Valmistaudu huolella ennen messuja
Aseta messutavoitteet
Ensimmäinen askel kohti onnistunutta messuosallistumista on selkeiden ja mitattavien tavoitteiden asettaminen. Tämä auttaa teitä keskittymään siihen, mitä haluatte saavuttaa ja tekee suunnittelusta johdonmukaista ja tavoitteisiin sidottua. Messutavoitteenanne voi olla esimerkiksi:
- kasvattaa brändinäkyvyyttä
- lisätä myyntiä
- kerätä liidejä
- lanseerata uusi tuote tai palvelu
- tavata tai löytää asiakkaita
- verkostoitua
Kun tavoitteet ovat selvillä, on myös messujärjestelyihin liittyviä päätöksiä helpompi tehdä. Osaston suunnittelu, markkinointimateriaalien teko ja henkilöstön ohjeistus on selkeää, kun yhteiset tavoitteet ovat kaikkien tiedossa! Selkeät tavoitteet mahdollistavat myös tulosten mittaamisen ja arvioinnin messujen jälkeen – kuinka hyvin onnistuimme tällä kertaa?
Suunnittele messuilme ja -teema
Tee ständistäsi houkutteleva ja brändiäsi vahvistava. Varmista, että kaikki graafiset elementit, kuten kuvat ja infograafit, ovat oikean kokoisia, ajantasaisia ja sopivat messuosastosi teemaan. Yhtenäinen visuaalinen ilme luo ammattimaisen vaikutelman ja herättää kiinnostusta.
Pienemmissä tapahtumissa tai yhteisosastoilla täytyy usein keksiä soveltavia ratkaisuja ständin rakentamiselle ja brändin esiin tuomiselle. Helppoja ratkaisuja ovat esimerkiksi roll upit, pop-up-seinät ja -kalusteet, jotka ovat nopeita koota, purkaa ja siirtää tapahtumasta toiseen.
Viimeistele kokonaisuus yhtenäisillä tiimivaatteilla, jotka varmistavat, että henkilökuntasi erottuu selkeästi ja tukee samalla brändisi tunnistettavuutta.
Tietojen kerääminen messuilla
Suunnittele etukäteen, mitä tietoja haluatte kerätä messuilla ja miten se toteutetaan – näin varmistatte, että saatte arvokasta tietoa tavoitteidenne tueksi. Haluatteko esimerkiksi tietoa siitä, mitkä tuotteet tai palvelut herättivät eniten kiinnostusta? Kuinka monta uutta tapaamista saatiin sovittua messujen aikana? Kuinka monta uutta liidiä syntyi? Kuinka monta tarjousta tehtiin? Entä mistä aiheista messuvieraat kysyivät eniten lisätietoja?
Huolellinen ennakkosuunnittelu takaa, että keräätte juuri ne tiedot, jotka tukevat myös tulevien tapahtumien suunnittelua ja arviointia. Varmista myös, että messutiimi on perehdytetty tietojen keräysprosessiin, jotta kaikki tarvittava tieto tallentuu ja mahdolliset epäselvyydet vältetään.
Markkinoi ennen, aikana ja jälkeen messujen
Tehokas markkinointi ennen messuja, niiden aikana ja jälkeen auttaa houkuttelemaan oikean kohderyhmän ja maksimoimaan asiakaskohtaamisten määrän. Pidä viestisi selkeänä ja yhtenäisenä läpi messujen sekä osastollasi että viestinnässäsi.
Markkinointi ennen messuja
Aloita markkinoinnin suunnittelu ajoissa. Varmista, että messukutsut, verkkosivut, somepostaukset ja digikampanjat ovat valmiina hyvissä ajoin. Lisää mainintoja messuista kaikissa asiakaskohtaamisissa, kuten sähköposteissa, tapaamisissa ja puheluissa. Tarkista myös, että kaikki tarvittavat markkinointimateriaalit, kuten videot ja esitteet, ovat valmiina osastoa varten.
Markkinointi messujen aikana
Ole aktiivinen somekanavillasi messujen aikana! Tämä houkuttelee uusia kävijöitä ja kasvattaa kiinnostusta seuraaviakin tapahtumia kohtaan. Osastolla voit myös rohkaista kävijöitä seuraamaan somekanaviasi. Aktiivinen someviestintä messuilla näkyy usein piikkinä sekä seuraajamäärissä että sitoutumisissa. Varmista myös, että esitteitä ja muuta markkinointimateriaalia on osastolla riittävästi esillä.
Markkinointi messujen jälkeen
Jatka kampanjointia myös messujen jälkeen. Toistuva viestintä varmistaa, että viestisi jää mieleen ja pitää teidät asiakkaiden mielessä.
Houkuttele messukävijöitä juuri teidän ständille
Osastosi toimii messuilla brändisi käyntikorttina, joten panosta siihen, että se kutsuu messukävijää peremmälle. Kävijää on tärkeää houkutella myös erilaisilla aktiviteeteilla; lanseeraa uutuustuote, tarjoa ratkaisuja, laadi osastolta saatava messutarjous, järjestä kilpailu tai peli. Voisitko järjestää messuille oheistapahtuman, kuten iltatilaisuuden tai kutsua brändisi somevaikuttajia käymään osastollasi?
Tarjoilut ja jakotavarat
Mieti tarjoilut ja jakotavarat, niin että ne sopivat brändiisi ja mahdolliseen messuteemaasi. Pidä mielessäsi, että myös nämä pienet asiat viestivät arvoistanne.
Oikea asenne
Messuilla on tärkeää olla helposti lähestyttävä, aktiivinen ja innostava. Positiivinen asenne tarttuu! Muista, että messuilla ja tapahtumissa brändillänne on tärkeä rooli myös työnantajamielikuvan rakentamisessa.
Äläkä ikinä unohda messujen jälkipyykkiä!
Messujen jälkeen on tärkeää analysoida tulokset kerättyjen tietojen perusteella. Käy läpi tavoitteet ja arvioi, miten onnistuitte. Muista myös kerätä palautetta sekä vahvistaa messuilla sovitut tapaamiset ja kontaktoida uudet liidit mahdollisimman pian.
Kiitä messuvieraita – henkilökohtainen kiitosviesti tai kiitos somekanavissa tekee positiivisen ja muistettavan vaikutuksen. Tämä pieni ele voi erottua ja jäädä mieleen.
Pohdi, miten voit jatkaa viestintää ja markkinointia messukontakteille. Hyvin hoidettu jälkihoito vahvistaa asiakassuhteita ja voi avata ovia lisämyynnille sekä pitkäkestoiselle yhteistyölle.
Valmistautuminen ajoissa, huolellisesti suunniteltu ständi, tarkkaan harkittu markkinointi ja aktiivinen jälkihoito ovat avain onnistuneisiin messuihin. Hyödynnä vinkkimme ja tee seuraavista messuistasi parhaat ikinä!
Psst. Olemme auttaneet asiakkaitamme vuosien saatossa satojen, ellei tuhansien messujen järjestelyissä. Ota vain rohkeasti yhteyttä – tehdään yhdessä tapahtumastasi menestys!