäin rajallinen ja et tiedä, mihin se tulisi kohdistaa, älä epäröi pyytää apua starttiin tai oikeiden toimenpiteiden valintaan. Mahdollisimman suuren rahamäärän käyttäminen markkinointiin ei ole itseisarvo, vaan suosittelen jokaiselle resurssiviisasta tekemistä. Varsinkin tiukalla budjetilla on tärkeää miettiä, mitä markkinoinin avulla pitää vähintään saavuttaa vuodessa? Vaihtoehtoisesti voidaan myös miettiä, että mikä taso markkinoinnisa tulee vähintään säilyttää.

Täsmävinkkejä pienemmälle budjetille on laatia suunnitelma, johon on kirjattu minimitoimenpiteet. Sen jälkeen on aika panostaa kanaviin, jossa saavutat tehokkaimmin parhaat tulokset.  Paras resepti löytyy testaamalla uusia asioita. Huomioithan, että aktiivisuus henkilökohtaisissa kanavissa auttaa myös yrityksesi näkyvyyden parantamisessa.

Meillä ei ole tarvetta markkinoinnille 🙅‍♀️

Onko tilauskirja täynnä ja et tarvitse markkinointia? Loistavaa! Hyvän työvoiman saatavuus on yksi B2B-kentälläkin olevista haasteista. Brändin ja työnantajamielikuvan kehittäminen ovat asioita, joihin markkinointibudjettia voi myös käyttää. Nämä ovat investointeja tulevaisuuteen.

Lyhyesti…

  • Markkinointibudjetti tulee johtaa strategisista tavoitteista
  • Markkinointibudjetti on johdon työkalu, joka antaa suuntaviivat markkinoinnin tekijöille.
  • Budjetin tulee puhua samaa kieltä liiketoiminnan ja markkinoinnin tavoitteiden kanssa.
  • Älä ole itse kasvusi tiellä – jätä myös joustovaraa muuttuviin tilanteisiin
  • Ulkoista toimenpiteitä, jos se auttaa sinua tehostamaan omaa työtäsi tai jos resurssit eivät riitä
  • Markkinoinnin kustannukset koostuvat monista eri tekijöistä ja toimenpiteistä, joiden laajuus määritellään jo suunnitelmavaiheessa
  • Huomioi, että ostoprosessit ovat pidentyneet. Kampanjoilla voi saavuttaa pikavoittoja, mutta pidä pidemmän tähtäimen tavoitteet myös kirkkaana mielessä.
  • Jos budjetti on rajallinen, luo tarkka suunnitelma ja koita pysyä siinä parhaan mukaan. Näin varmistat, että minimitoimenpiteet tulee tehtyä, eikä aikaa kulu päämäärättömään hötkyilyyn.

Mikäli haluat keskustella aiheesta teidän yrityksenne näkövinkkelistä, varaa maksuton sparraus täältä.