Näkemyksiä | Blogi 05.10.2018

Mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla?

Kaikki aina kysyy tätä. Kukaan ei osaa vastata. Tai sitten vastataan:

”Eipä niillä taida mitään eroa olla.”
”Joku puhuu markkinoinnista, joku viestinnästä.”
”Kaikki viestintä on markkinointia ja kaikki markkinointi viestintää.”

Aivan, juu! No, nämä on kuultu monen kertaan ja tässäkin toistettu. Entä jos tehtäisiin ero viestinnän ja markkinoinnin välille, ammattiylpeyden nimissä.

Järki vs. tunne

Ensimmäinen avohaava viestinnän ja markkinoinnin välille saadaan raadeltua sen perusteella, mitä aivolohkon poimuja toimenpiteet aktivoivat. Sanoisin, että viestinnällä vedotaan enemmän viestin vastaanottajan järkeen, kun markkinointi pyrkii luomaan tunneaaltoja mielen syövereissä ja pitkin kehoa. Ero löydetty!

Tieto vs. mielikuva

Mieti seuraavaksi sisäistä viestintää yrityksessänne. Mikä on sen vuorovaikutustilanteen tärkein tehtävä? Tiedon pitää kulkea ja siirtyä vastaanottajalta toiselle. Esimerkiksi työtehtäviin liittyvät sisäisen viestinnän toimet ovat aika kaukana mielikuvien luomisesta. Yhtä lailla sisäisen palautteen antaminen ylös- tai alaspäin välittyy parhaiten tieto edellä. Entä miten on laita mediaviestinnässä? Pääpiirteissään toimittajat kaipaavat tiedotteissa tietoa, ei markkinointia. Vaikka ansaitun median toimenpiteillä olisi tarkoitus markkinoida, tarkoitukseen voidaan päästä yleensä viestinnän keinoin.

Journalismin velipuoli

Ja lopuksi asia, joka erottaa viestinnän ja markkinoinnin niin, ettemme enää tarvitse blogitekstin alussa esitettyjä haaleita lausekkeita viestintä vs. markkinointi -keskustelussa. Viestintä on puolueellista journalismia. Viestintä kaivaa ja kuopii asiallista maaperää ja nostaa sieltä asioita, tietoa, jonka yritys katsoo tarpeelliseksi viestiä. Ei välttämättä pelkkää positiivista, vaan kaikki tarpeellinen. Uskottava viestintä ei nimittäin ole höttöpumpulia. Paras viestintä luottaa vastaanottajan kykyyn osata ajatella itse. Markkinointikin tekee tätä, vaan ei journalismin keinoin.

Molempia tarvitaan, markkinointia ja viestintää. Kavereitahan ne ovat keskenään, se täytyy muistaa. Mutta on ammattiylpeyttä pystyä sanomaan eroja näiden kahden välille.

Eli siitä sait, lopetan tämän viestinnän markkinointitekstin tähän.

Yritysviestinnän taskukirjan kansikuva

Yritysviestinnän taskukirja
Ota oppaan avulla 7 + 1 viestinnän osa-aluetta haltuun

AVAINSANAT: viestintä, markkinointi

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 28.01.2020

Yksinkertainen on tehokasta

Nykyään on olemassa valtava määrä erilaisia kanavia, joissa kaikissa on paljon erilaista ja eritasoista tekstisisältöä. Miten tästä massasta pystyy nousemaan esiin ja erottumaan edukseen? Aihe on tietysti yksi tekijä, joka [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2019

Millainen on hyvä yritysblogi?

Teemme paljon erilaista sisällöntuotantoa B2B-asiakkaillemme. Yksi suosituimmista sisällöntuotannon muodoista on ollut jo pidempään yritysblogipostaukset. Tämä ei tietenkään ole ihan sattumaa, sillä yritysblogilla on kiistattomat hyödyt esimerkiksi hakukoneliikenteen kasvattamisessa, kuten Jaakko [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.09.2019

Voisitko toistaa?

Olen toiston ystävä, työssä ja vapaa-ajalla. Se on lajini myös huumorissa. Sille löytyy muutama harva kannattaja ja huomattavasti enemmän lamaantuneita huokailijoita. Ei siinä mitään. Mutta toisto toimii myös yleisemmällä tasolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä. Saksalaisen lääkeyhtiö [...] Lue lisää