Näkemyksiä | Blogi 21.05.2019

On Facebook-arvonnan aika, Facebook-arvontalaulu raikaa!

Teemme usein asiakkaidemme kanssa esimerkiksi Facebook-arvontoja. Tehtävänämme on huolehtia, että arvonta tavoittaa mahdollisimman hyvän joukon ihmisiä ja arvonnat sujuvat sutjakkaasti sekä kaikkien sääntöjen mukaisesti. Niitä muuten riittääkin, joten kokosimme niistä tärkeimmät tähän postaukseen.

Vapauta Facebook vastuusta

Facebookin omien ohjeiden mukaan Facebookissa kampanjan, mainoksen tai arvonnan järjestäjä on vastuussa kampanjan laillisesta toiminnasta. Tästä syystä Facebook-mainoksissa ja kampanjoissa tulee aina ilmoittaa, että jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta ja ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa tai liity siihen millään tavalla.

Siis ei näin:

 

Vaan näin:

Kampanjan levittämisen kanssa on siis oltava tarkkana, sillä Facebook kieltää henkilökohtaisten aikajanojen ja kaveriyhteyksien käytön kampanjoiden levittämisessä. Arvontaan osallistumisen ehtona ei siis saa olla omalla tai kaverin aikajanalla jakaminen tai kavereiden merkitsemisen vaatiminen.

Vaikka kavereiden merkitsemisen vaatiminen on kiellettyä, monet kysyvätkin arvonnoissaan esimerkiksi kenen kanssa voittaja jakaisi palkinnon mutta ei velvoita merkitsemään tätä, jolloin tämä on sallittua. Arvonta voidaan myös järjestää sivusta tykänneiden tai postaukseen kommentoineiden tai reagoineiden kesken.

Algoritmien kannalta paras vaihtoehto kilpailuun osallistumiseen on kommentointi, koska Facebookin algoritmit suosivat vuorovaikutusta ja Facebook-profiilisi saa tällä tavoin parhaiten näkyvyyttä. Nämä samat lainalaisuudet ja säännöt pätevät myös Instagram-kilpailuihin.

Kilpailu vai arvonta?

Kokonaan oma asiansa on kilpailujen ja arvontojen välinen ero. Karkeasti eroteltuna voidaan sanoa, että kilpailun voittaa ylivertaisilla tiedoilla tai taidoilla, kun taas arvonnan voittajan ratkaisee onnenkantamoinen tai nykyään useimmiten satunnaisarvonta-automaatti.

Myös verotuksellisesti kilpailu ja arvonta ovat eri asioita. Arvonnassa järjestäjän vastuulla on maksaa siihen liittyvät verot, kun taas kilpailussa voitetut palkinnot ovat voittajalle veronalaista tuloa. Sosiaalisessa mediassa järjestettävät kilpailut ja arvonnat kuitenkin pääsääntöisesti tarkoittavat arvontaa. Selvyyden vuoksi neuvomme aina puhumaan arvonnoista kilpailujen sijasta.

Sosiaalisessa mediassa järjestettäviin arvontoihin osallistuminen vaatii usein jotakin näennäissuoritusta kuten kyselyyn vastaamista, johonkin asiaan oikein vastaamista, yrityksen sivusta tykkäämistä tai kommentointia. Vaikka arvontaan liittyykin joku näennäissuoritus, voi arvonnasta saatu voitto arpajaisverolain alainen.

Mikään ei ole niin varmaa kuin verot

Tuliko yllätyksenä, että myös Facebook-arpajaisista on maksettava verot? Arpajaisveroa ei ole maksettava, jos maksettavaksi tulevien verojen määrä on alle 50 euroa kalenterikuukaudessa eli jos voittojen arvo on alle 166,66 euroa. Arpajaisverolain alaisissa arpajaisissa arpajaisveron määrä on 30 % voittojen arvosta. Siis esimerkiksi näin:

 

Arvonnan järjestäjä on vastuussa arpajaisveron asianmukaisesta hoitamisesta. Arpajaisvero on oma-aloitteista veroa, joka maksetaan sille tarkoitetulla veroilmoituksella OmaVero-palvelussa. Veroilmoituksessa tulee ilmoittaa arpajaisten toimeenpanijan y-tunnus, arpajaisveron tunnus, kuukausi jolta arpajaisvero maksetaan ja maksettavan arpajaisveron määrä, joka on siis 30% palkintojen arvosta. Arpajaisvero on maksettava aina arvonnan päättymisestä seuraavan kuukauden 12. päivään mennessä. Tarkemmat ohjeet löydät Verohallinnon sivuilta.

Muista: Voiton arvo on se hinta, joka palkinnosta on maksettu (eli hinta arvonlisäveroineen). Tämän siis kirjoitat postauksen saatetekstiin. Verottajalle ilmoitetaan myös tämä arvo ja sen mukaan maksetaan arpajaisvero.

Muista myös tämä: Facebook-arvonnoilla saa hetkellisesti lisättyä sivutykkääjien määrää, mutta määrää tärkeämpi on kuitenkin seuraajien laatu. Hyvillä sisällöillä koukutat juuri oikeanlaiset seuraajat sivuillesi. Jos siis tarvitset apua somesisältöjen suunnittelussa, ota rohkeasti meihin yhteyttä.

Siihen asti: On arvonnan aika, arvontalaulu raikaa eli eipä muuta kuin hyviä arvontoja tekemään!

-Aino

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa. Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.02.2019

Hymy on MBE:llä ykkönen

Mietitäänkö teillä, mitä asiakkaat oikeasti teistä ajattelevat? Miten hyvin esimerkiksi arvonne välittyvät asiakkaille saakka? Usein yrityksillä on jonkinlainen kalpea aavistus, olettamus siitä, mitä asiakkaan mielessä liikkuu. Tarkka tieto voi kuitenkin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2019

Olemme nyt virallisesti Näkemystehdas MBE

Mistä MBE on lyhenne? Tämä voisi aivan hyvin olla kysymyksenä lahtelaisteemaisessa pubivisassa. Annan nyt tässä pienen etumatkan mahdollisille kisaajille: Vastaus on Mainostoimisto Business Express, ja siitä kaikki sai alkunsa yli [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.06.2019

4 hyötyä yritysblogista

Yritysblogit ovat nykyään markkinoinnin peruskauraa. Blogeilla yritykset viestivät omasta asiantuntijuudestaan ja kasvattavat näkyvyyttään. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa ja miksi niitä edelleen kannattaa perustaa? Käydään läpi yritysblogin 4 hyötyä ja otetaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.06.2019

Kantautuuko brändisi ääni vai onko se jäänyt kurkkuun kiinni?

Ensimmäiset ajatukset äänensävystä ja sen merkityksestä tulee varmasti mieleen omasta arkielämästä. Täytyy olla tiukka ja vaativan uskottava, kun pyytää lasta kertomaan, mihin hän on tällä kertaa piilottanut autosi avaimet. Jälkimmäisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.06.2019

Kasva kuvaajana

Valokuvaus on paitsi loistava ja kehittävä harrastus myös erittäin oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia ja viestintää, tai ainakin pitäisi olla. Kuten nimikin sen jo sanoo valokuvaus on kirjaimellisesti valolla kuvaamista [...] Lue lisää