Näkemyksiä | Blogi 27.11.2018

Brändin kehittämisen muistilista

Eikö brändi tunnu enää omalta? Tai kaipaisiko se freesausta? Brändin kehittäminen lähtee usein liikkeelle päivitetystä strategiasta ja ehkäpä muuttuneesta kilpailutilanteesta. Se ei tarkoita välttämättä logon muutosta, ja jos tarkoittaa, siitä ei ainakaan kannata lähteä ensimmäisenä liikkeelle.

Mitä vaiheita brändin kehittämiseen sitten kuuluu? Tässä sinulle tsekkauslista, ole hyvä!

1. Sisäinen mahdollistaminen


Brändin kehittämisen onnistuminen vaatii johdon 100 % sitoutuminen, täyden tuen muutoksille ja muutoksen johtamista. Kannustaminen ja motivointi eivät saa unohtua missään vaiheessa.

2. Brändistrategian laatiminen


Mitä haluatte brändinne viestivän? Millaisen mielikuvan haluatte antaa? Mikä on tapanne ja tyylinne kommunikoida? Onko teillä yritysbrändi ja tuotebrändejä, tarvitseeko niiden painotusta muuttaa tai suhdetta selkeyttää? Mikä on brändilupauksenne? Muista myös miettiä miten asemoidutte suhteessa kilpailijoihin.

Nämä kaikki on hyvä kirjata brändistrategiaan. Ja muista olla rohkea, keskitien kulkijat ovat harvoin kiinnostavia.

3. Brändin visuaalinen ilme

Brändistrategian mukaan brändin visuaaliset elementit, esim. värimaailma, logo, käytettävät fontit ja kuvamaailma voidaan tarvittaessa uudistaa. Mieti, heijastaako nykyinen brändi-ilme sitä mielikuvaa, jonka haluatte antaa vai onko tarve uudistaa visuaalista ilmettä?

Tarkasta missä kaikkialla asiakkaasi kohtaavat brändisi. Kaikkien kohtaamispisteiden tulisi puhua samaa kieltä.

4. Sisäinen viestintä ja jalkautus

Brändi kirkkaaksi kaikille. Kaikkien on tiedettävä tavoitteet ja brändin ydin, sekä ymmärrettävä oma osansa strategian toteutumisessa. Jos porukka saadaan sitoutumaan osana kehitysprosessia, niin entistä parempi. Ota siis sisäinen viestintä ja strategian jalkautus vakavasti, brändin kehittäminen ja sen kasvattaminen ei ole vain markkinoinnin asia.

5. Lanseeraus

Suunnittele miten ja milloin uudistettu brändisi lanseerataan. Aloita räväkästi, jotta uudistuksesi huomataan. Muista kuitenkin viestiä selkeästi ja ymmärrettävästi. Muista myös tarvittaessa laatia mediatiedotteet.

6. Markkinointi- ja sisältösuunnitelma

Lanseerauksen jälkeen ei kannata pysähtyä. Silloin nimittäin alkaa se varsinainen työ, jotta brändisi lunastaa lupauksensa jokaisessa kohtaamisessa ja haluamasi mielikuva vahvistuu. Laadi markkinoinnin ja myynnin yhteinen markkinointi- ja sisältösuunnitelma, joka tukee sisällöllisesti niin liiketoiminnan strategiaa kuin brändistrategiaa.

Muista kommunikoida aktiivisesti myynnin kanssa jatkossakin, sieltä saat asiakkaita palveleviin sisältöihin parhaat vinkit. Linjakas ja suunnitelmallinen toiminta edesauttaa brändimielikuvan rakentumista ja tunnettuuden kasvua.

Niin ja muistithan asettaa markkinointi- ja sisältösuunnitelman toimenpiteille myös tavoitteet ja mittarit? Huomioi, että mittaat strategian tavoitteiden kannalta olennaisia asioita. Seuraa miten tavoitteet toteutuvat ja optimoi toimenpiteitä tarvittaessa.

Eli vinkit lyhyesti:

SUUNNITTELE. SITOUTA. JALKAUTA. LANSEERAA. MARKKINOI. 

MITTAA. OPTIMOI. KEHITÄ.

Tarkastele sopivin väliajoin, tukevatko kaikki tekemänne toimenpiteet brändin kehittymistä ja myyntiä. Turhasta kannattaa luopua ja laittaa panostukset tavoitteita tukeviin toimenpiteisiin.

Sitten vain tuumasta toimeen!

Minttu

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 23.05.2019

Antti Pohja Näkemystehdas MBE:n osakkaaksi

Näkemystehdas MBE:n omistuspohja on laajentunut. Vuonna 2018 MBE:llä viestintästrategina aloittanut Antti Pohja on nyt yhtiön kolmas osakas. Yrityksen pääomistaja, Merja-Leena Alenius jatkaa hallituksen puheenjohtajana. Yhtiön kolmas omistaja on toimitusjohtaja Minttu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.05.2019

KEHITY TAI KUIHDU: Vinkit strategisen muutoksen läpiviemiseen

Yltiöoptimistiminen luonteeni ei kaihda haasteita. Niinpä vastasinkin kyllä, kun minulta kysyttiin pari vuotta sitten, että haluaisinko ryhtyä MBE:n toimariksi. Tiesin, että haasteita ei tulisi puuttumaan, MBE:llä oli taustalla monta tappiovuotta [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2019

Markkinointi kuuluu kaikille

Keskustelu 1: Mahdoton yhtälö Asiakas: Haluamme sellaisen yhteisen tekemisen meiningin, mikä heijastuu ulospäinkin! Sellaisen tunnistettavan, meidänlaisen fiiliksen, joka tulee asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa. MBE: Se on brändipersoona. Brändipersoonassa määritellään nimenomaan millaisen [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.06.2019

4 hyötyä yritysblogista

Yritysblogit ovat nykyään markkinoinnin peruskauraa. Blogeilla yritykset viestivät omasta asiantuntijuudestaan ja kasvattavat näkyvyyttään. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa ja miksi niitä edelleen kannattaa perustaa? Käydään läpi yritysblogin 4 hyötyä ja otetaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.06.2019

Kantautuuko brändisi ääni vai onko se jäänyt kurkkuun kiinni?

Ensimmäiset ajatukset äänensävystä ja sen merkityksestä tulee varmasti mieleen omasta arkielämästä. Täytyy olla tiukka ja vaativan uskottava, kun pyytää lasta kertomaan, mihin hän on tällä kertaa piilottanut autosi avaimet. Jälkimmäisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.06.2019

Kasva kuvaajana

Valokuvaus on paitsi loistava ja kehittävä harrastus myös erittäin oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia ja viestintää, tai ainakin pitäisi olla. Kuten nimikin sen jo sanoo valokuvaus on kirjaimellisesti valolla kuvaamista [...] Lue lisää