Näkemyksiä | Blogi 03.11.2017

Vinkit markkinointisuunnitelman laatimiseen

Somekanavat, messut, nettisivut, markkinoinnin automaatio, esitteet, applikaatiot – tehdään vähän kaikkea heti ja laitetaan vielä jonnekin printtimainos! Toki näinkin voi toimia, kannatan kuitenkin suunnitelmallisuutta markkinoinnissakin. Suunnitelmallisuus tarkoittaa ennen kaikkea kustannustehokkuutta, esimerkiksi erilaisten sisältöjen hyödyntämistä useissa kanavissa.

Koska markkinoinnin pääasiallinen tehtävä on tukea myyntiä ja tuloksellisuutta, se tulisi nähdä osana kokonaisuutta eikä yksittäisinä toimenpiteinä. Suunnitelmallisesti toimimalla pysytään kartalla siitä, mitä tehdään ja miksi. Tällöin myös tulosten seuraaminen ja oman tekemisen parantaminen on tuplasti helpompaa.

Tavoitteet ja kohderyhmät ohjaavat markkinointisuunnitelman sisältöä

Ennen suunnitelman laatimista on hyvä miettiä, mitkä markkinoinnin laadulliset ja määrälliset tavoitteet tukisivat parhaiten yleisiä liiketoimintatavoitteitasi. Onko tavoitteenasi tuottaa liidejä myynnille, nostaa tunnettuuttasi tai kenties vahvistaa asiantuntijarooliasi oikeassa kohderyhmässä? Tavoitteita voi olla eritasoisia. Konkreettisia tavoitteita ovat esimerkiksi myynnin lisäys, nettisivujen kävijämäärän kasvu, nettisivuilla toivottujen toimenpiteiden konversiot (esim. vinkkien lataus, uutiskirjeen tilaus) sekä kerättyjen liidien määrä. Muista myös miettiä, miten tavoitteita mitataan. Tavoitteet määrittelevät omalta osaltaan sen, mitä markkinointisuunnitelmaan laitetaan.

Kohderyhmät ovat tärkeä osa markkinointisuunnitelmaa. Olethan määritellyt, mitä kohderyhmiä tavoittelet? Ja millaista tietoa he tarvitsevat päätöksentekonsa tueksi? Erilaisia kohderyhmiä (esim. suunnittelijat, ostajat) kannattaa lähestyä juuri heitä kiinnostavilla sisällöillä. Suunnitelmassa huomioidaan myös kanavat, joista kohderyhmän tavoittaa parhaiten.

Markkinointisuunnitelman laatiminen

Markkinointisuunnitelman laatiminen on hyvä aloittaa sellaisista tapahtumista, jotka ovat jo tiedossa. Osallistutteko messuille tai järjestättekö asiakastapahtumia? Onko teillä tulossa lanseerauksia tai muita uudistuksia? Rakenna toimenpiteet näiden ympärille huomioiden myös ennakkomarkkinointi ja jälkihoito. Tuo sen jälkeen mukaan mahdolliset jatkuvat toimenpiteet, esim. liikenteen ajaminen nettisivuille eri keinoin (uutiskirjeet, hakukoneoptimointi, hakukonemarkkinointi) ja uudet aktivoivat sisällöt. Jos käytössäsi on markkinoinnin automaatio, sen sisältöjen kehittäminen on varmasti myös hyvä olla suunnitelmassa.

Markkinointisuunnitelmassa kannattaa antaa tilaa optimoinnille ja kehitykselle. Seuraa tavoitteiden toteutumista ja optimoi suunnitelmaa tarvittaessa. Hyvä markkinointisuunnitelma on perusrunko, jota seuraamalla otat koko ajan askelia kohti tavoitteitasi.

Kuulostaako työläältä? Näkemykselliset asiantuntijamme laativat markkinointi- ja kampanjasuunnitelmia erilaisille yrityksille jatkuvasti. Toimimme asiakkaidemme luottokumppanina ja huolehdimme myös suunnitelmien tavoitteellisesta ja tehokkaasta toteuttamisesta. Niin, että sinä voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi.

Minttu

AVAINSANAT: Tavoitteellisuus, Markkinointiviestintä, myynti, menestys, markkinointi

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 15.05.2018

Ilo irti ydinviestistä

Olen törmännyt moneen eri keskusteluun, jossa puhutaan ydinviestistä. Joko sen puuttumisesta tai tarkoituksesta. Ydinviestin tarkoitushan on herättää kiinnostus sekä toimia niin ulkoisena kuin sisäisenä punaisena lankana. Siinä tulisi olla myös [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.04.2018

Kasvu ei tapahdu hymistelemällä

Millä voisimme erottua muista? Tämä kysymys oli pöydällä viimeksi tänään asiakkaan kanssa keskustellessa. Pöydällä pyörivät samat jo liiankin tutut teemat: olemme asiantuntijoita, teemme työmme huolella, meidän kanssa on mukava tehdä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.02.2018

Kaikilla ei ole nuha

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman. Näin itse määrittelemme työtämme ja sen tuloksia. Ajattelu onkin yksi keskeisimmistä asioista, jota meiltä ostetaan. Teknologia mahdollistaa sen, että voit halutessasi vaikka itse tehdä nettisivut [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 24.04.2018

Kasvu ei tapahdu hymistelemällä

Millä voisimme erottua muista? Tämä kysymys oli pöydällä viimeksi tänään asiakkaan kanssa keskustellessa. Pöydällä pyörivät samat jo liiankin tutut teemat: olemme asiantuntijoita, teemme työmme huolella, meidän kanssa on mukava tehdä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.03.2018

Inspiraatio uuteen voi löytyä yllättävistäkin paikoista

On uskomatonta, miten paljon voi saada irti ja oppia, kun vain uskaltaa antaa mahdollisuuden uusille asioille. Tämän pääsin kokemaan ollessani ensimmäistä kertaa Sinfonia Lahden konsertissa pari viikkoa takaperin. Kyseinen konsertti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2018

Markkinointi, minne menet?

Olen Anton Mäkelä, MBE:n tuore työharjoittelija. Opiskelen Lahden ammattikorkeakoulussa liiketaloutta ja pääaineeni on markkinointi. Päätin painottaa opintoni markkinointiin, koska koin jo silloin palavaa halua päästä vaikuttamaan yritysten tulokseen. Näen markkinoinnin [...] Lue lisää