Näkemyksiä | Blogi 03.11.2017

Vinkit markkinointisuunnitelman laatimiseen

Somekanavat, messut, nettisivut, markkinoinnin automaatio, esitteet, applikaatiot – tehdään vähän kaikkea heti ja laitetaan vielä jonnekin printtimainos! Toki näinkin voi toimia, kannatan kuitenkin suunnitelmallisuutta markkinoinnissakin. Suunnitelmallisuus tarkoittaa ennen kaikkea kustannustehokkuutta, esimerkiksi erilaisten sisältöjen hyödyntämistä useissa kanavissa.

Koska markkinoinnin pääasiallinen tehtävä on tukea myyntiä ja tuloksellisuutta, se tulisi nähdä osana kokonaisuutta eikä yksittäisinä toimenpiteinä. Suunnitelmallisesti toimimalla pysytään kartalla siitä, mitä tehdään ja miksi. Tällöin myös tulosten seuraaminen ja oman tekemisen parantaminen on tuplasti helpompaa.

Tavoitteet ja kohderyhmät ohjaavat markkinointisuunnitelman sisältöä

Ennen suunnitelman laatimista on hyvä miettiä, mitkä markkinoinnin laadulliset ja määrälliset tavoitteet tukisivat parhaiten yleisiä liiketoimintatavoitteitasi. Onko tavoitteenasi tuottaa liidejä myynnille, nostaa tunnettuuttasi tai kenties vahvistaa asiantuntijarooliasi oikeassa kohderyhmässä? Tavoitteita voi olla eritasoisia. Konkreettisia tavoitteita ovat esimerkiksi myynnin lisäys, nettisivujen kävijämäärän kasvu, nettisivuilla toivottujen toimenpiteiden konversiot (esim. vinkkien lataus, uutiskirjeen tilaus) sekä kerättyjen liidien määrä. Muista myös miettiä, miten tavoitteita mitataan. Tavoitteet määrittelevät omalta osaltaan sen, mitä markkinointisuunnitelmaan laitetaan.

Kohderyhmät ovat tärkeä osa markkinointisuunnitelmaa. Olethan määritellyt, mitä kohderyhmiä tavoittelet? Ja millaista tietoa he tarvitsevat päätöksentekonsa tueksi? Erilaisia kohderyhmiä (esim. suunnittelijat, ostajat) kannattaa lähestyä juuri heitä kiinnostavilla sisällöillä. Suunnitelmassa huomioidaan myös kanavat, joista kohderyhmän tavoittaa parhaiten.

Markkinointisuunnitelman laatiminen

Markkinointisuunnitelman laatiminen on hyvä aloittaa sellaisista tapahtumista, jotka ovat jo tiedossa. Osallistutteko messuille tai järjestättekö asiakastapahtumia? Onko teillä tulossa lanseerauksia tai muita uudistuksia? Rakenna toimenpiteet näiden ympärille huomioiden myös ennakkomarkkinointi ja jälkihoito. Tuo sen jälkeen mukaan mahdolliset jatkuvat toimenpiteet, esim. liikenteen ajaminen nettisivuille eri keinoin (uutiskirjeet, hakukoneoptimointi, hakukonemarkkinointi) ja uudet aktivoivat sisällöt. Jos käytössäsi on markkinoinnin automaatio, sen sisältöjen kehittäminen on varmasti myös hyvä olla suunnitelmassa.

Markkinointisuunnitelmassa kannattaa antaa tilaa optimoinnille ja kehitykselle. Seuraa tavoitteiden toteutumista ja optimoi suunnitelmaa tarvittaessa. Hyvä markkinointisuunnitelma on perusrunko, jota seuraamalla otat koko ajan askelia kohti tavoitteitasi.

Kuulostaako työläältä? Näkemykselliset asiantuntijamme laativat markkinointi- ja kampanjasuunnitelmia erilaisille yrityksille jatkuvasti. Toimimme asiakkaidemme luottokumppanina ja huolehdimme myös suunnitelmien tavoitteellisesta ja tehokkaasta toteuttamisesta. Niin, että sinä voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi.

Minttu

Opas: Kuinka laadit markkinointisuunnitelman – sisältää valmiin pohjan!

Lataa opas

 

AVAINSANAT: Tavoitteellisuus, Markkinointiviestintä, myynti, menestys, markkinointi, markkinointisuunnitelma, markkinointisuunnitelman laatiminen

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.03.2021

Markkinoinnin ulkoistaminen vs. in-house

Markkinointi-ihmisten työnkuva on usein hyvin monipuolinen ja siihen kuuluu kaikenlaista. Markkinointi on ala, joka elää ja kehittyy jatkuvasti, minkä myötä omaksumista riittää. Markkinoinnin parissa työskentelevät ovat usein myös luovia ihmisiä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 03.05.2021

Menesty rakentamalla luottamusta kahdella tasolla

B2B-asiantuntijaratkaisujen myynnissä tähdätään usein kumppanuuteen. Kumppanuus on syvä ja kestävä suhde asiakkaiden kanssa. Ostamisen ja myymisen sijaan kumppanuus on lisäarvon tuottamista, joka tarvitsee toimiakseen molemminpuolista luottamusta. Vaikka puhutaan yritysten välisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää