Blogit 1.1.2025Toni Puukari

LinkedIn on tehokas työkalu B2B-mainontaan

LinkedIn on tehokas työkalu B2B-mainontaan

[Blogi on päivitetty 2025] LinkedIn-mainonta on tehokas työkalu yritysten markkinointiin. Erityisen hyvin se toimii B2B-yritysten markkinoinnissa sekä rekrymarkkinoinnissa. LinkedInillä on Suomessa noin 2 miljoonaa käyttäjää, joista isoosa on korkeasti koulutettuja. LinkedIn-mainonta on suhteellisen helppo omaksua, jos hallitsee jo Facebook-mainonnan perusteet.

Miksi B2B-yrityksen kannattaa mainostaa LinkedInissä?

B2B-yrityksen on lähes pakko olla LinkedInissä. LinkedIn on ennen kaikkea ammattilaisverkosto, jossa voi tavoittaa runsaasti yritysten hankinnoista päättäviä henkilöitä, eli juuri heitä, joille B2B-yritys haluaa viestinsä osoittaa. LinkedInissä käyttäjät ovat vastaanottavaisia heidän omaan työhönsä liittyvään mainontaan, koska sieltä etsitään usein omaan alaan liittyviä uutisia, vinkkejä yritystoiminnan kehittämiseen tai oman työuran kehittämiseen liittyviä asioita. Koska käyttäjät ovat jo valmiiksi vastaanottavaisessa mielentilassa ovat liidit myös usein arvokkaampia, kuin muissa sosiaalisen median kanavissa. LinkedIn on siten luonnollinen valinta B2B-yrityksen mainontakanavaksi.

Erityisen hyvän kanavan yritysten väliseen mainontaan LinkedInistä tekee sen kohdentamismahdollisuudet. Kun Facebookissa mainontaa voi kohdentaa lähinnä demografisten muuttujien ja kiinnostusten kohteiden mukaan (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta), LinkedInissä mainonnan kohdentaminen tapahtuu näiden lisäksi mm. tittelin, yrityksen koon, toimialan tai koulutustaustan perusteella. Mainontaa on myös mahdollista tehdä uudelleenmarkkinointina esimerkiksi verkkosivukävijöille tai liidilomakkeen lataajille. Kohdentamistapojen avulla yritys voi tavoittaa heidän liiketoimintansa kannalta tärkeimmät henkilöt paremmin ja helpommin kuin missään muussa sosiaalisen median kanavassa.

Määritä ensin kampanjatavoite ja valitse sitten sopiva mainosmuoto

Ennen mainonnan aloittamista on luonnollisesti päätettävä, mikä on mainonnan tavoite. LinkedIn tarjoaa useita eri kampanjatavoitetta, jotka vaikuttavat siihen, mitä mainosmuotoja on käytettävissä, miten viestiä kohdennetaan ja mitä tuloksia raporteissa näkyy. Kampanjatavoitteita ovat:

  • Brand awareness. Kasvata brändisi tunnettuutta
  • Website visits. Luo lisää liikennettä verkkosivustollesi
  • Engagement. Hanki kommentteja, tykkäyksiä ja jakoja mainoksiisi tai lisää seuraajia sivustollesi
  • Video views. Hanki katselijoita videolle
  • Lead generation. Kerää liidejä suoraan Linkkarissa
  • Website conversions. Hanki konversioita verkkosivuilta
  • Job applicants. Tavoita työnhakijoita

Kampanjatavoitteen jälkeen on aika päättää millaisia mainoksia tahdot luoda. Mainosmuotoja on useita erilaisia ja kaikilla on oma käyttötarkoituksensa. Aloittelevan mainostajan kannattaa ottaa haltuun ainakin seuraavat:

Single image ad. Tavallisin käytettävä mainosmuoto on kuvan ja tekstin yhdistelmä. Tästä mainosmuodosta on helppo aloittaa tutustuminen maksetun mainonnan maailmaan. Kuvamainostuksessa voit käyttää hyvin menestyneitä orgaanisia postauksia tai luoda kokonaan uudet mainokset. Toimii erityisen hyvin, kun haluat luoda relevanttia verkkosivuliikennettä.

Document ad. Dokumenttimainoksessa mainostetaan pdf-tiedostoa. Voit mainostaa esitteitä, ohjeita tai luoda vaikka diaesityksen blogisi tärkeimmistä pointeista. Dokumenttimainosmuoto on omiaan keräämään sitoutumisia. Ammattilaisen vinkki: käytä dokumenttimainoksia kun haluat luoda karusellimainoksen. Dokumenttimainoksissa käytettävät kuvat ovat selkeästi isompia ja ne toimivat muutenkin kaikin tavoin tavallisia karusellimainoksia paremmin.

Message / Conversation ad. Message ad -mainosmuoto on tehnyt paluun EU:n aluelle muutaman vuoden tauon jälkeen. Message ad on mainos, joka lähetetään suoraan vastaanottajan viestilaatikkoon. Mainoksesta voi tehdä henkilökohtaisemman luomalla siitä dynaamisen, jolloin mainoksessa voidaan esimerkiksi puhutella vastaanottajaa nimellä.

Mitä mainonta LinkedInissä maksaa?

Valittu kampanjan tavoite vaikuttaa siihen, miten ja mistä maksat. Jos tavoitteena on verkkosivuliikenteen lisääminen, maksetaan klikkauksista, kun taas brändin tunnettuuden kampanjoissa maksat näyttökerroista. Mainonnan kustannuksiin vaikuttaa merkittävästi kohderyhmän kilpailutilanne. Esimerkiksi, jos kohdistat mainontaa toimitusjohtajille tai muille johtotason päättäjille, kustannukset voivat olla huomattavasti korkeammat johtuen kovasta kilpailusta näiden kohderyhmien huomiosta.

Mainonta LinkedInissä on yleisesti ottaen hieman kalliimpaa kuin Facebookissa, koska minimipanostus on 10 € / päivä eli noin 300 € kuukaudessa.  Korkeampaa hintaa kuitenkin kompensoi aikaisemmin mainittu tarkka kohdentaminen. Kauppa käy paremmin silloin kun viesti kohdennetaan oikealle yleisölle oikeaan aikaan. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos sinulla on alle 500 € mainontabudjettia käytettävissä per kuukausi, olisi hyvä pohtia jotain muuta kanavaa kuin LinkedIniä. Mutta tätkin asiaa pitää tarkastella aina tilannekohtaisesti.

LinkedIn-mainonta on erittäin tehokas tapa tavoittaa sinulle tärkeät asiakkaat B2B-kentällä. Mikäli mainonta LinkedInissä ei vielä ole osa yrityksenne digimarkkinointia, nyt on täydellinen hetki aloittaa. Tässäkin asiassa MBE:n asiantuntijat auttavat enemmän kuin mielellään.