1. Sisäinen mahdollistaminen
 Brändin kehittämisen onnistuminen vaatii johdon 100 % sitoutuminen, täyden tuen muutoksille ja muutoksen johtamista. Kannustaminen ja motivointi eivät saa unohtua missään vaiheessa. Brändin kehittämiseen on hyvä osallistaa vähintäänkin avainhenkilöt, näin se toimii samalla sitouttamisen välineenä.
2. Brändistrategian laatiminen
 Mitä haluatte brändinne viestivän? Millaisen mielikuvan haluatte antaa? Mikä on tapanne ja tyylinne kommunikoida? Onko teillä yritysbrändi ja tuotebrändejä, tarvitseeko niiden painotusta muuttaa tai suhdetta selkeyttää? Mikä on asiakaslupauksenne? Muista myös miettiä miten asemoidutte suhteessa kilpailijoihin. Tärkeää on myös määritellä brändin avainsanat ja mitä ne konkreettisesti teillä tarkoittavat.
Brändin kirkastuksessa brändiä tarkastellaan monesta näkökulmasta, kaikki kuitenkin johtaa samaan lopputulemaan: mikä on se oivallus, jonka haluatte asiakkaanne saavan? Asiakas ja hänen kokemuksensa on siis keskiössä. Ja muista olla rohkea, keskitien kulkijat ovat harvoin kiinnostavia.
3. Brändin visuaalinen ilme
Tarvitseeko visuaalista ilmettä kuinka paljon uudistaa, kun brändiä on kehitetty? Laatimanne brändistrategia antaa siihen vastauksen, kun tarkastelette nykyistä ilmettänne suhteessa kirkastetun brändin määrityksiin. Se voi olla, että on tarpeen freesata esimerkiksi vain kuvamaailmaa ja tuoda uusi lisäväri väripalettiin tai lähteä uudistamaan koko visuaalinen ilme logosta lähtien. Kannattaa siis pohtia tarkkaan paljonko lähdetään uudistamaan ja säilytetäänkö tunnistettavuus millä tapaa aiempaan visuaaliseen ilmeeseen. Historialla on kuitenkin yleensä arvonsa, monesti myös positiivinen.
Tarkastele myös missä kaikkialla asiakkaasi kohtaavat brändisi. Kaikkien kohtaamispisteiden tulisi puhua linjakkaasti samaa kieltä.
4. Sisäinen viestintä ja jalkautus
Brändi kirkkaaksi kaikille. Kaikkien on tiedettävä tavoitteet ja brändin ydin, sekä ymmärrettävä oma osansa strategian toteutumisessa. Jos porukka saadaan sitoutumaan osana kehitysprosessia, niin entistä parempi. Ota siis sisäinen viestintä ja strategian jalkautus vakavasti, brändin kehittäminen ja sen kasvattaminen ei ole vain markkinoinnin asia.
Brändimielikuva syntyy jokaisessa kohtaamisessa, oli se sitten puhelimessa, verkkosivuilla, kasvokkain, sosiaalisen median kanavassa tai vaikka lehti-artikkelissa. Muista myös, että kuka vaan voi olla seuraava asiakkaasi. Kohtele siis kaikkia sidosryhmiä sen mielikuvan mukaan, jonka haluatte yrityksestänne luoda.
5. Lanseeraus
Suunnittele miten ja milloin uudistettu brändisi lanseerataan. Aloita räväkästi, jotta uudistuksesi huomataan. Muista kuitenkin viestiä selkeästi ja ymmärrettävästi. Muista myös tarvittaessa laatia mediatiedotteet.
6. Markkinointi- ja sisältösuunnitelma
Lanseerauksen jälkeen ei kannata pysähtyä. Silloin nimittäin alkaa se varsinainen työ, jotta brändisi lunastaa lupauksensa jokaisessa kohtaamisessa ja haluamasi mielikuva vahvistuu. Laadi markkinoinnin ja myynnin yhteinen markkinointi- ja sisältösuunnitelma, joka tukee sisällöllisesti niin liiketoiminnan strategiaa kuin brändistrategiaa. Markkinointi aidosti auttaa myyntiä, kunhan teillä on selkeät tavoitteet ja tapa seurata edistymistä. Huomioi, että mittaat strategian tavoitteiden kannalta olennaisia asioita. Seuraa miten tavoitteet toteutuvat ja optimoi toimenpiteitä tarvittaessa.
Muista kommunikoida aktiivisesti myynnin kanssa jatkossakin, sieltä saat asiakkaita palveleviin sisältöihin parhaat vinkit. Linjakas ja suunnitelmallinen toiminta edesauttaa brändimielikuvan rakentumista ja tunnettuuden kasvua.
Eli vinkit lyhyesti:
SUUNNITTELE. SITOUTA. JALKAUTA. LANSEERAA. MARKKINOI.
MITTAA. OPTIMOI. KEHITÄ.
Tarkastele sopivin väliajoin, tukevatko kaikki tekemänne toimenpiteet brändin kehittymistä ja myyntiä. Turhasta kannattaa luopua ja laittaa panostukset tavoitteita tukeviin toimenpiteisiin.
Sitten vain tuumasta toimeen!
Tilaa veloitukseton asiantuntijanäkemys B2B-yrityksille
Hyödynnä brändiammattilaisen näkemys ja saa selville, minkälaisia mielikuvia yrityksenne ja brändinne tällä hetkellä herättää. Tilaa näkemys nyt ja saa suoraa puhetta ja arvokkaita käytännön vinkkejä suoraan sähköpostiisi toimitettuna.




