Näkemyksiä | Blogi 27.11.2018

Brändin kehittämisen muistilista

Eikö brändi tunnu enää omalta? Tai kaipaisiko se freesausta? Brändin kehittäminen lähtee usein liikkeelle päivitetystä strategiasta ja ehkäpä muuttuneesta kilpailutilanteesta. Se ei tarkoita välttämättä logon muutosta, ja jos tarkoittaa, siitä ei ainakaan kannata lähteä ensimmäisenä liikkeelle.

Mitä vaiheita brändin kehittämiseen sitten kuuluu? Tässä sinulle tsekkauslista, ole hyvä!

1. Sisäinen mahdollistaminen


Brändin kehittämisen onnistuminen vaatii johdon 100 % sitoutuminen, täyden tuen muutoksille ja muutoksen johtamista. Kannustaminen ja motivointi eivät saa unohtua missään vaiheessa.

2. Brändistrategian laatiminen


Mitä haluatte brändinne viestivän? Millaisen mielikuvan haluatte antaa? Mikä on tapanne ja tyylinne kommunikoida? Onko teillä yritysbrändi ja tuotebrändejä, tarvitseeko niiden painotusta muuttaa tai suhdetta selkeyttää? Mikä on brändilupauksenne? Muista myös miettiä miten asemoidutte suhteessa kilpailijoihin.

Nämä kaikki on hyvä kirjata brändistrategiaan. Ja muista olla rohkea, keskitien kulkijat ovat harvoin kiinnostavia.

3. Brändin visuaalinen ilme

Brändistrategian mukaan brändin visuaaliset elementit, esim. värimaailma, logo, käytettävät fontit ja kuvamaailma voidaan tarvittaessa uudistaa. Mieti, heijastaako nykyinen brändi-ilme sitä mielikuvaa, jonka haluatte antaa vai onko tarve uudistaa visuaalista ilmettä?

Tarkasta missä kaikkialla asiakkaasi kohtaavat brändisi. Kaikkien kohtaamispisteiden tulisi puhua samaa kieltä.

4. Sisäinen viestintä ja jalkautus

Brändi kirkkaaksi kaikille. Kaikkien on tiedettävä tavoitteet ja brändin ydin, sekä ymmärrettävä oma osansa strategian toteutumisessa. Jos porukka saadaan sitoutumaan osana kehitysprosessia, niin entistä parempi. Ota siis sisäinen viestintä ja strategian jalkautus vakavasti, brändin kehittäminen ja sen kasvattaminen ei ole vain markkinoinnin asia.

5. Lanseeraus

Suunnittele miten ja milloin uudistettu brändisi lanseerataan. Aloita räväkästi, jotta uudistuksesi huomataan. Muista kuitenkin viestiä selkeästi ja ymmärrettävästi. Muista myös tarvittaessa laatia mediatiedotteet.

6. Markkinointi- ja sisältösuunnitelma

Lanseerauksen jälkeen ei kannata pysähtyä. Silloin nimittäin alkaa se varsinainen työ, jotta brändisi lunastaa lupauksensa jokaisessa kohtaamisessa ja haluamasi mielikuva vahvistuu. Laadi markkinoinnin ja myynnin yhteinen markkinointi- ja sisältösuunnitelma, joka tukee sisällöllisesti niin liiketoiminnan strategiaa kuin brändistrategiaa.

Muista kommunikoida aktiivisesti myynnin kanssa jatkossakin, sieltä saat asiakkaita palveleviin sisältöihin parhaat vinkit. Linjakas ja suunnitelmallinen toiminta edesauttaa brändimielikuvan rakentumista ja tunnettuuden kasvua.

Niin ja muistithan asettaa markkinointi- ja sisältösuunnitelman toimenpiteille myös tavoitteet ja mittarit? Huomioi, että mittaat strategian tavoitteiden kannalta olennaisia asioita. Seuraa miten tavoitteet toteutuvat ja optimoi toimenpiteitä tarvittaessa.

Eli vinkit lyhyesti:

SUUNNITTELE. SITOUTA. JALKAUTA. LANSEERAA. MARKKINOI. 

MITTAA. OPTIMOI. KEHITÄ.

Tarkastele sopivin väliajoin, tukevatko kaikki tekemänne toimenpiteet brändin kehittymistä ja myyntiä. Turhasta kannattaa luopua ja laittaa panostukset tavoitteita tukeviin toimenpiteisiin.

Sitten vain tuumasta toimeen!

Minttu

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2019

Markkinointi kuuluu kaikille

Keskustelu 1: Mahdoton yhtälö Asiakas: Haluamme sellaisen yhteisen tekemisen meiningin, mikä heijastuu ulospäinkin! Sellaisen tunnistettavan, meidänlaisen fiiliksen, joka tulee asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa. MBE: Se on brändipersoona. Brändipersoonassa määritellään nimenomaan millaisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.01.2019

Markkinointi on investointi

Jokaisella liiketoiminnalla tulee olla tavoitteet, teilläkin on varmasti omat tavoitteenne, tai näin ainakin toivon. Tavoitteiden tulee olla korkealla, mutta ei mahdottomat. Yleensä tavoitteisiin pääsy vaatii investointeja. Niitä voivat olla esimerkiksi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.11.2018

Markkinointi oikotienä onneen

”Tehdään sellainen kiva räiskäytys, joku tosi luova kamppis! Sellainen mikä nostaa meidän tunnettuuden huippuunsa ja muuttaa mielikuvan meistä tuotemyyjästä huippuasiantuntijaksi! Tehdään tuo kamppis ja jatketaan sitten muuten ihan niin kuin [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.01.2019

Dashboard tekee mainonnan tuloksellisuuden seurannasta tehokasta

Markkinoinnin ja mainonnan tuloksellisuuden seuranta on helppoa ja nopeaa, kun sen voi tehdä yhdestä ikkunasta. Tähän paras ratkaisu on dashboard, mistä näkyy markkinoinnin toimenpiteiden tulokset. Tällöin vältetään useista eri lähteistä [...] Lue lisää