Näkemyksiä | Blogi 05.10.2018

Mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla?

Kaikki aina kysyy tätä. Kukaan ei osaa vastata. Tai sitten vastataan:

”Eipä niillä taida mitään eroa olla.”
”Joku puhuu markkinoinnista, joku viestinnästä.”
”Kaikki viestintä on markkinointia ja kaikki markkinointi viestintää.”

Aivan, juu! No, nämä on kuultu monen kertaan ja tässäkin toistettu. Entä jos tehtäisiin ero viestinnän ja markkinoinnin välille, ammattiylpeyden nimissä.

Järki vs. tunne

Ensimmäinen avohaava viestinnän ja markkinoinnin välille saadaan raadeltua sen perusteella, mitä aivolohkon poimuja toimenpiteet aktivoivat. Sanoisin, että viestinnällä vedotaan enemmän viestin vastaanottajan järkeen, kun markkinointi pyrkii luomaan tunneaaltoja mielen syövereissä ja pitkin kehoa. Ero löydetty!

Tieto vs. mielikuva

Mieti seuraavaksi sisäistä viestintää yrityksessänne. Mikä on sen vuorovaikutustilanteen tärkein tehtävä? Tiedon pitää kulkea ja siirtyä vastaanottajalta toiselle. Esimerkiksi työtehtäviin liittyvät sisäisen viestinnän toimet ovat aika kaukana mielikuvien luomisesta. Yhtä lailla sisäisen palautteen antaminen ylös- tai alaspäin välittyy parhaiten tieto edellä. Entä miten on laita mediaviestinnässä? Pääpiirteissään toimittajat kaipaavat tiedotteissa tietoa, ei markkinointia. Vaikka ansaitun median toimenpiteillä olisi tarkoitus markkinoida, tarkoitukseen voidaan päästä yleensä viestinnän keinoin.

Journalismin velipuoli

Ja lopuksi asia, joka erottaa viestinnän ja markkinoinnin niin, ettemme enää tarvitse blogitekstin alussa esitettyjä haaleita lausekkeita viestintä vs. markkinointi -keskustelussa. Viestintä on puolueellista journalismia. Viestintä kaivaa ja kuopii asiallista maaperää ja nostaa sieltä asioita, tietoa, jonka yritys katsoo tarpeelliseksi viestiä. Ei välttämättä pelkkää positiivista, vaan kaikki tarpeellinen. Uskottava viestintä ei nimittäin ole höttöpumpulia. Paras viestintä luottaa vastaanottajan kykyyn osata ajatella itse. Markkinointikin tekee tätä, vaan ei journalismin keinoin.

Molempia tarvitaan, markkinointia ja viestintää. Kavereitahan ne ovat keskenään, se täytyy muistaa. Mutta on ammattiylpeyttä pystyä sanomaan eroja näiden kahden välille.

Eli siitä sait, lopetan tämän viestinnän markkinointitekstin tähän.

Kysy lisää viestinnästä Antilta:
p. 050 558 5955
antti.pohja@mbe.fi

AVAINSANAT: viestintä, markkinointi

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä. Saksalaisen lääkeyhtiö [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.04.2019

Onnea, suomi!

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivänä on syytä kirjoittaa blogi Mikael Agricolasta ja suomen kielestä. Valitsin kieleksi suomen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Maailmassa on kieliä noin 6 000, laskentatapa vaikuttaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.01.2019

Mitä on luovuus?

Luovuus yhdistetään moneen ammattiin. Itse törmäsin siihen säännöllisesti entisessä ammatissani jalkapalloilijana. Luova pelaaja oli termi, jota viljeltiin taajaan. Toiset sanoivat, että luovuutta ei ole olemassakaan, ainakaan se ei olisi mitään [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.08.2019

Mitä tehdä, kun löydät itsesi markkinoinnin myrskynsilmästä?

Virhe, vahingossa väärin mennyt tai tehty asia, erehdys. Voi tarkoittaa myös kirjoitusvirhettä, mittavirhettä, ohjelmointivirhettä tai virkavirhettä. Markkinointiviestintä alana on vauhdikas, jossa sattuu ja tapahtuu päivittäin, myös silloin tällöin niitä virheitä [...] Lue lisää