Näkemyksiä | Blogi 27.11.2018

Brändin kehittämisen muistilista

Eikö brändi tunnu enää omalta? Tai kaipaisiko se freesausta? Brändin kehittäminen lähtee usein liikkeelle päivitetystä strategiasta ja ehkäpä muuttuneesta kilpailutilanteesta. Se ei tarkoita välttämättä logon muutosta, ja jos tarkoittaa, siitä ei ainakaan kannata lähteä ensimmäisenä liikkeelle.

Mitä vaiheita brändin kehittämiseen sitten kuuluu? Tässä sinulle tsekkauslista, ole hyvä!

1. Sisäinen mahdollistaminen


Brändin kehittämisen onnistuminen vaatii johdon 100 % sitoutuminen, täyden tuen muutoksille ja muutoksen johtamista. Kannustaminen ja motivointi eivät saa unohtua missään vaiheessa.

2. Brändistrategian laatiminen


Mitä haluatte brändinne viestivän? Millaisen mielikuvan haluatte antaa? Mikä on tapanne ja tyylinne kommunikoida? Onko teillä yritysbrändi ja tuotebrändejä, tarvitseeko niiden painotusta muuttaa tai suhdetta selkeyttää? Mikä on brändilupauksenne? Muista myös miettiä miten asemoidutte suhteessa kilpailijoihin.

Nämä kaikki on hyvä kirjata brändistrategiaan. Ja muista olla rohkea, keskitien kulkijat ovat harvoin kiinnostavia.

3. Brändin visuaalinen ilme

Brändistrategian mukaan brändin visuaaliset elementit, esim. värimaailma, logo, käytettävät fontit ja kuvamaailma voidaan tarvittaessa uudistaa. Mieti, heijastaako nykyinen brändi-ilme sitä mielikuvaa, jonka haluatte antaa vai onko tarve uudistaa visuaalista ilmettä?

Tarkasta missä kaikkialla asiakkaasi kohtaavat brändisi. Kaikkien kohtaamispisteiden tulisi puhua samaa kieltä.

4. Sisäinen viestintä ja jalkautus

Brändi kirkkaaksi kaikille. Kaikkien on tiedettävä tavoitteet ja brändin ydin, sekä ymmärrettävä oma osansa strategian toteutumisessa. Jos porukka saadaan sitoutumaan osana kehitysprosessia, niin entistä parempi. Ota siis sisäinen viestintä ja strategian jalkautus vakavasti, brändin kehittäminen ja sen kasvattaminen ei ole vain markkinoinnin asia.

5. Lanseeraus

Suunnittele miten ja milloin uudistettu brändisi lanseerataan. Aloita räväkästi, jotta uudistuksesi huomataan. Muista kuitenkin viestiä selkeästi ja ymmärrettävästi. Muista myös tarvittaessa laatia mediatiedotteet.

6. Markkinointi- ja sisältösuunnitelma

Lanseerauksen jälkeen ei kannata pysähtyä. Silloin nimittäin alkaa se varsinainen työ, jotta brändisi lunastaa lupauksensa jokaisessa kohtaamisessa ja haluamasi mielikuva vahvistuu. Laadi markkinoinnin ja myynnin yhteinen markkinointi- ja sisältösuunnitelma, joka tukee sisällöllisesti niin liiketoiminnan strategiaa kuin brändistrategiaa.

Muista kommunikoida aktiivisesti myynnin kanssa jatkossakin, sieltä saat asiakkaita palveleviin sisältöihin parhaat vinkit. Linjakas ja suunnitelmallinen toiminta edesauttaa brändimielikuvan rakentumista ja tunnettuuden kasvua.

Niin ja muistithan asettaa markkinointi- ja sisältösuunnitelman toimenpiteille myös tavoitteet ja mittarit? Huomioi, että mittaat strategian tavoitteiden kannalta olennaisia asioita. Seuraa miten tavoitteet toteutuvat ja optimoi toimenpiteitä tarvittaessa.

Eli vinkit lyhyesti:

SUUNNITTELE. SITOUTA. JALKAUTA. LANSEERAA. MARKKINOI. 

MITTAA. OPTIMOI. KEHITÄ.

Tarkastele sopivin väliajoin, tukevatko kaikki tekemänne toimenpiteet brändin kehittymistä ja myyntiä. Turhasta kannattaa luopua ja laittaa panostukset tavoitteita tukeviin toimenpiteisiin.

Sitten vain tuumasta toimeen!

Minttu

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2019

Työnantajamielikuva – ikuinen koeaika?

Koeaika on mahdollisuus sekä työnantajalle että työntekijälle, tutustua toisiinsa ja päättää, ollaanko me hyvä match. Työnantajamielikuva on siitä kiinnostava asia, että sekin on tavallaan tutustumista, mutta sille ei voi määritellä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.09.2019

Rohkeus on yhtä kuin muutos

Tänä syksynä olen paljon miettinyt rohkeutta. Onko se hulluutta, itsepäisyyttä vai kenties intohimoa? Uhmaa vai visionäärisyyttä? Päätin sitten lähteä purkamaan rohkeutta atomeiksi. Mitä rohkeus on? Rohkeus tarvitsee pohjaksi tilanteen tai [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.07.2019

B2B-yritysten viisi haastetta markkinoinnissa

Olen viimeisen vuoden aikana tavannut lähemmäs viisikymmentä B2B-yrityksen markkinointipäättäjää. Kaikilla tapaamillani yrityksillä on selkeitä haasteita, joihin he tarvitsevat apua. Perisuomalaisesti usein tuotteita valmistavia yrityksiä vaivaa kipuilu tuotteiden myymisestä asiantuntijaratkaisujen tuottajiksi. [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää