Emme halua erottua kilpailijoista
Tämä sai minut lähes sanattomaksi. Etenkin kun olen kuullut sen useamman kerran. Perusteluna tälle kommentille oli, että meidän alalla ei ole tapana nostaa omaa osaamista esiin. Ja että porukka on niin konservatiivista, että eivät koskaan käy verkkosivuilla ja ei verkkosivua tai somekanavia voi käyttää myynnin tukena.
Tuota noin… Miksi ette voisi tehdä asioita paremmin ja toisella lailla kuin kilpailijat? Miksi ette halua olla kiinnostavampi kuin kilpailijanne? Jos tilanne on aidosti tuo, niin teidän on helppo ottaa etumatkaa ja positioida itsenne alan johtavaksi asiantuntijaksi.
Joku voi suuttua
Mielensäpahoittajia löytyy aina, se on varma. Markkinoinnin ja viestinnän perimmäisenä tarkoituksena ei voi olla, että tehdään niin pliisuja juttuja, joita kukaan ei edes huomaa ja silloin kukaan ei niistä myöskään pahoita mieltään. Minun korviini tuo kuulostaa hukkainvestoinnilta.
Kun viestitään kiinnostavasti ja erottuvasti, voidaan saada myös tuloksia. Jäädään mieleen olemalla aito ja avoin. Tällä on väistämättä kääntöpuolensa. Mutta haluatteko mieluummin 10 asiakasta, jotka ovat innoissaan kuuluessaan teidän porukkaan ja yhden soraäänen, vai pari asiakasta ja 10 sellaista, jotka eivät ole edes kuulleet teistä?
Neuvoni on: Unohda mielensäpahoittajat ja keskity tuottamaan lisäarvoa niille, jotka sitä arvostavat. Silloin syntyy enemmän voittajia.
Ei meidän asiakkaita kiinnosta saada viestiä meiltä
Anteeksi mitä? Käydäänkö kysymässä? Tähän en kommentoi muuta kuin että koska tuo on oletus, niin tutkikaa asiaa tarkemmin ja kysykää asiakkailta. Saatatte yllättyä.
Ei ole messuja, ei kannata markkinoida
B2B-palveluja ja tuotteita tarjoavilla yrityksillä on tärkeää pysyä mielessä koko ajan, koska ostopäätösprosessit ovat monesti suhteellisen pitkiä ja investoinnit isoja. Yksi tärkeä osa mielessä pysymistä on kohdata asiakkaat niissä kanavissa, joita he käyttävät. (Huomaa, joita he käyttävät, ei niissä, joita sinä haluat käyttää.). Toinen tärkeä asia, joka vaikuttaa mielessä pysymiseen, on viestien ja sisällön kiinnostavuus. Erilaiset sisällöt toimivat parhaiten, kun ne on suunnattu valitulle kohderyhmälle.
Messut ja erilaiset tapahtumat voivat olla osa kohtaamissuunnitelmaa, mutta yksinkertaisesti se ei voi olla ainut. Jos kuitenkin ajattelette, että pari tapahtumaa riittää siihen, että pysytte asiakkaan mielessä, niin saa muuten olla aikamoisen tajunnan räjäyttävä spektaakkeli, että se toteutuu.
Näitä jännittäviä kommentteja riittää, mutta ei niistä nyt sen enempää. Toivottavasti sain synnytettyä edes vähän taistelutahtoa ja uudistusmieltä. Teillä on varmasti loistavaa osaamista, olkaa ylpeitä siitä! Ja niin että se myös näkyy.
Vinkit kilpailijoista erottumiseen
1. Kartoita lähtötilanne
- Tutustu kilpailijoihin ja asiakkaisiin: Kartoita kilpailutilanne markkinoilla myös viestinnän ja markkinoinnin näkökulmasta ja analysoi erottautumistekijät (palvelu, brändi, mielikuva, markkinoinnin ja viestinnän keinot). Tarkistuta myös ulkopuolisella millaisen ensivaikutelman teistä saa.
- Tutki ja analysoi miten voisitte palvella nykyisiä asiakkaitanne entistä paremmin ja auttaa potentiaalisia asiakkaita ostopäätöksen teossa. Meiltä saat myös ajatteluapua tähän!
2. Laita perusta kuntoon
- Päivitä tarvittaessa yrityksenne strategia
- Määrittele kilpailuetunne ja erottuvuustekijät
- Päivitä brändi vastaamaan strategiaa ja tavoitteita
- Määrittele kohderyhmät ja laadi heitä kiinnostavat viestit
- Mikä asiakkaitanne kiinnostaa eniten?
- Mikä potentiaalisia asiakkaita mietityttää eniten?
- Miten voitte auttaa asiakkaitanne ostopäätösmatkalla?
- Määrittele missä kaikkialla kohtaatte asiakkaanne ja miten voitte eri pisteissä helpottaa heidän valintojaan
- Muistilistaksi, tarkista tästä 5 B2B-markkinoinnin tärkeintä asiaa
3. Laadi selkeä toimenpidesuunnitelma markkinointiin ja viestintään
- Sinua kiinnostavat varmasti tulokset, laadi suunnitelma niin, että se on mahdollisimman tehokas
- Huomioi, että kaikki työntekijänne ovat omalta osaltaan viestin viejiä ja luovat teistä mielikuvaa. Laita suunnitelmaan siis myös sisäinen viestintä.
- Sisällytä suunnitelmaan tavoitteet ja mittarit
4. Valjasta relevantit kanavat palvelemaan asiakkaiden matkaa
- Kiinnitä huomiota etenkin verkkosivuihin ja löydettävyyteen
- Valitse muut tärkeät kohtaamiskanavat asiakkaiden mukaan
- Sisällytä suunnitelmaan tavoitteet ja mittarit
5. Toteuta, mittaa ja optimoi
- Toteuta suunnitelman mukaiset sisällöt ja toimenpiteet, mittaa niiden onnistumista ja hio suunnitelmaa tulosten mukaan entistä paremmaksi. Mittaamalla tiedät, oletko onnistunut saavuttamaan tavoitteet.
Ja sitten vaan hyvä ryhti ja menoksi! Ja jos et tiedä mistä aloittaa, niin ota yhteyttä, autamme mielellämme ajatusten selkeyttämisessä.