Näkemyksiä | Blogi 21.05.2019

On Facebook-arvonnan aika, Facebook-arvontalaulu raikaa!

Teemme usein asiakkaidemme kanssa esimerkiksi Facebook-arvontoja. Tehtävänämme on huolehtia, että arvonta tavoittaa mahdollisimman hyvän joukon ihmisiä ja arvonnat sujuvat sutjakkaasti sekä kaikkien sääntöjen mukaisesti. Niitä muuten riittääkin, joten kokosimme niistä tärkeimmät tähän postaukseen.

Vapauta Facebook vastuusta

Facebookin omien ohjeiden mukaan Facebookissa kampanjan, mainoksen tai arvonnan järjestäjä on vastuussa kampanjan laillisesta toiminnasta. Tästä syystä Facebook-mainoksissa ja kampanjoissa tulee aina ilmoittaa, että jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta ja ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa tai liity siihen millään tavalla.

Siis ei näin:

 

Vaan näin:

Kampanjan levittämisen kanssa on siis oltava tarkkana, sillä Facebook kieltää henkilökohtaisten aikajanojen ja kaveriyhteyksien käytön kampanjoiden levittämisessä. Arvontaan osallistumisen ehtona ei siis saa olla omalla tai kaverin aikajanalla jakaminen tai kavereiden merkitsemisen vaatiminen.

Vaikka kavereiden merkitsemisen vaatiminen on kiellettyä, monet kysyvätkin arvonnoissaan esimerkiksi kenen kanssa voittaja jakaisi palkinnon mutta ei velvoita merkitsemään tätä, jolloin tämä on sallittua. Arvonta voidaan myös järjestää sivusta tykänneiden tai postaukseen kommentoineiden tai reagoineiden kesken.

Algoritmien kannalta paras vaihtoehto kilpailuun osallistumiseen on kommentointi, koska Facebookin algoritmit suosivat vuorovaikutusta ja Facebook-profiilisi saa tällä tavoin parhaiten näkyvyyttä. Nämä samat lainalaisuudet ja säännöt pätevät myös Instagram-kilpailuihin.

Kilpailu vai arvonta?

Kokonaan oma asiansa on kilpailujen ja arvontojen välinen ero. Karkeasti eroteltuna voidaan sanoa, että kilpailun voittaa ylivertaisilla tiedoilla tai taidoilla, kun taas arvonnan voittajan ratkaisee onnenkantamoinen tai nykyään useimmiten satunnaisarvonta-automaatti.

Myös verotuksellisesti kilpailu ja arvonta ovat eri asioita. Arvonnassa järjestäjän vastuulla on maksaa siihen liittyvät verot, kun taas kilpailussa voitetut palkinnot ovat voittajalle veronalaista tuloa. Sosiaalisessa mediassa järjestettävät kilpailut ja arvonnat kuitenkin pääsääntöisesti tarkoittavat arvontaa. Selvyyden vuoksi neuvomme aina puhumaan arvonnoista kilpailujen sijasta.

Sosiaalisessa mediassa järjestettäviin arvontoihin osallistuminen vaatii usein jotakin näennäissuoritusta kuten kyselyyn vastaamista, johonkin asiaan oikein vastaamista, yrityksen sivusta tykkäämistä tai kommentointia. Vaikka arvontaan liittyykin joku näennäissuoritus, voi arvonnasta saatu voitto arpajaisverolain alainen.

Mikään ei ole niin varmaa kuin verot

Tuliko yllätyksenä, että myös Facebook-arpajaisista on maksettava verot? Arpajaisveroa ei ole maksettava, jos maksettavaksi tulevien verojen määrä on alle 50 euroa kalenterikuukaudessa eli jos voittojen arvo on alle 166,66 euroa. Arpajaisverolain alaisissa arpajaisissa arpajaisveron määrä on 30 % voittojen arvosta. Siis esimerkiksi näin:

 

Arvonnan järjestäjä on vastuussa arpajaisveron asianmukaisesta hoitamisesta. Arpajaisvero on oma-aloitteista veroa, joka maksetaan sille tarkoitetulla veroilmoituksella OmaVero-palvelussa. Veroilmoituksessa tulee ilmoittaa arpajaisten toimeenpanijan y-tunnus, arpajaisveron tunnus, kuukausi jolta arpajaisvero maksetaan ja maksettavan arpajaisveron määrä, joka on siis 30% palkintojen arvosta. Arpajaisvero on maksettava aina arvonnan päättymisestä seuraavan kuukauden 12. päivään mennessä. Tarkemmat ohjeet löydät Verohallinnon sivuilta.

Muista: Voiton arvo on se hinta, joka palkinnosta on maksettu (eli hinta arvonlisäveroineen). Tämän siis kirjoitat postauksen saatetekstiin. Verottajalle ilmoitetaan myös tämä arvo ja sen mukaan maksetaan arpajaisvero.

Muista myös tämä: Facebook-arvonnoilla saa hetkellisesti lisättyä sivutykkääjien määrää, mutta määrää tärkeämpi on kuitenkin seuraajien laatu. Hyvillä sisällöillä koukutat juuri oikeanlaiset seuraajat sivuillesi. Jos siis tarvitset apua somesisältöjen suunnittelussa, ota rohkeasti meihin yhteyttä.

Siihen asti: On arvonnan aika, arvontalaulu raikaa eli eipä muuta kuin hyviä arvontoja tekemään!

-Aino

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.06.2020

Teot ennen tulosta

Markkinoinnin tuloksellisuus on asia, jota tulee optimoida jatkuvasti. Tuloksellisuuden laskeminen ei ole tähtitiedettä, mutkat suoraksi vedettynä tuotto lasketaan katteesta. Onkin tärkeää pureutua siihen, millä teoilla tulosta tehdään, koska harvoin on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.06.2020

LinkedIn-mainonnan targetointi tuottaa tuloksia B2B-yrityksille

LinkedIn-mainonta voi olla yllättävän tuntematon käsite B2B-yrityksissä toimiville. Sen oletetaan olevan kallista tai siihen liitetään muita epäluuloja. Näin sen ei kuitenkaan pitäisi olla, vaan LinkedIn-mainonnan pitäisi olla jokaisen B2B-markkinoijan parhaita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.03.2020

Mukava on uusi musta

Muutama viikko sitten osallistuin CMADFI-tilaisuuteen. Tämän kirjainjonon alkuosa tulee sanoista Community Manager Appreciation Day ja FI puolestaan viittaa tietysti Suomeen. Kyseessä on yhteisömanagerien suomalainen verkostoitumistapahtuma, joka järjestetään vuosittain tammikuun viimeisenä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää