Näkemyksiä | Blogi 21.05.2019

On Facebook-arvonnan aika, Facebook-arvontalaulu raikaa!

Teemme usein asiakkaidemme kanssa esimerkiksi Facebook-arvontoja. Tehtävänämme on huolehtia, että arvonta tavoittaa mahdollisimman hyvän joukon ihmisiä ja arvonnat sujuvat sutjakkaasti sekä kaikkien sääntöjen mukaisesti. Niitä muuten riittääkin, joten kokosimme niistä tärkeimmät tähän postaukseen.

Vapauta Facebook vastuusta

Facebookin omien ohjeiden mukaan Facebookissa kampanjan, mainoksen tai arvonnan järjestäjä on vastuussa kampanjan laillisesta toiminnasta. Tästä syystä Facebook-mainoksissa ja kampanjoissa tulee aina ilmoittaa, että jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta ja ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa tai liity siihen millään tavalla.

Siis ei näin:

 

Vaan näin:

Kampanjan levittämisen kanssa on siis oltava tarkkana, sillä Facebook kieltää henkilökohtaisten aikajanojen ja kaveriyhteyksien käytön kampanjoiden levittämisessä. Arvontaan osallistumisen ehtona ei siis saa olla omalla tai kaverin aikajanalla jakaminen tai kavereiden merkitsemisen vaatiminen.

Vaikka kavereiden merkitsemisen vaatiminen on kiellettyä, monet kysyvätkin arvonnoissaan esimerkiksi kenen kanssa voittaja jakaisi palkinnon mutta ei velvoita merkitsemään tätä, jolloin tämä on sallittua. Arvonta voidaan myös järjestää sivusta tykänneiden tai postaukseen kommentoineiden tai reagoineiden kesken.

Algoritmien kannalta paras vaihtoehto kilpailuun osallistumiseen on kommentointi, koska Facebookin algoritmit suosivat vuorovaikutusta ja Facebook-profiilisi saa tällä tavoin parhaiten näkyvyyttä. Nämä samat lainalaisuudet ja säännöt pätevät myös Instagram-kilpailuihin.

Kilpailu vai arvonta?

Kokonaan oma asiansa on kilpailujen ja arvontojen välinen ero. Karkeasti eroteltuna voidaan sanoa, että kilpailun voittaa ylivertaisilla tiedoilla tai taidoilla, kun taas arvonnan voittajan ratkaisee onnenkantamoinen tai nykyään useimmiten satunnaisarvonta-automaatti.

Myös verotuksellisesti kilpailu ja arvonta ovat eri asioita. Arvonnassa järjestäjän vastuulla on maksaa siihen liittyvät verot, kun taas kilpailussa voitetut palkinnot ovat voittajalle veronalaista tuloa. Sosiaalisessa mediassa järjestettävät kilpailut ja arvonnat kuitenkin pääsääntöisesti tarkoittavat arvontaa. Selvyyden vuoksi neuvomme aina puhumaan arvonnoista kilpailujen sijasta.

Sosiaalisessa mediassa järjestettäviin arvontoihin osallistuminen vaatii usein jotakin näennäissuoritusta kuten kyselyyn vastaamista, johonkin asiaan oikein vastaamista, yrityksen sivusta tykkäämistä tai kommentointia. Vaikka arvontaan liittyykin joku näennäissuoritus, voi arvonnasta saatu voitto arpajaisverolain alainen.

Mikään ei ole niin varmaa kuin verot

Tuliko yllätyksenä, että myös Facebook-arpajaisista on maksettava verot? Arpajaisveroa ei ole maksettava, jos maksettavaksi tulevien verojen määrä on alle 50 euroa kalenterikuukaudessa eli jos voittojen arvo on alle 166,66 euroa. Arpajaisverolain alaisissa arpajaisissa arpajaisveron määrä on 30 % voittojen arvosta. Siis esimerkiksi näin:

 

Arvonnan järjestäjä on vastuussa arpajaisveron asianmukaisesta hoitamisesta. Arpajaisvero on oma-aloitteista veroa, joka maksetaan sille tarkoitetulla veroilmoituksella OmaVero-palvelussa. Veroilmoituksessa tulee ilmoittaa arpajaisten toimeenpanijan y-tunnus, arpajaisveron tunnus, kuukausi jolta arpajaisvero maksetaan ja maksettavan arpajaisveron määrä, joka on siis 30% palkintojen arvosta. Arpajaisvero on maksettava aina arvonnan päättymisestä seuraavan kuukauden 12. päivään mennessä. Tarkemmat ohjeet löydät Verohallinnon sivuilta.

Muista: Voiton arvo on se hinta, joka palkinnosta on maksettu (eli hinta arvonlisäveroineen). Tämän siis kirjoitat postauksen saatetekstiin. Verottajalle ilmoitetaan myös tämä arvo ja sen mukaan maksetaan arpajaisvero.

Muista myös tämä: Facebook-arvonnoilla saa hetkellisesti lisättyä sivutykkääjien määrää, mutta määrää tärkeämpi on kuitenkin seuraajien laatu. Hyvillä sisällöillä koukutat juuri oikeanlaiset seuraajat sivuillesi. Jos siis tarvitset apua somesisältöjen suunnittelussa, ota rohkeasti meihin yhteyttä.

Siihen asti: On arvonnan aika, arvontalaulu raikaa eli eipä muuta kuin hyviä arvontoja tekemään!

-Aino

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2019

Millainen on hyvä yritysblogi?

Teemme paljon erilaista sisällöntuotantoa B2B-asiakkaillemme. Yksi suosituimmista sisällöntuotannon muodoista on ollut jo pidempään yritysblogipostaukset. Tämä ei tietenkään ole ihan sattumaa, sillä yritysblogilla on kiistattomat hyödyt esimerkiksi hakukoneliikenteen kasvattamisessa, kuten Jaakko [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.08.2019

Some antaa markkinoinnille vauhtia

Olin keväällä kahden päivän ajan kouluttamassa pien- ja mikroyrittäjiä some- ja sisältöasioissa. Kumpaankin koulutussettiini kuului sekä yleisemmän tason tietoisku että varsinainen valmennus. Paljon asiaa tiiviissä paketissa ja aivan upea koulutettavien [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 15.10.2019

Projektikoordinaattorin toivomuslista

Projektikoordinaattorin toivomuslistassa muutama vinkki, joiden avulla toimenpiteitä päästään suunnittelemaan suoraviivaisesti ja kustannustehokkaasti. 1. Lähetäthän kuvat muussa kuin Word- tai PowerPoint-muodossa. Emme tee niillä oikeastaan mitään, paitsi, jos olemme tekemässä postimerkkiä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2019

Millainen on hyvä yritysblogi?

Teemme paljon erilaista sisällöntuotantoa B2B-asiakkaillemme. Yksi suosituimmista sisällöntuotannon muodoista on ollut jo pidempään yritysblogipostaukset. Tämä ei tietenkään ole ihan sattumaa, sillä yritysblogilla on kiistattomat hyödyt esimerkiksi hakukoneliikenteen kasvattamisessa, kuten Jaakko [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.10.2019

Irti kaaoksesta – näillä kolmella vinkillä pääset alkuun

Markkinointi ja viestintä ovat nostaneet vahvasti suosiotaan myös suomalaisten B2B-yrityksien keskuudessa. Kun jokin asia nousee hitiksi, voi seurata kaaos, mikäli työkalupakki asioiden hoitamiseen ei ole kunnossa. Tein simppelin listauksen siitä, [...] Lue lisää