Näkemyksiä | Blogi 29.09.2020

Erotu kilpailijoista eduksesi

Isoa osaa suomalaisia PK-yrityksiä vaivaa edelleen vaatimattomuus ja tylsyys. Ollaan olemassa ja tehdään asiat niin kuin ennenkin on tehty. Ummistetaan silmät muutokselle ja pidetään kiinni aiemmin toimineista käytännöistä, vaikka niiden tehokkuuden voi alkaa jo kyseenalaistaa.

Haluan tällä kirjoituksella haastaa teitä ajattelemaan nostamalla esiin eteeni tulleita väitteitä ja antamalla niihin oman näkökulmani. Kirjotuksen lopussa myös vinkit, mistä lähteä liikkeelle, kun haluat erottua positiivisella tavalla kilpailijoista eduksesi.

Emme halua erottua kilpailijoista

Tämä sai minut lähes sanattomaksi. Etenkin kun olen kuullut sen useamman kerran. Perusteluna tälle kommentille oli, että meidän alalla ei ole tapana nostaa omaa osaamista esiin. Ja että porukka on niin konservatiivista, että eivät koskaan käy verkkosivuilla ja ei verkkosivua tai somekanavia voi käyttää myynnin tukena.

Tuota noin… Miksi ette voisi tehdä asioita paremmin ja toisella lailla kuin kilpailijat? Miksi ette halua olla kiinnostavampi kuin kilpailijanne? Jos tilanne on aidosti tuo, niin teidän on helppo ottaa etumatkaa ja positioida itsenne alan johtavaksi asiantuntijaksi.

Joku voi suuttua

Mielensäpahoittajia löytyy aina, se on varma. Markkinoinnin ja viestinnän perimmäisenä tarkoituksena ei voi olla, että tehdään niin pliisuja juttuja, joita kukaan ei edes huomaa ja silloin kukaan ei niistä myöskään pahoita mieltään. Minun korviini tuo kuulostaa hukkainvestoinnilta.

Kun viestitään kiinnostavasti ja erottuvasti, voidaan saada myös tuloksia. Jäädään mieleen olemalla aito ja avoin. Tällä on väistämättä kääntöpuolensa. Mutta haluatteko mieluummin 10 asiakasta, jotka ovat innoissaan kuuluessaan teidän porukkaan ja yhden soraäänen, vai pari asiakasta ja 10 sellaista, jotka eivät ole edes kuulleet teistä?

Neuvoni on: Unohda mielensäpahoittajat ja keskity tuottamaan lisäarvoa niille, jotka sitä arvostavat. Silloin syntyy enemmän voittajia.

Ei meidän asiakkaita kiinnosta saada viestiä meiltä

Anteeksi mitä? Käydäänkö kysymässä? Tähän en kommentoi muuta kuin että koska tuo on oletus, niin tutkikaa asiaa tarkemmin ja kysykää asiakkailta. Saatatte yllättyä.

Ei ole messuja, ei kannata markkinoida

B2B-palveluja ja tuotteita tarjoavilla yrityksillä on tärkeää pysyä mielessä koko ajan, koska ostopäätösprosessit ovat monesti suhteellisen pitkiä ja investoinnit isoja. Yksi tärkeä osa mielessä pysymistä on kohdata asiakkaat niissä kanavissa, joita he käyttävät. (Huomaa, joita he käyttävät, ei niissä, joita sinä haluat käyttää.). Toinen tärkeä asia, joka vaikuttaa mielessä pysymiseen, on viestien ja sisällön kiinnostavuus. Erilaiset sisällöt toimivat parhaiten, kun ne on suunnattu valitulle kohderyhmälle.

Messut ja erilaiset tapahtumat voivat olla osa kohtaamissuunnitelmaa, mutta yksinkertaisesti se ei voi olla ainut. Jos kuitenkin ajattelette, että pari tapahtumaa riittää siihen, että pysytte asiakkaan mielessä, niin saa muuten olla aikamoisen tajunnan räjäyttävä spektaakkeli, että se toteutuu.

Näitä jännittäviä kommentteja riittää, mutta ei niistä nyt sen enempää. Toivottavasti sain synnytettyä edes vähän taistelutahtoa ja uudistusmieltä. Teillä on varmasti loistavaa osaamista, olkaa ylpeitä siitä! Ja niin että se myös näkyy.

Vinkit kilpailijoista erottumiseen

1. Kartoita lähtötilanne

  • Tutustu kilpailijoihin ja asiakkaisiin · Kartoita kilpailutilanne markkinoilla myös viestinnän ja markkinoinnin näkökulmasta ja analysoi erottautumistekijät (palvelu, brändi, mielikuva, markkinoinnin ja viestinnän keinot)
  • Tutki ja analysoi miten voisitte palvella nykyisiä asiakkaitanne entistä paremmin ja auttaa potentiaalisia asiakkaita ostopäätöksen teossa

2. Laita perusta kuntoon

  • Päivitä tarvittaessa yrityksenne strategia
  • Määrittele kilpailuetunne ja erottuvuustekijät
  • Päivitä brändi vastaamaan strategiaa ja tavoitteita
  • Määrittele kohderyhmät ja laadi heitä kiinnostavat viestit
    • Mikä asiakkaitanne kiinnostaa eniten?
    • Mikä potentiaalisia asiakkaita mietityttää eniten?
  • Määrittele missä kaikkialla kohtaatte asiakkaanne ja miten voitte eri pisteissä auttaa heitä

3. Laadi selkeä toimenpidesuunnitelma markkinointiin ja viestintään

  • Huomioi, että kaikki työntekijänne ovat omalta osaltaan viestin viejiä ja luovat teistä mielikuvaa. Laita suunnitelmaan siis myös sisäinen viestintä.
  • Sisällytä suunnitelmaan tavoitteet ja mittarit

4. Valjasta modernit kanavat palvelemaan asiakkaiden matkaa

  • Kiinnitä huomiota etenkin verkkosivuihin  ja löydettävyyteen
  • Valitse muut tärkeät kohtaamiskanavat asiakkaiden mukaan
  • Sisällytä suunnitelmaan tavoitteet ja mittarit

5. Toteuta, mittaa ja optimoi

  • Toteuta suunnitelman mukaiset sisällöt ja toimenpiteet, mittaa niiden onnistumista ja hio suunnitelmaa tulosten mukaan entistä paremmaksi. Mittaamalla tiedät, oletko onnistunut saavuttamaan tavoitteet.

Ja sitten vaan hyvä ryhti ja menoksi! Ja jos et tiedä mistä aloittaa, niin aloita vaikka tekemällä kartoitus, jonka kautta pystyt hahmottamaan haastekohtianne.

Sparrailen myös mielelläni kanssasi aihetta, älä siis epäröi olla yhteydessä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.10.2020

Hyvä suunnitelma, parempi toteutus

Jokainen yritys on omanlaisensa ja samoin on niiden markkinointi- ja viestintäsuunnitelmat. Vuosi alkaa olla jo siinä vaiheessa, että suunnitelman tekeminen vuodelle 2021 on pian ajankohtaista. Tässä maailmantilanteessa voi tulevan suunnitteleminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.10.2020

Mihin markkinointia tarvitaan?

Niin, mihin markkinointia oikeastaan tarvitaan? Moni kyllä tietää, mitä siitä voi seurata, mutta ei silti koe sitä riittävän tärkeäksi, että siihen oikeasti laittaisi resursseja. Monessa yrityksessä keskitytään siihen, että saadaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.04.2020

Moderni markkinointi on merkityksellistä

Mitä on moderni markkinointi? Tätä kysytään meiltä usein. Monille markkinoinnin ammattilaisille termi kuulostaa jo kulutetulta, mutta kun asiakkaitamme kuuntelee, se ei ole sitä. Päinvastoin. Moni ehkä jo hahmottaa, että sillä [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 09.06.2020

B2B-markkinointi rakentaa ja vahvistaa luottamusta

B2B-kaupassa tehdään harvemmin heräteostoksia. Sen sijaan ostopäätösprosessit ovat pitkiä ja päätökseen vaikuttaa monesti useampi henkilö. Suunnitelmallisella markkinoinnilla voidaan kuitenkin vauhdittaa myyntiä mitattavasti.  Tavoitteena voi olla esimerkiksi lisätä uusien liidien määrää [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.04.2020

Moderni markkinointi on merkityksellistä

Mitä on moderni markkinointi? Tätä kysytään meiltä usein. Monille markkinoinnin ammattilaisille termi kuulostaa jo kulutetulta, mutta kun asiakkaitamme kuuntelee, se ei ole sitä. Päinvastoin. Moni ehkä jo hahmottaa, että sillä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää