Näkemyksiä | Blogi 05.10.2018

Mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla?

Kaikki aina kysyy tätä. Kukaan ei osaa vastata. Tai sitten vastataan:

”Eipä niillä taida mitään eroa olla.”
”Joku puhuu markkinoinnista, joku viestinnästä.”
”Kaikki viestintä on markkinointia ja kaikki markkinointi viestintää.”

Aivan, juu! No, nämä on kuultu monen kertaan ja tässäkin toistettu. Entä jos tehtäisiin ero viestinnän ja markkinoinnin välille, ammattiylpeyden nimissä.

Järki vs. tunne

Ensimmäinen avohaava viestinnän ja markkinoinnin välille saadaan raadeltua sen perusteella, mitä aivolohkon poimuja toimenpiteet aktivoivat. Sanoisin, että viestinnällä vedotaan enemmän viestin vastaanottajan järkeen, kun markkinointi pyrkii luomaan tunneaaltoja mielen syövereissä ja pitkin kehoa. Ero löydetty!

Tieto vs. mielikuva

Mieti seuraavaksi sisäistä viestintää yrityksessänne. Mikä on sen vuorovaikutustilanteen tärkein tehtävä? Tiedon pitää kulkea ja siirtyä vastaanottajalta toiselle. Esimerkiksi työtehtäviin liittyvät sisäisen viestinnän toimet ovat aika kaukana mielikuvien luomisesta. Yhtä lailla sisäisen palautteen antaminen ylös- tai alaspäin välittyy parhaiten tieto edellä. Entä miten on laita mediaviestinnässä? Pääpiirteissään toimittajat kaipaavat tiedotteissa tietoa, ei markkinointia. Vaikka ansaitun median toimenpiteillä olisi tarkoitus markkinoida, tarkoitukseen voidaan päästä yleensä viestinnän keinoin.

Journalismin velipuoli

Ja lopuksi asia, joka erottaa viestinnän ja markkinoinnin niin, ettemme enää tarvitse blogitekstin alussa esitettyjä haaleita lausekkeita viestintä vs. markkinointi -keskustelussa. Viestintä on puolueellista journalismia. Viestintä kaivaa ja kuopii asiallista maaperää ja nostaa sieltä asioita, tietoa, jonka yritys katsoo tarpeelliseksi viestiä. Ei välttämättä pelkkää positiivista, vaan kaikki tarpeellinen. Uskottava viestintä ei nimittäin ole höttöpumpulia. Paras viestintä luottaa vastaanottajan kykyyn osata ajatella itse. Markkinointikin tekee tätä, vaan ei journalismin keinoin.

Molempia tarvitaan, markkinointia ja viestintää. Kavereitahan ne ovat keskenään, se täytyy muistaa. Mutta on ammattiylpeyttä pystyä sanomaan eroja näiden kahden välille.

Eli siitä sait, lopetan tämän viestinnän markkinointitekstin tähän.

Kysy lisää viestinnästä Antilta:
p. 050 558 5955
antti.pohja@mbe.fi

AVAINSANAT: viestintä, markkinointi

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.11.2018

Loistava pohja tulevaisuudelle

Kohta on kulunut tasan neljä kuukautta, kun aloitin työharjoitteluni MBE:llä. Perjantaina on siis viimeinen päiväni täällä. Neljään kuukauteen on mahtunut monia tapahtumia ja projekteja, joista olen oppinut paljon. Ensisijaisesti olen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.11.2018

Brändin kehittämisen muistilista

Eikö brändi tunnu enää omalta? Tai kaipaisiko se freesausta? Brändin kehittäminen lähtee usein liikkeelle päivitetystä strategiasta ja ehkäpä muuttuneesta kilpailutilanteesta. Se ei tarkoita välttämättä logon muutosta, ja jos tarkoittaa, siitä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.11.2018

Elämyksiä syksyyn

Saimme Jaakon kanssa mahdollisuuden osallistua Sinfonia Lahden konserttiin torstaina 15.11. Meille molemmille tämä oli ensimmäinen kerta Sinfonia Lahden konsertissa ja ilta oli varsin mieleenpainuva kokemus. Konsertissa soitettiin Leonard Bernsteinin Trouble [...] Lue lisää